Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Stalking door ex

Mijn ex en ik zijn dit najaar 2 jaar uit elkaar. We hadden 7 jaar een relatie. Het laatste jaar begon mijn ex echter te veranderen, hij werd bozig, opvliegend en gaf anderen (vaak mij) de schuld van alles wat in zijn leven niet goed ging. We hadden veel ruzie. Een keer heeft hij me geprobeerd te slaan, vaker gooide hij met spullen. Ik kwam tot de conclusie dat ik liever alleen was als we toch alleen maar ruzie hadden. Gelukkig woonden we niet samen dus ik kon relatief makkelijk de relatie verbreken. Sindsdien stalkt hij mij. Voornamelijk via via en digitaal. Ik heb hem overal geblokkeerd (whats app, social media, etc). Nu mailt ie me meerdere keren per dag. Gisterochtend bijvoorbeeld al 15 keer. Ook valt hij vriendinnen lastig, mijn broertje, mijn ouders en een ex-collega. Ook cc’t hij mij vaak in mailverkeer met zijn advocaat en zijn kredietverstrekker. Vaak staan deze mails bol van verwijten en prive informatie over mij. Het is echt lasterlijke inhoud. 

Hij ziet zichzelf als slachtoffer in dit verhaal. Ik heb hem gebruikt en makkelijk laten vallen. Door mij zit hij nu in de shit. Telkens weet hij nieuwe dingen te verzinnen die ik ooit heb gezegd (of niet) en die ik fout heb gedaan. Niks is zijn schuld, hij is slachtoffer van het mij, van zijn familie, van de branche waar hij in actief was, van de politie, van het leven. 
Hij blijft blijkbaar heel erg hangen in het verleden. De politie heeft een paar maanden geleden een stopgesprek met hem gevoerd. Hierna werd het een aantal weken stil. Toen begon het weer als vanouds. Hij waant zich ongrijpbaar. Ik heb inmiddels aangifte gedaan van stalking. Ik hoop maar dat dit snel wordt opgepakt. Hij zegt weleens dat hij een pistool heeft en dat hij zichzelf of anderen (niet mij) hiermee van kant gaat maken. Daarvan heb ik ook melding gedaan bij de politie, maar niks meer van gehoord. 

Ik zit eigenlijk in continue spanning wat ie nu weer gaat doen, wie hij gaat lastigvallen en wat hij me nu weer verwijt. Ik weet dat het allemaal onzin is en kan de verwijten ook wel van me afzetten, maar al met al beheerst het behoorlijk mijn leven. 

Hij vindt zelf niet dat hij mij stalkt omdat het digitaal is. Hij is slechts één keer bij me langsgeweest. Hij vindt dat ik fout zit door hem te negeren. Ik weet langzamerhand niet meer wat ik moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bezig met laden...

