Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mijn ervaring

Vanaf kleins af aan weet ik niet beter dat me vader een alcohol probleem heeft , ik was 5 jaar toen mijn vader me begon te misbruiken, het werd met de dag en jaar ging hij verder , veel geweld keel dicht knijpen en meer van dat soort dingen. Hij zei steeds dat elke vader het deed dat het normaal was en dat het me eigen schuld was. Intussen liep het bij me moeder thuis uit de hand want me moeder kon me niet aan en was 9 toen ik uit huis werd geplaatst en op een woongroep geplaatst, maar moest wel naar me vader toe blijven gaan, maar ook op de woongroep was ik niet veilig want daar had ik een mede bewoner die 10 jaar ouder was die me ook begon te misbruiken en een groepsleider die mee deed. Met de nodige geweld en woorden werd mij duidelijk gemaakt dat ik niets waard was dat het normaal was en dat ik nergens anders goed voor was , dat ik ze uitdaagde. Ik was 25 toen het stopte in een keer. Ben nu 32 en was 30 toen ik pas begon te praten. 

Bezig met laden...

7 Reacties *

24 mei 2020
wat erg! zolang, herhaaldelijk en door verschillende mannen die ervoor hadden moeten zorgen dat je veilig bent! Geen woorden voor behalve herkenbaar en misschien heb je hier wat aan https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5030591/slachtoffers-geweld-en-misbruik-jeugdzorg-krijgen Ongelofelijk ook dat mensen zomaar weg denken weg te kunnen komen met hun wandaden, criminelen. houd je goed heh! grtjes, mmizu
20 mei 2020
Respect :-) niet opgeven
19 mei 2020
Dag Snake, ik voelde me als een Sisyphos (komt uit de griekse mythologie), maar de reden dat ik hem onthouden heb, was omdat deze gestraft werd door het uitdagen van de goden. Hij moest tot het einde der tijden een rotsblok tegen een heuvel op gaan duwen. Telkens als dit rotsblok bovenaan was zou het weer omlaag rollen waardoor hij weer opnieuw moest beginnen met deze rots naar boven te duwen. Het voelt alsof je tot het oneindige door zal moeten duwen tegen dit gewicht wat je nu voelt. Wees gerust, wij zijn Sisyphos niet en net als velen voor jou komt er een moment dat je de rots wel voorbij de punt van de berg duwt en je die last los kunt laten. Voor sommigen voelt het daadwerkelijk dan alsof er een last verdwijnt. Anderen zijn helemaal beurs van het duwen en moeten opnieuw leren lopen zonder dat ze een rots moeten duwen. Dit is voor iedereen persoonlijk, maar voor de mensen die ik heb mogen spreken en welke steun hebben gevonden bij hun naasten, behandeling of slachtofferhulp, bij allen hoor ik terug dat er een punt is geweest waarbij deze "rots" verdween. Het is dan maar een verhaaltje vanuit de Griekse mythologie wat ik aan haal, maar net als die persoon is dit nu maar een verhaaltje wat jou niet betreft, zo voelt het dan. Jij bent tenslotte druk met duwen en het enige uitzicht wat je hebt is die rots. Als ik vanuit dit verhaal een tip mag geven. Juist op de momenten dat je het gevoel hebt dat de rots terug gaat rollen. Kort daarvoor neem de ruimte om de omgeving om je heen te bekijken. Vanuit dat "hoge" uitzicht kun je van alles zien, zolang je maar durft te zien. Mogelijk dat je op die momenten dan net dat beetje extra gaat voelen waar je het allemaal voor doet en vind je de energie om die rots net iets verder te duwen. P.S. dat de trauma therapie nu te vroeg blijkt, is dat mogelijk te zien als die hoogte bereiken waarbij de rots terug begint te rollen? Een ander punt wat er misschien mee te maken kan hebben, aangezien het bij jou al zo lang speelt. Als je je trauma's als een dikke loodzware jas zou zien die je al heel je leven draagt. Als je deze uit zou trekken, wie zit daar dan onder? Wat blijft er over als je trauma weg is? Heb je een beeld van hoe je leven gaat zijn nadat je je trauma hebt verwerkt? Waarom ik dit vraag (ik hoef geen antwoord trouwens): Verandering van een stijl in het leven is vaak niet per definitie lastig, maar de gevolgen van deze verandering zijn dit vaak wel. We houden ons gedrag in stand omdat het iets op levert. Met trauma, hoe vreemd het ook klinkt, kan het leven met het trauma bekend en zelfs vertrouwd voelen. Een nieuw leven, een nieuwe start kan dan ook voelen alsof je weer terug gaat naar het moment voor het trauma. Voor je hele onderbewuste kan dat voelen alsof je dus terug gaat naar het moment dat je weer helemaal opnieuw aan je trauma "mag" beginnen. Je lijf komt dan in opstand om ten strijde te gaan tegen deze verandering en zal jou gaan beschermen zoals deze het geleerd heeft. Net als bij al het gedrag is het dan van belang om te zorgen dat je vertrouwd gaat raken met je "toekomstige ik" zodat het verliezen van het "vertrouwde" van nu niet zoveel weerstand op gaat leveren. Je weet tenslotte dat je niets "kwijt" raakt dus hoeft je onderbewust/onbewuste je niet te gaan beschermen. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Ik kan soms iets heel logisch neerzetten in mijn hoofd, maar ik zie je niet dus kan het niet volgen nu. Mocht het niet zo zijn dan vraag gerust! Als laatste maar zeker niet het minst belangrijke: Dat je nu hier je verhaal komt doen is zeker een stap waarmee je je last kunt verlichten. Als het voor je gevoel niet lukt die steen alleen omhoog te duwen, kunnen anderen daar zeker bij helpen, misschien niet lijfelijk, maar dan in ieder geval in gedachten. Ik (en ik denk anderen met mij) duwen met je mee!
19 mei 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Schilderij van Franz van Stuck (gericht op die Sisyphos) waarbij hij zeer beeldend laat zien wat het leed is
19 mei 2020
Hoi Snake, wat heftig om te lezen. Goed dat je je verhaal hier vertelt, waar lotgenoten kunnen luisteren en je raad kunnen geven als je dat zoekt. Ik lees dat je twee jaar terug bent gaan praten. Veel respect daarvoor. Ik hoop dat je met die gesprekken de hulp en ondersteuning hebt die je verdient. Heel veel sterkte.
19 mei 2020

