Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mishandeling door ouders

Beste forum bezoekers,

 

Ik ben op zoek naar advies in de situatie waar ik mijzelf op het moment in vind. Ik ben een 20 jarige vrouw en de laatste jaren zijn oude herinneringen naar boven gekomen, ik herinner me dat mijn vader mij seksueel heeft misbruikt toen ik 4 of 5 jaar oud was. Mijn ouders zijn op vandaag de dag gescheiden en ik woon bij mijn vader, dit is omdat ik niet bij mijn moeder kan wonen door andere redenen.

Hoewel hij geen seksueel misbruik meer van mij heeft gemaakt, wordt ik wel nog elke dag behandeld zonder enig respect en rond gecommandeerd in de angst dat ik uit huis wordt gezet. Ik heb gezocht naar ander verblijf of misschien zelfs een huurhuis voor mijzelf, maar dit heeft jammer genoeg tot nu toe nog geen baat gehad. (ivm mijn honden, zij zijn mijn hobby en als ik ze hier achterlaat zullen ze verwaarloosd worden en in een asiel worden gezet).

Verder heb ik nu nagedacht om wellicht aangifte te doen tegen mijn vader, voor de seksuele mishandeling en de jarenlange psychische mishandeling die hij mij heeft gegeven. Echter ben ik bang dat ik dan zonder huis kom te zitten en/of mijn honden kwijt zal raken. Mijn vader is bekend bij de politie voor huiselijk geweld en drugsgebruik (naast een paar andere misdrijven) maar ik weet niet of dit genoeg is voor de politie om als bewijs te werken, gezien de seksuele handelingen jaren geleden zijn en de psychische mishandeling niet makkelijk te bewijzen is.

Graag vraag ik jullie om advies in mijn situatie, en of iemand misschien ervaring heeft met aangifte doen bij een soortgelijke zaak.

Ik dank jullie allemaal voor het lezen en eventuele reageren.

Bezig met laden...

2 Reacties *

10 augustus 2020
Beste Anita, wat een dilemma’s en een lastige situatie waarin je verkeerd! Je doet het nooit goed, dus wat nu. ? Het gaat om de eerste plaats om jou. Bewijslast, voldoende of onvoldoende, komt op de tweede plaats. Je hebt het nodige ervaren en dat heeft veel impact op hoe jij je nu voelt en doet. Gelukkig heb je je honden. De honden houden je voor een deel overeind. Maar daar kun je hele verdere leven niet mee doorgaan of op blijven steunen al zijn honden trouw. Het lijkt mij verstandig om goede hulp in te schakelen die je kunnen ondersteunen om antwoorden te geven op je dilemma’s. Heb je een goed contact met je huisarts en wil je met haar of hem daarover praten? Praten om samen te zoeken naar de best passende hulp voor jou. Dan kun je ook besluiten om wel of niet aangifte te doen. Ook hulp bij het zoeken naar een geschikte woning is dan gemakkelijker. Misschien is het en idee om een afspraak te maken met en medewerker van Slachtofferhulp om eens alles op een rijtje te zetten en een plan te maken. Beste Anita maak er werk van!!! In ieder geval sterkte en heel veel succes.
10 augustus 2020
Helaas is bewijslast een lastig iets. https://www.oneworld.nl/lezen/opinie/slachtoffers-van-seksueel-misbruik-zijn-nergens-veilig/ Dit is van een persoon die ervoor koos bewust geen aangifte te doen juist vanwege het stuk gebrekkig effect bij aangifte. Er worden zaken aangehaald die wel wat aansnijden ook waar je misschien ook wat over kunt lezen. Ik heb wat mensen bijgestaan in de aangifte doen in mijn werk. 1 ervan heeft ergens toe geleid omdat er dna sporen werden gevonden, maar dan nog is de discussie "was het vrijwillig of niet?" Hoe dan ook is bescherming van personen een behoorlijke belemmering in rechtzaken tegen daders van seksueel misbruik. Historisch gezien komt het er veelal op neer dat iemand zelf toe moet geven of zich nog steeds vergrijpen aan waardoor het nog steeds plaatsvindt. Je zit in ieder geval duidelijk met een tweestrijd. Kiezen tussen jezelf en je honden. Al eens met de afdeling wmo gesproken van de gemeente rondom urgentiewonen. Als je daar je verhaal doet ook rondom belang van honden dan kunnen ze je mogelijk wel helpen aan woonruimte (vanuit theorie van honden als therapeutisch goed). Heb je al eens overwogen om met afdeling zeden te gaan praten? Ze gaan toch niet meteen over op een zaak tot jij zegt dat te willen, maar zij kunnen je mogelijk wel in contact brengen met instanties of opties of locaties. Je zinnetje rondom je moeder zegt dat je verhaal groter is dan je hier nu deelt. Mogelijk dat wmo je dan ook van een plek zou kunnen voorzien binnen een beschermd wonen waar wel ruimte en mogelijkheid is voor honden. Mocht dat er allemaal niet zijn. Ooit gedacht aan herhuisvesten van de honden bij een ander? Je wilt mogelijk een tumulte tijd tegemoet gaan waarbij je zorg voor de dieren ook eronder kan lijden. Kiezen tussen kwaden dat zeker. De vraag is voor wie kies je? Hopelijk heb je hier wat aan.