17 Reacties *

06 september 2020
Tja Floortje, en door zijn familie al jaren gestalkt. Dag in dag uit, Mishandeling en helaas geen hulp, geen steun en nu hier in de groep. Nee die laat mij nooit meer met rust, is een zware Narcist, Pathologische leugenaar, Psychopaat. Maar ik heb mezelf aangekleed om een knopje in mijn hoofd om te draaien. Ik ben beter, ik ben lief, ik ben het waart om van mezelf en mijn gezin te houden. Ik haal het positieve uit het negatieve ?? en probeer sterkt te blijven. Hartelijk Floortje voor je lieve berichtjes, blijf sterk meis ?? We staan er niet alleen voor en samen staan we sterk ?? Liefs Antje
06 september 2020
Jeetje wat erg ook voor je. Ik herken dat idd zo erg, als je een paar dagen niks hoort zit je er toch de hele tijd op te wachten. Je bent er constant mee bezig en zo heeft hij eigenlijk toch zijn zijn. Wat erg dat hij je al een jaar lastigvalt, ik hoop dat hij je nu eens met rust laat. Ik ga me niet uitschrijven want dan geef ik hem voeding idd. Blijf het gewoon negeren. Ooit zou hij toch moeten stoppen? Jij ook sterkte en hou vol! Liefs, Floortje
06 september 2020
Hallo beste Floortje. Wat vreselijk voor je dat hij door blijft gaan ? Blijf hem negeren, open niets meer, als het mogelijk is een nieuw e-mailadres aan maken. Bij mij duurt het ook al meer dan een jaar, ik reageer nergens op. Hij heeft nu pré pay telefoonkaarten, telkens met een ander nummer. Zodra ik zijn stem hoor druk ik het gelijk weg en hoe dan ook, Ook op nieuwe nummer ? Het is vreselijke om er steeds dagelijks mee te maken te krijgen, ik begrijp je oh zo goed. Ik heb nu eindelijk als 10 dagen niets gehoord, maar zit er gewoon op te wachten. Ik richt mij nu op andere dingen die positief voor mij zijn en zo vergeet ik te wachten. Probeer en blijf sterk en bij jezelf Floortje, echt blijven negeren. Geen voeding geven en blijven melden bij de politie. Blijf alles zoveel mogelijk op te schrijven, dat is wat de politie wil. Tijd , datum zet alles vast en ga desnoods naar het buro toe. Uiteindelijk moeten ze iets gaan doen. Heel veel sterkte Floortje Fijn dat je contact blijf houden. Blijf jezelf, blijf mooi, blijf sterk ???? Lieve groetjes, Antje
06 september 2020
Hoi Antje, dank voor je lieve bericht. De politie heb ik weer gebeld afgelopen week maar ik ben nog steeds niet teruggebeld helaas. Door de vakantie hebben ze weinig bezetting. Ik ga deze week weer bellen. Ondertussen mailt hij mij nog bijna dagelijks of spreekt hij mijm voicemail in. Ook stuurt hij soms nig nieuwsbrieven van zijm bedrijf. Ik sta daar nog op de mailinglist. Hij kan dan zien of ik de mail heb geopend (heb ik niet gedaan). Hij mailde me vanochtend dat als ik geen contact meer met hem wil, ik me moet uitschrijven van die nieuwsbrief. Wat zou jij doen? Aan de ene kant ben ik bang dat ik dan naar hem ‘luister’ en dat ie dat toch als een vorm van een reactie zie. Aan de andere kant ben ik bang dat als ik het negeer en mij dus niet uitschrijf, hij denkt dat ie blijkbaar stiekem toch nog wel contact wil... dus ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Wat zou jij doen? Groetjes, Floortje
30 augustus 2020
Hallo Floortje123. Dat is heel erg dat hij het ook via andere mensen gaat sturen. En nee hier hoef jij je niet voor te schamen hoor, hij zou zich moeten schamen maar dat besef is er nog niet. Ga zeker de politie opnieuw bellen en kom je er niet uit ga dan naar het buro slachtoffer hulp. Je zit echt in een rot situatie en het is moeilijk voor jou, ik begrijp dat maar al te goed. Probeer ondanks alles ook nog leuke dingen te doen, even wandelen, naar familie of een goede vriend of vriendin. Zoek een klein beetje afleiding voor jezelf. Morgen is weer een nieuwe dag, ga dan volop proberen hulp te zoeken. In echte nood situatie vlucht je naar de Politie buro en die zullen dan zeker hulp voor jou zoeken. Blijf voor jezelf alles opschrijven en stuur het naar jou E-mail. Je kan altijd alles plaatsen hoor, ik ben vaak online. Natuurlijk mag dat ook in een privé bericht als jij dat liever hebt en je er prettiger bij voelt. Je staat er echt niet alleen voor hoor Floortje, we zijn er om jou te ondersteunen en om hulp te zoeken waar jij het nodig hebt. Ik wens je ondanks alles toch een rustige Zondag Floortje. ?? Groetjes Antje
