Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Help, mijn vader word opgelicht.

Nou ja, de titel zegt het eigenlijk wel.

Mijn vader (68) word nu al een paar jaar aan het lijntje gehouden door online scammers. Er zijn er verschillende geweest maar degene waar hij nu contact mee heeft is al een jaar of drie in beeld.

Drie jaar geleden zijn mijn vader en moeder mede om deze redenen gescheiden van elkaar. Dit jaar heeft mijn vader het huis waarin ik ben geboren en opgegroeid verkocht. En je raad het nooit, een deel van de opbrengst is naar scammers gegaan. 25000,- ervan. Poef weg.

Het verhaal is dat zei, een Amerikaanse, naar Nederland komt om bij mijn vader te gaan wonen. De foto's de ze gebruikt komen van een openbare instagram pagina af. Al meerdere keren heeft ze hem ervan overtuigd om crypto te kopen en te versturen naar een door haar opgegeven crypto adres. Inmiddels in totaal waarvan ik af weet voor minimaal 35000,-.

Nu ben ik inmiddels licht waanhopig opzoek naar handvatten die ik kan gebruiken om mijn vader ervan te overtuigen dat er helemaal niks van klopt allemaal maar hoe langer we nu onderweg zijn hoe moeilijker hij te overtuigen is lijkt het.

Hoe kan ik mijn vader nu helpen? Kan ik ergens aankloppen voor hulp, hebben jullie tips, zijn er mensen die het meegemaakt hebben en kunnen vertellen wat hun uiteindelijk hielp?

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt.

Bezig met laden...

6 Reacties

24 juli 2026

Ja dat gebeurt veel.ik ken het ook..ja vent inmiddels verslaafd geraakt aan die persoon is het moeilijk om die te verwijderen...
Maar er moeten knoppen omgedraaid worden..dus ik raad aan..aangifte doen politie ..en melden fraude help desk..en contact verbreken..is moeilijk ik weet het ook..ben ook al paar bedonderd door jawel Amerikanen
Maar ze zitten overal ook in Azië hele fabrieken die daar mensen betalen om dit te doen..namelijk scammers....ze hebben een schript hoe ze het moeten doen.. helaas..wens je sterkte ...

24 juli 2026

Ja ik vermoed aan hoe dingen getypt zijn dat het helemaal niet Amerikaans is maar goed. Mijn pa wil helemaal niet naar de politie of iets want hij denkt dat het allemaal echt is.

Bedankt voor je bericht.

24 juli 2026

Goedeavond,

Ik ben zelf slachtoffer geweest van datingfraude gedurende meer dan 1 jaar. Ik heb die oplichter 350000 euro gegeven in het totaal. Het ergste vind ik dat ik zelfs geld geleend heb van mijn jongste zoon. Ik heb ook een lening afgesloten van 41000, allemaal omdat ik verliefd was op een man die mij ook graag zag. Geloof me, je vader houdt van die vrouw, raar maar als je eenzaam bent, is die liefde je houvast voor een gelukkige toekomst.En aub, behandel je vader als slachtoffer!!!!! Hij is niet dement of ziek. Hij is eenzaam en verliefd. Laat hem er heel veel over praten en hopelijk gelooft Hij uiteindelijk die vrouw niet meer ! Bij mij heeft het nadat mijn kinderen mij behandelde als een demente moeder, toch nog 1,5 jaar geduurd voor ik die man echt haatte! Geld is zeker niet het belangrijkste, familie is !!!!
Succes eb dikke knuffel xxx

24 juli 2026

Los van dit verhaal is het natuurlijk nog gewoon mijn pappa en hij past regelmatig op zijn kleinkind en tussendoor doen we gewoon een bakje koffie maar ik merk dat ik steeds minder geduld heb met zijn blinde vlek richting de oplichters en zei worden ook steeds brutaler.

Het doet me ergens een beetje denken aan toen ik een internet vriendinnetje had als tiener. Mijn vader gedraagt zich als mij toen ik 14 of 15 was.

Wat een opluchting moet het voor je kinderen enzo geweest zijn dat je het uiteindelijk wel zag! Die oplichters zijn geen kattenpis, die weten heel goed wat ze doen. Goed van je! Bedankt voor je inzicht.

25 juli 2026

Hi lid 12361,
Wat een vreselijk verhaal!
Het is heel lastig om anderen te overtuigen dat het om datingfraude gaat en dat de persoon aan de andere kant van de lijn niet echt is maar slechts een bedacht personage. Vaak zijn het zelfs meerdere personen waar je mee chat. Als je goed let op het taalgebruik kan je het zien. Of haal eens iets terug wat je al langer geleden hebt gedeeld. Ook de Engelse taal (die moet toch goed zijn voor een Amerikaanse) is vaak niet zo goed als het lijkt.
Wat je zou kunnen doen is hem een keer mee laten lezen op deze site of wijs hem eens op de programmas van Stegeman of Lust. Geef de suggestie dat als zij naar Nederland wilt komen is het beter om een vliegticket te kopen ipv investeren in crypto.
Misschien dat dit zijn ogen opent. Je zou hem ook vragen kunnen stellen zoals heb je al eens met haar gevideobeld, zo nee waarom niet. Waarschijnlijk volgen dan excuses als de telefoon is kapot, lastig met werk of tijdverschil. Of vraag haar een relevante foto te sturen met iets wat uit haar omgeving. De kans is namelijk heel groot dat deze dame (waarschijnlijk is het niet eens een dame) niet in Amerika zit maar meer in de richting van Nigeria.
Als jij een foto van haar hebt kan je een zoekopdracht doen en de uitkomst daarvan aan je vader laten zien. Stel hem voor dat hij een keer niet betaald en kijk hoe ze reageert. Scammers worden vaak boos als hun geldbron gaat weigeren om geld over te maken: eerst wordt op het gevoel ingespeeld, "maar houd je niet meer van me" en daarna worden ze vaak boos.
En zelfs als hij dan begint te twijfelen is het nog lastig om hem 100% te overtuigen.
Het is zeker belangrijk om aangifte te doen maar dat is iets wat je vader zelf moet doen, tenzij jij gemachtigd bent.
Ik weet niet of jij gemachtigd bent op de rekeningen van jouw vader maar anders zou je de bank kunnen bellen om te overleggen wat zij voor je kunnen betekenen.
En bel zelf eens met slachtofferhulp of fraudehelpdesk voor advies.
Nogmaals het is niet simpel om iemand even te overtuigen dat de persoon aan de andere kant van lijn geen echt persoon is.

Ik wens je heel veel sterkte. Mocht je een luisterend oor nodig hebben om even je verhaal te doen weet dat je dat hier kan vinden.

Groetjes Sylvia
Slachtoffer I Ambassadeur

25 juli 2026

Ik heb hem ook al gezegd dat voor een fractie van het geld zijn "vriendin" makkelijk een paar maanden naar Nederland kan komen. Maar hij is ervan overtuigd dat ze meteen hier komt wonen. ("ze" is trouwens van mijn leeftijd)

Ik heb een zoekmachine haar foto's laten zoeken, en de instagram pagina gevonden waar de fotos vandaan komen maar het weerwoord is dan dat die foto's gestolen zijn van haar.

Ze hebben hem zo goed vast dat het heel moeilijk is om hem te laten twijfelen en als hij dan een beetje twijfelt praten ze hem zo weer om.

Bedankt voor je reactie, Ik denk dat ik hem de reacties op mijn post hier ga laten lezen al heb ik er een hard hoofd in dat het verschil gaat maken.