Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

2x als minderjarige misbruikt

Ik vind het spannend om mijn verhaal te delen. Ik hoop dat dit misschien helpt om eindelijk gied te verwerken. 

Het begon allemaal heel onschuldig toen ik nog maar een kind van acht jaar oud was. Ik was op een verjaardagsfeestje lekker aan het spelen en plagen met de andere kinderen. Alle ouders, op's en oma's zaten beneden. De oudste van de groep was Daan, die toen twaalf was. Toen hij op een gegeven moment voorovergebukt stond, gaf ik hem een klap op zijn billen. Dit was een gewone speelse actie die mijn oppaskinderen ook wel eens bij mij deden. Daan reageerde serieus en vroeg waarom ik dat deed, maar ik wist niet wat ik moest antwoorden. Hij nam me mee naar een schemerige kamer ernaast en liet alle andere kinderen buiten wachten. Daar vroeg hij me nogmaals naar de reden en wilde weten of ik hem leuk vond. Omdat ik stilviel en niet wist wat ik moest zeggen, zei ik maar dat ik hem leuk vond, waanna hij aangaf mij ook leuk te vinden. 

Beneden ging het gewone feestje en het avondeten verder. Ik weet nog dat ik achter een paal naar hem keek en dacht dat ik hem inderdaad een beetje leuk begon te vinden, met de onschuldige gevoelens van een kind.

Later veranderde de sfeer volledig toen we samen alleen op een slaapkamer waren en in bed gingen liggen. Daar gaf hij me mijn allereerste tongzoen. Ik had geen idee wat het was en deed maar mee met zijn bewegingen. In het begin reageerde ik nog nieuwsgierig en deed ik vrolijk mee, maar het begon steeds vaker te gebeuren. Ik wilde het niet meer en probeerde hem te ontwijken, maar als hij me zoende, verzette ik me niet. 

De situatie werd steeds erger. Hij begon aan mijn borsten te zitten, die ik toen nog niet eens had, en ik moest van hem zijn penis vasthouden. Omdat ik niet wist wat ik ermee moest doen, deed ik simpelweg alles wat hij me opdroeg, zoals er harder in knijpen. Hij zat ook aan mijn schaamlippen, al ging hij niet bij me naar binnen. Ondertussen praatte hij erover dat hij later kinderen met me wilde krijgen en begon hij onze achternamen al achter elkaar te zetten. In de auto op weg naar huis en nog jaren daarna dacht ik dat ik hem leuk vond. 

Pas toen ik ouder werd, drong de werkelijkheid van wat er gebeurd was echt tot me door. Ik begon me er steeds viezer door te voelen en ging de ervaring heel negatief zien. Tot op de dag van vandaag kan ik alles zo herbeleven en voel ik zijn handen nog steeds op mijn lichaam, terwijl ik lang heb gedacht dat ik het allemaal zelf had uitgelokt.

Op mijn zestiende verzamelde ik de moed om voor het eerst op date te gaan met Thomas. Dat was een twintigjarige jongen die ik kende van mijn werk en die de broer bleek te zijn van een oudklasgenoot van de basisschool. Zodra ik bij hem thuis aankwam, zag ik direct dat hij eigenlijk helemaal niet mijn type was. Maar in mijn hoofd zat ik vast. Ik had het gevoel dat ik niet meer weg kon. 

We gingen een film kijken op zijn bed en ik mocht iets uitzoeken. Omdat ik hem wilde vertrouwen, vertelde ik hem van tevoren eerlijk dat ik een slechte ervaring met mannen had. Hij stelde me gerust en beloofde dat we alles rustig aan zouden doen. 

