Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Nabestaanden van een ongeval of geweldsmisdrijf

Hoe rouw uitgelegd voor kinderen, jongeren

Wanneer je de dood en rouw uit wilt leggen aan kinderen of jongeren, hoe doe je dat? 
Ik vond wel een podcast van Het Klokhuis maar vond deze nog best ingewikkeld. 
Hebben jullie nog kijk of luister tips?

Bezig met laden...

2 Reacties

24 augustus 2026

Lieve Leven,

Dit vind ik nog steeds zo ingewikkeld! Mijn zoontje was 1 toen zijn vader overleed en is inmiddels 5. Bij hem begint het nu steeds meer te spelen. Ik heb altijd met mezelf afgesproken om open en eerlijk te zijn. Wel in kindertaal, maar geen dingen achter te houden en antwoord te geven op al zijn vragen. Die er steeds meer komen. Hij weet dat papa overreden is (en dat diegene dat niet expres heeft gedaan). En dat de dokter papa niet meer kon maken. Mijn zoontje heeft er nu zelf van gemaakt dat papa een sterretje is en het beste hulpje van God (wij zijn niet gelovig, maar hij zit wel op een gelovige school). Van dit laatste schoot ik vol. Vond het zo mooi dat hij er op die manier troost aan kon geven.

Toen het net gebeurde heb ik veel met consultatiebureau gesproken. Die kwamen ook af en toe even bij mij thuis. Dat vond ik toen erg prettig. Ook raadde zij Stichting Achter de Regenboog aan. Voor rouwende kinderen. Mijn zoontje was toen nog veel te jong om daar iets mee te kunnen. Wel heb ik toen mailcontact met ze gehad over eventueel wat tips.

Ik hoop dat je daar misschien iets mee kan!

Liefs van mij!

24 augustus 2026 (bewerkt)

Wat mooi: “Het beste hulpje van God”. Ik krijg er gelijk n beeld bij en kan me voorstellen dat dit voor jullie zoon ook zo is, zijn papa naast God.

Dankjewel Shyla, wat n goed advies; ‘Achter de regenboog’ voor 6-23 jaar en met veel tips en zelfs de mogelijkheid voor ontmoetingen. Ik kan hier zeker verder mee.