Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Isolement, alweer.

Hallo, ik ben een single vader. Misschien kan ik hier terecht met mijn verhaal. In het verleden ben ik seksueel misbruikt door een buurman. Ik was 10 en het heeft zo’n vijf jaar geduurd. Pas een jaar of tien geleden heb ik dat onder ogen gezien en heb ik via therapie alles verwerkt. Daarover gaat mijn verhaal hier dan ook niet.

Zoals gezegd ben ik single. Mijn huwelijk is gestrand jaren geleden omdat mijn vrouw toen nog een partner bleek te hebben. Een huisvriend die al jaren meer dan een vriend was. Toen ik het ontdekte probeerden ze een driehoeksrelatie aan te gaan, maar dat wilde ik niet. Ons huwelijk was geen goed huwelijk. We leefden al jaren langs elkaar heen. Ik weet nu dat ik dat deed omdat ik genegenheid en seks heel lastig vond. Dat was een overblijfsel uit het misbruik: aan mijn lijf liever geen polonaise. Zij vond dat prima. Het was er nooit tussen ons. Dat vond ze bij een ander dus wel. Nadat ik therapie gevolgd heb, was ik klaar voor een nieuwe relatie. Die vond ik via een datingsite, maar de echte klik was er niet. Seks wel, klik niet. En zo ging het een keer of drie. Ik sprak daarover met de therapeut; er is geen bindingsangst of zo, maar wel terughoudendheid van mijn kant. De nieuwe relatie moet nu echt eens goed zijn… en die vond ik nog niet. En toen brak de corona-tijd aan. Ik had een leuk contact met een vrouw op een datingsite. Vanwege de lockdown konden we niet samen komen, dus ging het contact via app, facetime en telefoontjes. En het bloeide enorm op.. dit was ze.. Tot we na drie maanden elkaar live troffen. Toen was het er (weer) niet. Dus het contact liep dood, helaas. En daar gaat mijn vraag over.
Ik merkte dat ik na het stoppen van dat contact en geen vooruitzicht op een ander contact, dat ik terugviel in emotie. Ik voelde me alleen, niet geliefd. Geen fysiek contact, geen aanraking, geen lief woordje. Alleen in de bank, zeker als de kinderen niet thuis waren. En dat gevoel dat kende ik heel goed. Dat isolement, die eenzaamheid had ik ook als kind in de periode van het misbruik. Toen was er ook niemand beschikbaar. Geen hand om de schouder, geen kus… leegte. Dus hoewel ik het misbruik een plek heb gegeven, merk ik dat de eenzaamheid en het gemis aan intimiteit heel fundamenteel in mijn systeem zit. En dus voel ik me klote. Natuurlijk heb ik vrienden en familie waar ik heen kan, maar dat lost deze eenzaamheid niet op… Herkent iemand dit gevoel, dat dien van  binnen zit of ben ik de enige? Hebben jullie allemaal wel een levenspartner? Dat verdriet me dan nog meer, maar goed voor jullie dus… gr, Jan.

Bezig met laden...