Om extra veiligheid in te bouwen, gebruikte ik het feit dat ik ongesteld was als een goed excuus om grenzen te stellen. Het begon rustig met wat onschuldige vragen, maar daarna sloeg de sfeer om toen hij me begon te kietelen. Hoewel ik kietelen vreselijk vind, lachte ik erbij en deed alsof ik het geinig vond. Hij ging echter op me zitten om door te gaan. Om hem van me af te krijgen, begon ik tegen te werken en zette ik mijn nagels in hem tot hij losliet, al hield ik ondertussen wel een glimlach op mijn gezicht.

Later lag ik toch weer bij hem op bed omdat hij dat graag wilde. Terwijl hij me streelde, merkte ik dat hij twee keer een stijve kreeg. Uit een soort automatisme of poging de situatie onder controle te houden, begon ik zelf over zijn rug te strelen. Dit is iets waar ik achteraf nog altijd diepe spijt van heb. Hij lag inmiddels zonder shirt boven op me en kuste en raakte me overal aan. Hij bleef alleen weg van mijn mond, mijn borsten en de zone tussen mijn benen. Maar telkens wanneer hij te dicht bij mijn mond in de buurt kwam, schoot mijn lichaam direct in een heftige vechtreactie. Hij merkte dat en zei dat hij dat ook niet ging doen, maar deze spanning bleef zich herhalen. Hoewel ik doodsbang was en ik overal zijn vingers en kwijl voelde, lukte het me op dat moment niet om hardop nee te zeggen. 

Pas toen ik eenmaal veilig thuis was, stortte ik in. Ik ben meteen huilend onder de douche gestapt om zijn gore kwijl, vingers en penis van mijn lichaam af te wassen. Later heb ik de kracht gevonden om hem een bericht te sturen waarin ik duidelijk maakte dat ik zijn gedrag absoluut niet prettig had gevonden.

Toen ik achttien was, dacht ik het vertrouwen in mannen weer grotendeels te hebben teruggevonden, al bleef ik natuurlijk voorzichtig. Ik was op dat moment al drie jaar verliefd op een getrouwde man die erg gemengde signalen gaf, wat een veilige afstand hield. 

Op een avond ging ik samen met mijn beste vriendin eten bij iemand van de reddingsbrigade. Julian was daar ook aanwezig. Hij is dertig jaar, maar mentaal gedraagt hij zich soms als een kind van vier. Ik wist dat hij een van de drie mannen op de post was die had toegegeven mij leuk te vinden, maar ik vertrouwde hem volledig omdat we het op de reddingsboot altijd heel gezellig hadden samen. Hij had me wel eens eerder een kus in mijn haar gegeven, maar dat had ik destijds bewust genegeerd om de goede sfeer te bewaren.

Tijdens het etentje kon Julian zich echter niet gedragen. Hij nam me onverwacht bij zich op schoot. Hoewel we dat heel soms wel eens vaker deden, was het deze keer veel te extreem. Hij hield me stevig vast en zorgde ervoor dat ik niet meer weg kon. Op dat moment voelde ik weer zacht een kus op mijn achterhoofd landen. Mijn vriendin keek er hukpeloos bij en bevroor ook.

Door het fysieke vasthouden en het negeren van mijn ruimte schoot ik mentaal direct terug in mijn verleden. Ik voelde me meteen weer doodvies en exact hetzelfde negatieve machteloze gevoel van vroeger overspoelde me. Toen hij die avond ook nog een poging deed om een date met me in te plannen, hield ik de boot af door op een heel speelse manier nee te zeggen. 

Eenmaal thuis besloot ik dat de maat vol was. Ik stuurde hem, net als ik destijds bij Thomas had gedaan, een duidelijk appje waarin ik aangaf dat hij hiermee een grens over was gegaan en dat ik dit absoluut niet prettig vond. Julian schrok daarvan en trok zich de kritiek aan. Hij is er sindsdien heel scherp op gaan letten. 

Hoewel het contact op de post inmiddels weer hersteld en goed is, blijft die specifieke dag en de schrik van de herbeleving soms nog steeds onverwacht in mijn hoofd rondspoken.

Bezig met laden...