30 augustus 2020
Dank, was net aan het reageren op je reactie! Vooralsnog krijg ik nog steeds wel bijna dagelijks berichtjes binnen. Soms aan anderen met mij in de cc. De inhoud gaat dan ook alleen maar over mij en wat ik ooit allemaal verkeerd zou hebben gedaan. Anderen hebben hem ook verzocht dit niet meer naar hem te sturen maar hij blijft doorgaan en denkt ook echt dat die mensen aan ‘zijn kant’ staan. Hij zegt zich zelfs te schamen dat ie ooit voor mij gekozen heeft, hij moest eens weten hoe ik me daarvoor schaam inmiddels. Hij is compleet de weg kwijt dus. Ik hoop dat hij hulp krijgt want ik denk dat hij dit niet alleen kan. Ik ga morgen de politie weer eens bellen. Heb ik vorige week ook gedaan en ik zou teruggebeld worden over de stand van zaken, maar dat is niet meer gebeurd. Ik hou je op de hoogte!
30 augustus 2020
Hallo beste Floortje123. Hou je ons op de hoogte van hoe het met jou gaat en of je voldoende hulp hebt. Je kunt dag en nacht berichtjes sturen hoor, er zal altijd wel iemand online zijn om jou te ondersteunen. Pas goed op jezelf ? Vriendelijke groet, Antje
29 augustus 2020
Beste Floortje123. Dit is een hele vervelende situatie waarin jij je verkeerd. Heel goed dat je hier jou je ervaringen deelt en vraagt om hulp cq advies. Schrijf alles goed op. Hoe laat, wat hij zegt, schrijft hij via anderen en het aan jou moet meedelen. Dit is heel belangrijk, schrijf het in een e-mail naar jezelf, zo kun je op elk gewenste plek je bewijzen te voorschijn halen. Ga alsjeblieft nergens op in, laat het doodbloeden hoe moeilijk ook. Alles wat jij schrijft of zegt kan hij tegen jou gebruiken. Het is een tip hoor, ik was zo dom om mijn agenda te vergeten en stond met bijna lege handen ? Hier op de Tropic is het fijn om elkaar te helpen en te steunen. Zorg nu eerst voor je eigen veiligheid en misschien voor je naasten zoals je schreef Ga naar de politie met alles wat je hebt verzameld. Je staat echt niet alleen. Heel veel sterkte in deze periode die al zolang duurt. Hopelijk snel een oplossing voor jou. Mét vriendelijke groet. Antje
30 augustus 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Antje, dank voor je lieve reactie. Heel fijn die bemoedigende woorden. Ik heb idd contact gehad met slachtofferhulp en heb daar nu een dossier. Ook met Veiligthuis heb ik af en toe contact. Ik reageer idd nergens meer op, maar soms zegt ie zulke idiote dingen dat dat echt moeilijk is. (Bijv laatst dat ie denkt dat ik hem negeer vanwege zijn huidskleur). Ik denk/hoop dat ie zelf ook wel weet dat dat onzin is, maar dat ie het doet om te provoceren en een reactie te ontlokken. Ook is het voor hem denk ik een reden om maar niet naar zijn eigen gedrag te hoeven kijken, en de schuld buiten hemzelf te leggen. De slachtofferrol aannemen. Erg vermoeiend... ga iets maken van je leven ipv zo in het verleden te blijven hangen. Maar het is niet mijn probleem maar het zijne, wat ie mijn probleem probeert te maken. Heb jij ook te maken gehad met stalking? En hoe gaat dat nu? Groetjes, Floortje
21 augustus 2020
Klopt, ik regeer nu sinds een halfjaar helemaal nergens meer op. Toen ik nog wel reageerde heb ik hem meermaals verteld dat hij mij met rust moet laten. Maar hij is heel selectief in wat hij onthoudt en wat hij vergeet. Ondanks de radiostilte blijft hij idd doorgaan. In het kader van de aangifte en het stopgesprek is mij echter verteld dat ik geen enkel contact met hem mag opnemen, ook niet via via. Anders kan dat de strafzaak schaden. Dus dat maakt het ook lastiger. Het voelt ook alsof ik hem dan ‘beloon’ voor zijn gestalk. Ik weet gewoon niet waar ik verstandig aan doe, vind het zo lastig. Maar ik had je optie nog niet eerder gehoord, dus ik hou ‘m in gedachten, dank je wel!
26 augustus 2020