Als antwoord op door c8366708a41e4e…

Heb wel hulpverlening trauma therapie hebben we voor de 2e keer gestopt omdat het nu nog te vroeg blijkt, wel pmt en dat is wel fijn, en 2 hele lieve coordinatoren op me vrijwilligerswerk waar ik bij terecht kan en waar ik alles aan mag vertellen en we vaak ook werken met oefeningen om met triggers of andere dingen om te gaan die door daders heel erg de dingen in de war gegooid hebben. Als iemand wil weten wat vraag gerust. De dagen kosten heel veel energie door alles wat er nu uit komt. En soms heb ik echt zoiets van had ik maar me mond dicht gehouden waar ben ik nu aan begonnen.
19 mei 2020

Als antwoord op door c8366708a41e4e…

[~1405] goed dat je een support-netwerk om je heen hebt, waar je terecht kunt. Dat is, zo weet ik uit eigen ervaring, heel belangrijk. Als stappen nu te vroeg zijn, dan ís dat zo en dat mag er dan zijn. Alles in je eigen tempo, waarbij het soms voelt dat je één stap vooruit en twee terug zet. Maar uiteindelijk zal dat omdraaien: twee stappen vooruit en soms een enkele terug. Ik snap dat je je soms afvraagt of het het allemaal wel waard was om het aan te gaan, maar ik heb zelf mogen ontdekken dat als je het aangaat en je verhalen doet, je werkt aan heling en verwerking. Ik heb 30 jaar mijn mond gehouden en merkte dat ik van binnen "opgevreten" werd. Het uiten van je verhaal, geeft ruimte, heling en lucht. Heel veel sterkte nogmaals.