Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Wanneer stoppen stalkers?

Hi, 

Al een tijdje zit ik in een situatie waarbij ik gestalkt wordt. Dit gebeurd direct en indirect (digitaal). Sinds dit hele gebeuren staat mijn leven op zijn kop, ben ik bang en extra op mijn hoede. 

Wanneer stopt het eigenlijk? En zouden jullie ervaringen kunnen delen wat wel/niet helpt? 

Alvast bedankt! 

Bezig met laden...

5 Reacties

09 september 2026 (bewerkt)

Ik word al 5 jaar gestalked door mijn buurman die denkt dat hij een relatie met mij heeft door naar mijn slaapkamerraam met dicht gordijn te kijken, mij bedreigt en uitscheld voor "kankerhoer" als hij mij op straat tegen komt en tegen mijn voordeur aan.

Niks hielp bij mij heb de verhuurder van ons gemaild alles op een gegeven moment gingen ze mij als slachtoffer problematiseren. Hij woont daar al 30 jaar ofzo.

Het enige wat hielp was recent dus aangifte doen van een overduidelijk strafbaar feit (een bedreiging en een belediging) vastgelegd op camera en audio opnames. Ik heb dus overal cctv camera's hangen. Dat is de enige mogelijkheid om er soms wat aan te doen, hele duidelijke externe formele grenzen stellen. Je kan soms ook via civiel recht wat bereiken. Via de Huurcommissie laat ik de verhuurder betalen voor alles wat hij stuk maakt in het wooncomplex. Hierdoor ligt de last van hem niet volledig bij mij.

06 september 2026

ik weet precies hoe je je voel bij mij zijn ze gelukkig al een maand gestopt met stalken.

ik moest wel helaas andere telefoon nummer nemen omdat de stalker mijn oude telefoon nummer verspreid had werd elke dag anoniem gebeld en kreeg ook rare appjes en smsjes ik heb wel voor mijn veiligheid mijn sociale netwerk een andere naam genomen ben helemaal anoniem gegaan heb mensen geblokkeerd die mij lastig vielen en dat had ik gedaan om ik bang was dat ze anders door zouden gaan bij mijn sociaal media gelukkig laten ze mij daar ook met rust ze hadden ook groot spraak gehad dat ze bij mij aan huis zouden komen maar kwamen ze niet en ik wou aangifte doen bij politie maar dat mocht ik niet van ze omdat ik nu rust heb wouden ze niet dat ik aangifte kwam doen om het vuurtje aan te wakkeren anders was politie bang dat ze anders wel bij mij aan deur kwamen en dat dan uit de hand zou lopen dus ik heb nu gelukkig een maand rust en ik hoop voor jou dat je ook snel rust kan krijgen want je wordt echt geleefd door de stress ik geef je als tip praat er ook met een POH van huisarts heeft mij toen wel geholpen

04 september 2026

Beste gedupeerde,

ik kan je alleen de algemene adviezen geven. Direct van alle social media gaan, maar dan isoleer je jezelf. Dat willen stalkers ook. Dus weer online gaan, maar dan echt met een niet herleidbaar account. Stalkers volgen het liefst via WhatsApp. Verwijder vage, oude accounts. Laat overal je adres en andere gegevens afschermen.

Speel je eigen detective. Let op wie er specifieke vragen aan je stelt en wel heel veel belangstelling heeft voor wat je gebeurd en het liefst ook nog hoe je erop gaat reageren.

En laatste hele nare tip. Je stalker heeft iemand in je nabije kring, die hem of haar informeert. Zorg dat je niet je hele netwerk kwijtraakt. Die fout is snel gemaakt. Maar vindt de rat in je netwerk. Het is vaak iemand die zichzelf superieur vindt en altijd klaar staat met advies en raad. Let goed op of iedereen wel respect voor je heeft, je niet (direct of indirect) vernederd of zich inderdaad boven je stelt (en dat kan iedereen zijn). Iedereen kan zich superieur aan je voelen zonder dat je dit in de gaten hebt.

05 september 2026

Dit zijn waardevolle tips! Dankje! Zou je meer informatie kunnen geven over hoe ze je op whatsapp volgen en hoe je dit kunt voorkomen?

04 september 2026 (bewerkt)

Wat vervelend dat je gestalkt wordt en heel begrijpelijk dat het je angstig maakt. Ik denk dat er voor verschillende situaties verschillende adviezen gegeven kunnen worden. Wanneer iemand stopt is lastig te zeggen (vaak stoppen ze niet zonder ingrijpen van.. of als ze een nieuw slachtoffer vinden)
De algemene adviezen zou ik zo te harte nemen. Niet reageren, wachtwoorden veranderen, nieuw mailadres (oude niet wegdoen ivb met eventueel bewijs).
Zou je misschien iets meer kunnen delen op wat voor manier je gestalkt wordt en door wie? Als je dat niet fijn vind helemaal oke! Probeer dan zoveel mogelijk informatie te zoeken over stalking.