Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Misbruik en de nasleep

Privé 

 

Rond mijn derde begon het... de deur op slot en samen douche, hij eerst bij mij, ik erna bij hem.. ‘wassen’ noemde hij dat. Beetje vreemd vond ik het maar.. waarom moest ik zn ** aanraken? Alles moest goed schoon gemaakt worden... dat ging zo een tijd door, opeens veranderde het ‘ritueel’ het begon met kusjes geven op..... weer hij eerst bij mij ik erna bij hem.... ik vond dit raar en vies... maar het moest... 

 

Steeds meer en verder.... douche, bed... in bed werd het erger en vaker... wanneer moeder er niet was, was het altijd raak. Regelmatig Midden in de nacht.. er werden veel nare dingen gezegd.. opdrachten... pijn.... smerig

 

Huilen mocht niet, dat is zwak en maakt teveel geluid.. hand op mn mond, stil liggen, straks is het over... huilen met een hand op je mond gaat ook niet zo goed.. nog benauwder weer een klap.... 

 

Er is veel gebeurd, overal precies een uitleg van geven is wellicht niet nodig, daarbij lastig. 

 

Ik zoek vooral naar antwoorden momenteel en oplossingen als deze er zijn.. de nachten zijn vaak ellende, bij een vervelende nacht blijf ik malen en komen dingen van ‘toen’ terug.... Soms zijn er heftige nachten met flinke nachtmerries en veel paniek tijdens het wakker worden... ik schrik dan wakker en ben extreem bang en in paniek.. wil alleen maar het bed uit en mezelf oprollen... 

 

Zijn er meer mensen met dit probleem? Hoe kan ik weer slapen, het breekt soms enorm op. Van de huisarts heb ik Temazepam gekregen maar dit doet totaal niks, hiervoor Oxemapam gehad.. daarvan sliep ik ietsje beter en als ik niet sliep lag ik iig wel lekkerder.... 

 

Therapie zie ik niet zitten, drie keer geprobeerd zonder succes... ik merk nu wel dat erover praten iets fijner is maar dat is afhankelijk van de persoon gok ik...  

 

Nikkie86

 

Bezig met laden...

