Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Tips voor en door helpers

5 technieken om beter te communiceren

We doen het de hele dag door, en toch is het niet altijd even makkelijk: communiceren met mensen om ons heen. Ook al heb je de beste bedoelingen, toch kunnen je woorden soms anders overkomen op iemand.

Wanneer je iemand ondersteunt die iets ingrijpends heeft meegemaakt kan het extra lastig zijn om de juiste toon en woorden te kiezen. Gelukkig zijn er heel veel technieken om duidelijk en liefdevol te communiceren. In dit artikel lichten we er 5 uit.

1. Ik-boodschappen

Bij ik-boodschappen praat je vanuit wat jij voelt of denkt. Je oordeelt niet over de ander en maakt geen verwijten. Een voorbeeld van een ik-boodschap is: "Ik vind het vervelend dat je niet kwam opdagen voor onze afspraak. Ik had er speciaal vrij voor genomen". 

Geef ook aan welke gevolgen het gedrag van de ander voor jou heeft. Dan kan de ander je beter begrijpen. 

2. Bespreek een probleem op een rustig moment

In de nasleep van een heftige gebeurtenis kunnen de emoties hoog oplopen. Zowel bij het slachtoffer als de mensen eromheen. Dat maakt het moeilijker om echt naar elkaar te luisteren. Als je een probleem wil bespreken met je naaste, kies dan een moment uit waarop jullie allebei gekalmeerd zijn. 

3. Luisteren, samenvatten en doorvragen

De methode Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD) kan helpen om helderheid te krijgen in een gesprek. Goed luisteren betekent onder andere dat je iemand vriendelijk aankijkt en aanmoedigt om door te praten, bijvoorbeeld door te knikken. Dan vat je in je eigen woorden samen wat de ander net heeft gezegd en vraag je of dat klopt. Je kunt ook een verdiepende vraag stellen. 

4. Beschrijf wat iemand doet, niet wat iemand is

Als je over het gedrag van iemand praat, is het beter om te beschrijven wat iemand doet dan wat iemand is. Probeer ook zo concreet mogelijk te zijn en vermijd woorden als 'altijd' en 'nooit. In plaats van "je bent een leugenaar" kun je bijvoorbeeld beter zeggen "volgens mij zit het anders". 

5. Stel open vragen

Als je open vragen stelt, laat je de ander weten dat je hem of haar serieus neemt en respecteert. De ander zal zich daardoor minder snel terugtrekken of gaan verdedigen. Zo kun je te weten komen wat er werkelijk speelt en kun je samen zoeken naar oplossingen.

Meer weten over deze technieken? Lees verder op de website van Naasten in Kracht.

Wat vind jij uitdagend als het gaat over communicatie? Heb je tips voor anderen? Word lid van de community en deel het met de groep!

Gerelateerde artikelen

Bezig met laden...