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Floortje: jouw tekst: Klopt, ik regeer nu sinds een halfjaar helemaal nergens meer op. Dat is de enige methode inderdaad. Laat hem in zijn eigen val lopen, en bekijk het als een spel dat met jou gespeeld wordt: als jij de bal loslaat en hij krijgt hem niet meer toegespeeld is het afgelopen. Mijn eigen ervaring: een ex die twee huizen verder ging wonen en via een omweg steeds door mijn straat reed, uiterst langzaam langs mijn huis (soms filmend, soms midden in de nacht, etc.) maar ook met harde muziek (uiteraard ons nummer, dat ik nu niet meer horen kan). Dit is door het stelselmatig te negeren langzaam gestopt. Maar uiteraard weet zij niet dat ik via mijn camerasysteem ook terugfilmde, Deze beelden zijn opgeslagen, niet voor nu maar zeker voor later. En uiteraard: MELD alles......Heel veel sterkte met deze situatie, blijf sterk in je schoenen staan en bedenk dat jij niet de schuldige bent in deze zaak.
27 augustus 2020

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

[~56] dank voor je reactie! Heftig wat jij hebt meegemaakt met jouw ex! Maar wat fijn dat het langzaamaan toch minder is geworden. Ik zal idd blijven negeren en volhouden. De ‘lastercampagne’ die hij is gestart over mij tov mijn familie en vrienden vind ik wel heel moeilijk, maar ik weet dat hij hiermee juist hoopt een reactie van mij te krijgen. Dus als ie dat niet krijgt is dat juist heel frustrerend voor hem. Ik moet het idd proberen te zien als een spel. Uiteindelijk ben ik aan het winnen. Ik bewaar en meld idd alles. Hij loopt idd in zijn eigen graf. Groetjes!
21 augustus 2020
Het is soms net als met kinderen. Simpelweg gedrag negeren werkt misschien bij de ene maar niet bij de ander. Daarmee moet je duidelijk zijn en grenzen stellen. Als ik je verhaal lees heb ik namelijk het idee dat je de radiostilte wel al geprobeerd hebt. Dat kan natuurlijk een foutieve aanname zijn. Daarnaast is het al een tijd stil geweest en daarna is het toch weer begonnen en ik ga er vanuit dat dit niet is gekomen door een actie vanuit jou. Als het tot een rechtszaak zal komen is de kans aanwezig dat een dergelijk gesprek ook geadviseerd wordt. Dan zal het voor als een soort gerechtigheid voelen. Terwijl als jij ertoe het initiatief neemt (met telkens de duidelijk grens op de voorgrond) dat jij dus de toon van de muziek zet. Ik kan de plank finaal mis slaan, maar ik heb een vader (en meerdere familieleden) met een laag sociaal emotioneel niveau en dit klinkt hier ook de situatie. Daarnaast werk ik al enige tijd in de psychiatrie en als ik iets geleerd heb is dat je het meeste bereikt door in gesprek te gaan. Zelfs als je denkt dat iemand hiertoe niet in staat is. Ik lees geen fysieke dreiging dus een risico wat dat betreft is dan afwezig waardoor dit meer tot de optie kan behoren. Dit is mijn standpunt maar hè, je moet dat doen waar jij je goed bij voelt.
21 augustus 2020
Dank voor je reactie Elise! Wat fijn dat het bij jou wel werkt! Laat jouw stalker je nu echt met rust? Ik heb pas vorige maand aangifte gedaan en van de week even gebeld voor de stand van zaken. Werd pas na 2 dagen teruggebeld met het enkele bericht dat het naar het juiste politiebureau is doorgezet, ik weet dus eigenlijk nog niks. Ik spaar nu al zijn berichten maar op en doe over een tijdje weer opnieuw aangifte met de nieuwe berichten. Heb jij dat ook gedaan? En hoe lang duurde het voorkomen van de strafzaak? En kan dat contactverbod bij de strafzaak worden opgelegd of kan dat ook op een andere manier? Goed om te weten dat ik daar dus zelf naar moet vragen. Ik ga inderdaad maar weer blijven bellen, benadrukken dat hij nu zegt een pistool te hebben en dat ik me onveilig voel. Daar moeten ze toch iets mee doen hoop ik.