11 Reacties *

28 mei 2021
Ik heb heel veel aan deze diuscussie
04 september 2020
Hallo Nikkie. Wat super goed van je, ik hoop dat het jou gaat helpen om alles een plekje te kunnen geven. Ja ook ik uiteindelijk die stap genomen en geen directe klik,maar uiteindelijk kwam het goed en kon ik mezelf uiten op de mannier die ik prettig vond. Ik hoop dat je er uiteindelijk net zo sterk en opgelucht uitkomt als ik. Ik wens je heel veel kracht en blijf sterk Nikkie. Lieve groetjes. Antje. p.s. heel aardig van je om het te schrijven ???
02 september 2020
Dankjewel Antje ??
02 september 2020
Hallo Marina Ook voor jou een vreselijke belevenis. Wat geweldig dat je uiteindelijk toch de juiste hulp heb gekregen die voor jou oh zo belangrijk was. Het is echt zo wanneer je iets is overkomen en nog niet de juiste hup verlener hebt gevonden zak je nog verder in de problemen of stress. Blijf vechten en zoeken tot er iemand op je Pat komt waarbij het wel klikt. Het valt niet mee en ik heb de ervaring om dan het bijltje erbij neer te gooien en mezelf maar gaan redden. Ook niet weten dat ik nog andere mogelijkheden had. Ik vind het dan ook echt fantastisch dat NSH dit allemaal mogelijk maakt om hier een platform te hebben waar men gewoon jezelf kunt zijn en hier om hulp kunt vragen of een bemoedigend woord van een lotgenoten of hulpverleners. Ik wens je heel veel kracht en complimenten voor wat en hoe je schrijft. Met vriendelijke groet. Antje ??
01 september 2020
Hallo beste Nikkie. Je vraag om antwoorden en oplossingen. Wat vraag je precies ? Een oplossing voor jou is al begonnen door jou verhaal te delen, en jezelf uit het donkere gat wilt halen. De totale oplossing is er nog niet maar probeer positief te blijven. Het is natuurlijk vreselijk wat je hebt meegemaakt, het is niemand gegund en mag zeker nooit gebeuren. Helaas gebeurt het nog te vaak en durven mensen er niet over te praten. Heel erg dapper van je om via SHN hulp en steun te vinden. Ik hoop ook echt dat je hier gewoon jezelf kunt zijn voor jou gevoel, dat is het belangrijkste. Het gaat immers om jou, er zullen verschillende mensen zijn met diverse oplossingen. Schrijf alles van je af en neem stap voor stap de volgende adviezen in je op. Probeer het voor jezelf op te schrijven, wat wil ik, waar ben ik en wat ga ik doen. De medicatie die je nu gebruikt is prima als jij je daar goed bij voelt toch. Maak je daar geen zorgen over. Een goede hulpverlener vinden die zich in jou belevenis met jou mee kan denken en voelen is er echt wel. Voor nu is het super van je om hier alvast je verhaal te doen, Schaam je niet om iets te vragen. Wij kunnen je toch niet zien ? en zo kun je heerlijk jezelf zijn toch. Blijf schrijven beste Nikkie, uiteindelijk kom er hulp en staan wij voor jou klaar. Wanneer je s'nachts niet kunt slapen, pak je laptop of je telefoon. Log in en ga schrijven wat je dwars zit, lucht je hart en misschien is er iemand online waar je een gesprek mee kunt hebben als je daar behoefte aan hebt. Juist de nachten zijn zo moeilijk. Ik wens je heel veel kracht en voel je gesteund door de lotgenoten. Groetjes Antje ??
04 september 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Antje. Inmiddels toch de stap genomen voor een hulpvraag. Groetjes
28 augustus 2020
Hoi Nikkie, wat goed dat je je verhaal hier deelt. Daar zijn we voor hier. We hebben vaak soortgelijke ervaringen. Marina geeft het al aan; heel veel raakvlakken. Ik wil allereerst zeggen dat ik verschrikkelijk voor je vind dat je dit hebt moeten meemaken. Dat je slachtoffer bent van een misdrijf, want dat is het. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat ik het absoluut niet alleen kon verwerken. Daar had ik hulp bij nodig. Het heeft een hele tijd en een enorme zoektocht gekost, maar uiteindelijk vond ik een therapeut die kennis van zaken had en waar het mee klikte. In mijn geval een man die zei waar het op stond en die pittig, stevig, deskundig en onverbloemd kon zijn, maar ook luistererend, invoelend en meelevend. Mijn hoop voor je is dat je ook zo iemand vindt. Net zoals Marina iemand gevonden heeft en kijk waar het ons gebracht heeft. Er is zeker licht aan het einde van die tunnel waarin je zit. Maar dat is geen makkelijke weg. Maar ik ben er van overtuigd dat je die aankunt en dat je hier uit kunt komen. Dat is de ervaring van heel veel mensen in de community hier; dat je uit deze uitzichtloze situatie kunt komen. De medicatie die je noemt zijn heel herkenbaar. De pammetjes. Ik zou zeggen niks mis mee voor nu. Ze helpen je verder en houden de ergste emoties en pijnen een beetje bij je weg. Als je verder in je traject, komt is het goed deze af te bouwen. Zo deed ik het ook. Onder begeleiding. Ik zou je voor nu niet druk maken over die pilletjes; ze dienen een doel en dat is voor nu goed. Oxazepam zorgde voor een kleine verbetering in mijn slaappatroon. Het grote verschil werd gemaakt met de therapie. Door met EMDR te werken, konden ervaringen echt verwerkt worden en kwam de rust, de slaap weer terug. En dat was zo belangrijk. Ik heb periodes gekend waarin ik in een halfjaar nauwelijk sliep. Herinneringen, nachtmerries en uiteindelijk uitzichtloosheid. Slechts een uurtje per nacht sliep ik. En dat breekt je op. Maar dat werd beter gaandeweg het traject. Belangrijkste advies is denk ik dat je probeert, al is het voor de vierde keer of vijfde keer, om een goede therapeut te vinden. Hou daarin vol. Haak niet af. Je verdient iemand die met je aan de slag gaat. En die is er; die zijn er. Vertrouw er op dat je die zult vinden. Dan kun je stap voor stap werken met een therapeut waarmee je een klik ervaart. Dat gaat je vertrouwen geven, brengt de slaap terug en dan zul je de medicatie kunnen afbouwen. En dan verschijnt er weer licht in je leven. Dat weet ik zeker, omdat ik het zelf heb mogen meemaken. Heel veel sterkte. Maak gebruik van het aanbod van Marina; ik hoop dat dat past. En als je nog meer wilt delen, dan zijn we er hier voor je.
