Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Schaamte maar ook verwarring over eigen gedrag

ik groeide op in een lastige situatie thuis. 
Vanwege een gebrek aan aandacht kwam ik steeds vaker bij een bevriend gezin over de vloer. Hier kreeg ik veel aandacht en dat voelde goed. Het was ook vrijheid blijheid. Heel veel kon en er waren bijna geen regels. We gingen heel vrij met elkaar om maar dat heeft helaas tot grensoverschrijdend gedrag geleid, bijvoorbeeld alcohol gebruik en seksueel misbruik. Dit geeft me naast gevoelens van schaamte ook verwarrende gevoelens, waarom bleef ik terugkeren naar deze situatie ook toen het langzaam steeds verder ging. Is er iemand bekend met een situatie als deze? Alle hulp is welkom! 

Bezig met laden...

2 Reacties

09 augustus 2026

Lief schaduwplekje,

Natuurlijk ging je terug. Kinderen zoeken liefde en warmte waar het ook maar te vinden is. En als er heel veel rottigheid en narigheid bij komt, dan zullen kinderen die situatie nooit uit zichzelf de rug toekeren. Sterker nog, de meest waarschijnlijke route is dat kinderen zichzelf de schuld geven van de rottigheid, en dat ze zullen proberen zichzelf aan te passen om de situatie zo draaglijk mogelijk te maken.

Ik ben misbruikt door mijn vader, en daarbij was hij de enige in het gezin die zich nog een beetje over mij ontfermde. Mijn moeder nam mij kwalijk dat haar man en ik zo close met elkaar waren, en mijn broer had een uitgesproken hekel aan mij. Dus ja, ik ging ook elke keer terug naar degene die mij misbruikte. Ik leerde de prettige momenten - die er al snel steeds minder waren - te waarderen en mijzelf af te sluiten voor de rottigheid. En ondertussen vond ik mijzelf steeds minder waard. Ik heb er ook erg aan moeten wennen mijzelf als slachtoffer te zien. Ik zeg vaak: "Ik wist eerder dat ik een waardeloos mens was dan dat ik misbruikt ben".

Dat is nu gelukkig allemaal anders. Er is herstel mogelijk. Voor zover je hier iets van herkent - ik hoop het niet! - het kan allemaal veel beter worden. Schrijven op dit forum was voor mij een eerste stap, en één die mij veel goeds heeft gebracht.

Ik wens je toe dat je vindt wat je zoekt. Blijf geloven dat het beter wordt.

Lieve groet,

Marie

10 augustus 2026

Dankjewel voor de mooie reactie en de positieve opmerking aan het eind.
Jij kon waarschijnlijk niet anders in die situatie aangezien het je vader betrof, dat lijkt me erg lastig.
Het afsluiten voor bepaalde zaken heb ik zeker ook gedaan. En toch genoten van de aandacht en het speciaal voelen.