21 augustus 2020
Inderdaad radiostilte is het beste, negatieve aandacht is ook aandacht en kan het verergeren. Ik heb ook gekozen voor radiostilte en dat gaat goed. De politie doet meestal niks uit zichzelf. Bij mijn zaak dring ik steeds aan en bel of mail ik en alleen dan wordt er iets gedaan. Daarnaast zou ik ook bespreken of er een contactverbod kan komen en niet accepteren van de politie dat ze het druk hebben of vakantie etc. Ik heb ook een aware systeem maar dat heb ik gekregen omdat er ook sprake was van huiselijk geweld en letsel bij de aangifte en een strafzaak die voorkomt etc. Dus dan is het gevaar ook wat groter. Met een contactverbod doet de politie wel daadwerkelijk wat, maar je moet alle berichten doorsturen naar de politie en zelf met bewijs komen en het liefst andere mensen laten getuigen.
21 augustus 2020
Geen ervaring zelf met dit soort stalking. Maar wel de nodige ervaring met zogezegd onbegrepen gedrag. Wat heb je zoal richting hem gedaan rondom dit gedrag? Is het alleen digitaal contact geweest? Heb je iemand die jou bij kan staan in jouw contacten? Een mediator kan mogelijk helpen om in te schakelen als neutrale partij. Hoe vervelend het gedrag ook is. Vaak heb je meer kans het gedrag te eindigen met behulp van daadwerkelijk contact dan juridische stappen. Dat vergroot namelijk het onbegrip bij de ander. Klinkt heel tegenstrijdig maar het kan de moeite waard zijn. Ik weet niet of er een kind ook in het spel is. Dat kan zaken heel erg compliceren. Kortom. Schrijf in een brief duidelijk je grens. Dat de relatie voorbij is en onherstelbaar is ook al zou hij mogelijk amders willen. Dat je bereid bent om 1 laatste keer om de tafel te gaan samen met een mediator (neutrale partij) om dan voor een laatste keer standpunten in te nemen. Dat je samen een datum prikt. Alle onderwerpen een week voor die datum toegezonden worden naar elkaar met de onduidelijkheden en of verzoeken. Dat de basis erin is dat er met respect met elkaar wordt omgegaan en dat er een neutraal verslag van het gesprek gemaakt wordt. Dat dit het enige is wat je hem kunt bieden en dat je verwacht dat hij af ziet van andere verdere contacten richting je omdat hij daarmee je leven negatief en ongewenst beïnvloed. Bovenstaande geeft hem de ruimte tot contact en als het wel tot een zaak komt dan heb je ook van jezelf laten zien dat je het op een nette manier wilde oplossen. Kun je hier wat mee?
21 augustus 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Hi anoniem, dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb van verschillende kanten juist gehoord dat het enige wat de stalker wil contact is, en dat dit een soort verslaving is. En dat daarom een mediator niet werkt, want het enige wat helpt is absolute radiostilte. Anders wordt hij ‘beloond’ voor zijn gedrag en houdt hij nooit op. Ik ben ook bang dat we nergens komen, want er hoeft niks besproken te worden. Ik ken al zijn verwijten en heb ze al 100 keer gehoord. Er is niks dat we nog moeten regelen (er is gelukkig geen kind in het spel). Het zal dus enkel weer moddergooien worden en voor hem de gelegenheid om weer aandacht te krijgen en zielig gevonden te worden. Ik vraag me af of dat gaat helpen. Heb jij ervaring met een dergelijk gesprek/situatie?