Daten met PTSS
Hi, meestal lees ik hier gewoon mee en reageer ik soms. Maar nu heb ik dekt aan vraag. Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden verkracht door een onbekende. De rechtzaak loopt gewoon nog door aangezien de dader in hoger beroep is gegaan. In die tijd had ik een vaste vriend die me daar altijd heel erg in steunde wat heel fijn was. Maar nu dat uit is ben ik weer terug bij daten, en nu heb ik geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik ben een open persoon dat er ook redelijk makkelijk over praat, maar ik wil geen mensen afschrikken. Het gaat nu heel goed maar ik kan op ieder moment alsnog in paniek raken door een random trigger. Is er iemand hier die dit ook heeft gehad? En hoe zijn jullie daar mee om gegaan?
Bezig met laden...
11 Reacties
Met de KIP is de PTSS vastgesteld. Deze KIP is een aantal keren afgenomen. Na afloop van mijn 8 dagen intensieve behandeling had ik al een 0 score. 3 en 6 maanden bleef de score 0. Zelf had ik al het idee dat nadat alle trauma’s behandeld waren, 6 dagen, PTSS-vrij te zijn.
Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en je met het antwoord uit de voeten kunt.
Groet en succes.
Wanneer vertel je iemand, je toekomstige partner. Geheim houden doe ik niet meer. Ik zet het niet op de “agenda” maar als het ter sprake komt, ga ik het niet uit de weg. Als we het hebben uit wat voor nest kom je voort, hoe gingen jullie / wij met elkaar om? Hoe is de relatie met je ouders? Wat zijn je ervaringen op school? Dan kan het zo zijn dat het aan de orde komt. Normaal is het als het voor jou goed en passend voelt.
Die trigger ooit gepoogd met professionele hulp te behandelen? Ik heb zelf nooit behandeling gehad tot recent. Ik had namelijk ook een paar triggers. Deze nu in korte tijd heel effectief behandeld waardoor de last/reactie drastisch verminderd is.
Edit: EMDR gehad ervoor mocht het van belang zijn.
Om het wat vatbaarder te maken.
Iemand loopt gek. Ik wordt bang want dat deed persoon x ook. Dat beeld van die persoon laten we achterwege maar kijken naar de angst. Welke angst zit eronder? Angst voor herhaling? Angst van controleverlies of angst voor machteloosheid. Angst voor niet voor jezelf op kunnen komen. Etc etc dit kan vanalles zijn. Door dan naar dat stemmetje in je hoofd te luisteren die dat WEL tegen spreekt (bijvoorbeeld: ik bevries niet meer zoals toen. Ik kan mezelf verdedigen. Ik kan nu nee zeggen. Etc.) Door middel van de emdr kan dit nieuw gedachtegoed plaatsnemen voor het oude. In mijn ervaring nu is daar wel enige zelfovertuiging voor nodig. Als je dat alleen mr zegt omdat dat de logische gedachte is dan gaat het niet lukken. Want de angst die eronder zit plaats je er dan ook gewoon bij. Als je dus voor je gevoel geen grens kunt aangeven dan moet je misschien ook overwegen om een assertiviteitscursus te volgen of zelfverdediging of of of.
Dit is mijn ervaring met emdr en vervangen van beelden en verwijderen van triggers. Dus volg vooral wat bij jou past!