Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht middels beleggingsfraude (Harbor Financing)

Eind 2025 besloot ik voorzichtig te beginnen met beleggen. Gewoon met kleine bedragen, om te kijken hoe het werkte. Ik dacht dat ik het verantwoord aanpakte. Maar wat begon als iets leerzaams en interessants, is uiteindelijk uitgelopen op een ervaring die me diep geraakt heeft.

Via social media kwam ik terecht in een WhatsApp-groep met zogenaamd ervaren beleggers en experts. Het voelde in het begin veilig en vertrouwd. Dit was allemaal gekoppeld aan een bedrijf genaamd Harbor Financing. Er waren dagelijkse updates, uitleg en adviezen die ook daadwerkelijk leken te kloppen. Ik zag kleine winsten en kreeg het gevoel dat ik eindelijk begon te begrijpen hoe beleggen werkte.

Wat het extra overtuigend maakte, was het menselijke aspect. Je praat met anderen in de groep, bouwt een band op en krijgt het idee dat je samen ergens naartoe werkt. Achteraf besef ik hoe belangrijk dat gevoel van vertrouwen is geweest… en hoe kwetsbaar dat me maakte.

Langzaam werd de stap gezet naar grotere investeringen. Er werd gesproken over speciale kansen met hoge rendementen. Ik twijfelde, maar door de verhalen van anderen – die zogenaamd succes hadden – en het vertrouwen dat inmiddels was opgebouwd, besloot ik toch mee te doen.

De bedragen werden groter. De resultaten op het platform zagen er indrukwekkend uit. Mijn saldo groeide snel en dat gaf een enorme kick. Op dat moment geloof je dat je iets bijzonders hebt gevonden. Dat je eindelijk “aan de goede kant” zit.

Maar ondertussen veranderde er iets. Om verder te kunnen, moest er steeds meer geld bij. Er waren steeds nieuwe redenen waarom geld vaststond of waarom opnames nog niet mogelijk waren. Toch blijf je hopen dat het goedkomt, dat je er bijna bent.

Het moment waarop de twijfel echt toesloeg, was toen ik ging onderzoeken of alles wel klopte. Wat ik toen ontdekte, kwam keihard binnen: de werkwijze, de verhalen, de gebruikte namen – alles leek onderdeel van een bekende vorm van oplichting.

Vanaf dat moment wilde ik eruit. Maar dat bleek niet meer mogelijk zonder opnieuw geld te moeten betalen. Toen besefte ik dat ik in een val zat.

De keuze om te stoppen was moeilijk, maar noodzakelijk. Ik heb uiteindelijk alles afgesloten, wetende dat ik mijn geld kwijt was. Dat besef – dat je dit niet meer terugdraait – is misschien nog wel het zwaarst.

Wat me het meest raakt, is niet alleen het financiële verlies, maar vooral het gevoel dat je vertrouwen is misbruikt. Je stelt jezelf vragen: hoe heb ik dit niet gezien? Waarom ben ik hierin meegegaan?

Ik heb inmiddels aangifte gedaan en probeer het een plek te geven, maar het heeft een diepe indruk achtergelaten. Mijn vertrouwen in beleggen, en misschien ook wel een beetje in mensen, heeft een flinke klap gekregen. Het feit dat 2 dagen na de aangifte ik van de politie te horen kreeg dat er niets met mijn aangifte gedaan werd kwam ik heel hard binnen. Waarom dan aangifte doen? 

Toch hoop ik met mijn verhaal anderen te waarschuwen. Dit soort oplichting speelt heel slim in op vertrouwen, hoop en hebzucht – en kan echt iedereen overkomen.

Herken je jezelf in dit verhaal of twijfel je ergens over? Wacht niet en trek op tijd aan de bel – je staat er niet alleen voor. Ik zou graag in contact komen met lotgenoten die via hetzelfde platform (Harbor Financing/Harbor Finance) opgelicht zijn.

Bezig met laden...

2 Reacties

03 juni 2026

Dank voor het delen. Heel sociaal en dapper. Wat naar weer. Wat zijn het toch een boeven. Sterkte

03 juni 2026

Goed dat je hier je verhaal wilde doen en zo anderen kan waarschuwen. Het kost tijd voor zoiets slijt en vergeten doe je het niet, daarvoor maakt zoiets teveel indruk. Heel veel sterkte bij het verwerken van deze oplichting!