Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Ontvangen sepot brief

Beste lezers,

Bijna een jaar geleden (28 juli) deelde ik mijn verhaal hier. Er is intussen heel veel gebeurd. Het gaat met ups en downs, maar ik kan zeggen dat de therapie die ik nu bijna een jaar krijg mij heel erg heeft geholpen en ik daar echt zichtbaar stappen in heb gezet. Hoe ik mij toen voelde vlak na de gebeurtenis, nog zo onwetend in alles wat er nog op me af zou komen. Ik voel me daarin sterk en krachtig, want het is me gelukt om vol te houden. Ik hoop dat ik hier andere mee kan bemoedigen, die nog voor aan dat traject staan en niet weten wat er gaat komen. 

Ook wil ik opnieuw mijn hart hier luchten. Helaas heb ik twee dagen geleden een sepot brief ontvangen van de OVJ, omdat er onvoldoende bewijs is. Ook heb ik daarin de verklaring van de dader gelezen. Hij ontkend dat hij mij heeft verkracht, maar erkent dat wij seks hebben gehad. In zijn verklaring heeft hij een volledig ander verhaal vertelt. Uitspraken als “ze vond het fijn”, “ze vroeg of het dieper kon”, “ze heeft mijn hand zelf naar binnen gebracht”. Dit is uiteraard allemaal gelogen. En ik ben er kapot van. Ik voel me zo gebroken op dit moment. Het feit dat hij er zo gemakkelijk van af komt voelt heel pijnlijk. 

Ik sta nu eigenlijk op een kruispunt om een keuze te maken in wat ik wil. Ga ik het hierbij laten of ga een artikel 12 procedure in en het aanvechten. Dit kan echter wel weer ontzettend lang duren. Ik twijfel nu heel erg waar ik goed aan doe.. of het wel nut heeft om dit nog aan te gaan. Tegelijkertijd voel ik ook dat ik er alles aan wil doen om er uit te halen wat mogelijk is. 

Letterlijk bewijs is er niet, maar genoeg aanwijzingen wel. 

Zijn er mensen die in zo’n zelfde situatie hebben gezeten en ervaring hebben met een artikel 12 procedure? Mag positief en negatief zijn. Ik wil me graag zo breed mogelijk informeren. 

Bezig met laden...

1 Reactie

21 juli 2026

Hoi Joan,

Wat goed dat jij je hart hier komt luchten. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik kan mij de teleurstelling die je voelt wel begrijpen.

Of het nut heeft een procedure starten kan ik zelf geen antwoord op geven.

Het belangrijkste is dat je doet wat jij je het prettigst bij voelt, hou er wel rekening mee dat het gerechtshof kan beslissen dat de OvJ juist heeft gehandeld in jouw strafzaak.

Hieronder stuur ik een link met meer informatie over een artikel 12 procedure.

https://www.slachtofferhulp.nl/strafproces/aangifte-tot-straf/officier-…

Hopelijk reageren er nog andere lotgenoten die er wel met hetzelfde hebben geworsteld.

Groetjes,

Henriek