27 augustus 2020
Heel herkenbaar..... en ik zou het graag anders zien. Het is lastig soms, wanneer je iemand vindt die ‘vertrouwd’ voelt in privé sfeer maar ook bang deze persoon te bombarderen met dingen waar deze mensen niks van weten of wellicht niet willen ook, geheel begrijpelijk. Goed te lezen dat je uiteindelijk wel iemand gevonden hebt!! Zou graag met je in contact komen, ben alleen nog een leek in dit hele gebeuren hier... mss handig als je mij een prive bericht stuurt dat ik hopelijk ergens terug kan vinden ?
28 augustus 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Als je op de naam tikt krijg je diens scherm en kun je een bericht sturen.
27 augustus 2020
Hai Nikkie Als eerste wat goed dat je je verhaal wil delen met ons. Pff ja ik herken veel van je verhaal! Heb jaren lang therapie gehad steeds liep dit slecht af. Elke keer kon ik er wel een laagje vanaf halen en er een beetje over praten maar nooit te diep. Weinig emoties erbij. Slechte nachten waarbij ik maar een paar uurtjes echt sliep, veel nare dromen. Naar jaren doorgaan ben ik toch weer opzoek gegaan en via de huisarts was ik bij therapeut gekomen waar het klikte, wow dacht ik! Het was enorm zwaar maar zo waard!! Met wat ondersteuning van medicatie en EMDR heb ik die nare herinneringen een plek kunnen geven. Daarna via de arts naar psytrec gestuurd, dit was pittig. 8 dagen hard werken. Nu heb ik eindelijk rust. Ik kan weer slapen, geen medicijnen meer. Ik hoop en gun jou dit ook heel erg. Ik weet niet in welke buurt je woont anders gaf ik je het nummer van mijn therapeut! Als je wil praten of iets wil delen mag je altijd een privé berichtje sturen. Ik wens je heel veel sterkte toe ?? Liefs Marina
27 augustus 2020
Alles met pam in de medicijnnaam kan ook de herbelevingen intenser maken. Er is onderzoek reeds naar geweest i.c.m. trauma's. Dacht dat geef ik je vast mee. Oxazepam werkt daarnaast ook op demping van (intensiteit van) angsten en spanning. Mogelijk dat deze daarom meer effect had. Therapie... tja therapie is heel persoonlijk. Het betekent ook dat er veel factoren mee spelen. 1. Je moet een persoon tegenover je hebben die je vertrouwt (in een dusdanige mate dat je niet bang bent dat bij tonen van kwetsbaarheid er potentieel misbruik van gemaakt wordt) 2. De therapeut moet qua stijl bij je passen 3. Je moet zelf op het punt zijn dat je aan therapie toe bent. (Het zien als een last die in het verleden ligt of mag liggen en niet langer je leven beheerst of zou mogen beheersen) veelal komt dit er in mijn optiek op neer dat je bepaalde normen en emoties moet hebben ontwikkeld die sterker zijn dan jouw overtuigingen uit je trauma. 4. Steunende veilige omgeving. Heb je deze niet dan zal je overactieve amygdala je erop sturen niets aan te pakken maar juist heel veel excuses maken om het niet aan te gaan (het aangaan is tenslotte pijnlijk is de verwachting) Dus wat helpt? Over het algemeen zie je hierin verschillende routes die mensen nemen. 1. Ze gaan meteen naar de kern en bespreken de lastigste zaken en starten een rechtzaak. 2. Ze werken mondjesmaat naar de kern toe. Bespreken van situaties gevoelens en gedachten en zo tot de kern komen. Vaak is dat. "Wie wanneer hoe en hoe lang" 3. Ze komen er nog niet aan toe en gaan via reguliere / "veilige" contacten steeds meer delen totdat ze op het punt komen dat de angst en schaamte plaats maakt voor wat anders. (Lotgenotencontact kan er 1 van zijn voor sommigen) 4. Ze verdrukken het tot het moment dat ze een bodem van de put raken. De emmer over loopt. Of wanneer het weer boven komt drijven op een ander punt in hun leven om er dan iets mee te moeten. Klinkt misschien wat grof maar soms ben je met het meemaken van trauma's zo goed geworden in het kleiner maken dan het is dat er nogal wat moet gebeuren voordat je van mening bent dat er iets mee moet of een specifiek iets voor doet. 5.... tja er zijn er voldoende ook die tijdelijk of permanent ervan weg vluchten. Zo zie je dat drank drugs seks of medicaties een toevluchtsoord kunnen zijn. Sommigen nemen helaas ook een permanentere uitweg. Qua medicatie is het dus goed om te weten dat medicatie die op de angsten werken een positieve werking hebben bij je. Soms kan een medicatie die hetzelfde effect heeft maar op een bloedspiegel werkt een beter effect hebben (ivm risico op intensere herbelevingen bij pammetjes / benzodiazepines) Ik denk veelal dat de vraag is. "Wat helpt je om voorbij je angsten te gaan?" Het antwoord daarop kan namelijk jouw remedie zijn. Klinkt wat filosofisch misschien, maar er is altijd iets wat een balans brengt. Voor mij was het boosheid/woede. Niet naar de ander maar naar mezelf. Ik vond niet dat ik mezelf zwak moest/mocht voelen. Ik ging dus deze boosheid gebruiken om mijn angsten aan te gaan en mijn grenzen te verleggen. Dit op de meest uiteenlopende manieren. Hopelijk kan dit korte boekwerk een beetje bijdragen aan je verhaal :-)