4 Reacties *

08 juli 2020
Beste Jan, Ik las je bericht en wilde graag reageren. Allereerst vind ik het super knap dat je de verwerking bent aan gegaan. En dat je al zoveel jaar bewust bent van de consequenties van wat je als kind is aangedaan en daarmee aan de slag bent. Ik zit middenin mijn eigen proces van verwerken, sta best nog wel aan het begin. Ik ben pas 2 jaar bezig. En herken de eenzaamheid die je moet hebben gevoeld als kind. Nogmaals, ik sta op een ander punt in mijn proces maar wilde je deze tips toch meegeven omdat ik merk dat het voor mij werkt. Het gevoel wat anoniem83 met je deelt, kan ik me ook wel in vinden. Maar toch wil ik je dit vertellen. Ik ben geen psycholoog maar dit is gewoon mijn ervaring van wat voor mij werkt. Dit gevoel van eenzaamheid wil door jouzelf erkenning krijgen en gehoord worden. Wellicht heb je er iets aan. Ik laat de eenzaamheid er gewoon even zijn. Zolang mijn gevoel dit nodig heeft. Of een bepaalde tijd en focus me daarna op iets anders. Het is alsof je naast die eenzaamheid gaat zitten en gaat luisteren. Heel bewust doorleven en voelen hoe eenzaam je je voelt. En hebt gevoeld. En jezelf geven wat je nodig heb. Een aai over je handpalm, onder een verzwaringsdeken liggen voor de geborgenheid. Geef jezelf wat je nodig hebt om te worden getroost. Dat kon ik niet in 1 keer en soms nog steeds niet, en als je het mij vraagt, je gaat kapot. Het is niet leuk en het doet heel zeer. Maar door het vaker te doen en dit gevoel te leren kennen, er zonder oordeel van mezelf er te laten zijn, jezelf troosten, begrip hebben voor wat je is aangedaan, merk ik aan mezelf dat ik me gehoord ga voelen hierin. En kun je dit langzaam aan loslaten. Het is alsof je zelf je kindsdeel aan het troosten bent. Het gevoel gaat niet weg in de zin van, je weet hoe het voelt, maar het is veel beter te hendelen. Ik probeer je wat handvatten te geven. De scherpte en het volledige verzuipen word hiermee minder merk ik. Ik ga het herkennen en doordat ik mezelf kan troosten wanneer ik dat nodig heb verschuift er iets in mij waardoor ik mijn troost niet bij andere of in andere dingen ga zoeken. Want ik merk persoonlijk dat niemand mij kan geven wat ik nodig heb alleen ikzelf. Omdat ik het voel, eronder gebukt ga en omdat woorden tekort schieten om deze gruwelijkheid uit te leggen aan anderen. Maar dat is misschien ook ieder voor zich. Ik laat bijvoorbeeld ontzettend moeilijk mensen toe en daar heb jij minder last van lees ik. Ik hoop dat ik het goed uitleg dat je snapt wat ik bedoel. Wees in ieder geval niet te streng voor jezelf of dat je ervan gaat balen. Vluchten, het haalt je toch wel in. Zelfliefde is het antwoord als je het mij vraagt. En dat werkt misschien voor iedereen anders maar hopelijk heb je wat aan mijn tips en sluit het aan bij wat je vraagt. Mischien heb je helemaal niks aan mijn tips, of past het niet bij je, dan moet je mijn bericht maar gewoon langs je heen laten gaan. Wellicht samen met de tips van anoniem83. Dat je voor jezelf gaat ontdekken wat voor jou werkt. Zodat je je op je gemak voelt bij jezelf. Ik denk zelf dat daar de basis zit. En dan kun je verder. Succes. Gr.
08 juli 2020
Je schrijft dat je via therapie alles hebt verwerkt. Het voelt als ik je tekst lees alsof je dit gevoel wat je nu beschrijft hebt beschermd? Kan het zijn dat je deze hebt laten zitten en daar nog eens voor mag gaan zitten? Je beschrijft zoals ik het lees namelijk een beeld wat je nu nog heel hard raakt. Net als je nu je kids los laat nu ze het huis uit vliegen, mag jij kleine jantje ook loslaten. Misschien dat een emdr kan helpen om dit laatste kindgevoel ook los te laten?
07 juli 2020
Hoi Jan, herkenbaar hoor. Ik moet zeggen dat voor mij de oplossing simpel was. Ik kwam tot de conclusie dat ik liever een heel fijne vriendschap had en een heel goed contact met mijn kinderen dan een relatie. Een relatie was zo'n enorme must en er zat onbewust ook zoveel druk achter dat het nooit de kans kreeg om te voldoen aan dat beeld wat ik ervan had. Ik heb dus het idee van een relatie losgelaten en ben gewoon van contacten gaan genieten zoals en zolang ik ze had. Ik moest tenslotte niet de oplossing vinden in "mezelf met een ander compleet maken" maar mezelf ook alleen compleet voelen. Zelfs als dat dan soms eenzaam was. De eenzaamheid is vooral een gevoel tenslotte. Ik kan 1000 mensen om me heen hebben en me eenzaam voelen, maar misschien 1 iemand aan de andere kant van de wereld hebben die me waardeert waardoor ik dit niet zo voel. Ik ben dus bezig geweest met mezelf compleet maken. Toen heeft het toevallig niet eens lang geduurd tot ik mijn huidige relatie vond. Iemand die net als ik druk met zichzelf was en daarnaast momenten van stilte en eenzaamheid vond en deze wilde vullen met mij. Niet vanuit een relatie maar toen wij beiden onze nieuwe situatie helder hadden kwamen we tot de conclusie dat we elkaar meer en anders wilden zien. Nu sinds een aantal weken ook een nieuwe kleine erbij mogen krijgen. Dit was niet mogelijk geweest als ik niet eerst bewust voor mezelf had gekozen en de angst van de eenzaamheid los te laten.
08 juli 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

dankjewel anoniem83 voor je reactie. Helemaal eens met wat je schrijft. Dat is precies wat ik de afgelopen 11, 12 jaar heb aangehouden. Fijne vriendschappen aanhouden, zorg voor mijn jongens en hun opvoeding ipv een relatie. Die focus was er helemaal. Ik heb vooral hard gewerkt om 'van mezelf te gaan houden', want dat gevoel was er nooit/al lang niet meer. Ik denk sinds het misbruik niet meer. Van mijn ouders kreeg ik het niet, van mijn ex niet en van mijzelf niet. Dat heb ik de afgelopen jaren aangepakt en met mijn kinderen uitgebouwd. Mezelf compleet maken zoals jij zegt... Nu de boys uitvliegen en relaties hebben, vliegen de hormonen en verliefdheid van de jongens hier door de woning als ze hier zijn. En ze zijn natuurlijk veel weg. En zo ontstaat er nu eenzaamheid. En wat ik merk is dat de gevoelens van alleen, eenzaamheid en niet geliefd zijn terugkeren. Die gevoelens van het kleine Jantje van toen. Die gevoelens. En dat is heel k*t eerlijk gezegd. Daar ging mijn vraag ook over. Ik zou het zo fijn vinden om eens met een liefje samen dingen te doen, maar dat gaat niet. En dat voelt als 'kleine jantje' zoals ik het noem. Die voelde zich toen met de buurman ook heel klein, niet geliefd en alleen. Fijn dat jij wel zover gekomen bent. Daar put ik hoop uit. gr, Jan