Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Wat kan ik alsnog doen??

Hi,

Mijn brandende vraag is of het bij mij wel fraude is..!! Heb namelijk een ex kennis mijn telefoon uitgeleend, die vervolgens allerlei externe apps erop gezet heeft ,zo ook allerlei systeem machtigingen toegekend in mijn telefoon.Hij zit overal,maar ben er toch achter gekomen en heb alles.gewist, heeft het zelfs tot aan mijn financieen geprobeerd,( Dit heeft de bank onderschept, en is tevens mijn enige bewijs). Durf geen aangifte te doen omdat ik alles gewist heb, ben ook bang dat de politie zegt dat dit geen fraude is omdat ik hemzelf mijn foon uitgeleend hebt, 

E waren ook allerlei externe apps gedownload om mijn telefoon te crashen, gewoon van Google.Kan niet geloven dat dit zo gemakkelijk is en zo makkelijk aan te komen is..!!..

Kan iemand mij vertellen of dit een vorm van fraude is..??.

Groet Ma3chem

Bezig met laden...

2 Reacties

27 mei 2026

Hallo
Jazeker is dit fraude.
Het is met opzet gebeurd om bij je bankgegevens te komen enz
Goed van je om er een ex kennis van te maken. Zo iemand heeft helaas niet het beste met u voor

27 mei 2026

Jeetje Ma3chem, wat een bizar en heftig verhaal. Als ik je bericht zo lees, kan ik me heel goed voorstellen dat je hiermee in je maag zit en dat het enorm aan je vreet. Je leent in goed vertrouwen je telefoon uit aan een kennis, en vervolgens wordt dat vertrouwen op zo’n manier misbruikt. Dat is echt schrikken en het is logisch dat je je afvraagt waar je nu precies staat.

Om maar meteen met je belangrijkste vraag te beginnen: ja, dit is absoluut een vorm van fraude en misbruik. Het feit dat je die telefoon zelf hebt uitgeleend, betekent natuurlijk niet dat die ander het recht heeft om zomaar apps te installeren, machtigingen aan te passen en al helemaal niet om bij je bankzaken te komen. Je geeft iemand toestemming om het toestel te gebruiken, niet om je hele digitale leven over te nemen of je financiën te plunderen. Gelukkig heeft de bank die poging onderschept, maar de schrik zit er natuurlijk goed in.

Het is ook heel begrijpelijk dat je twijfelt over die aangifte, zeker omdat je uit angst of frustratie al veel hebt gewist. Dat reageren we vaak instinctief zo af; je wilt die rotzooi gewoon zo snel mogelijk van je telefoon af hebben. Maar gelukkig zeg je zelf al dat de bank die poging heeft onderschept en dat zij daar een registratie van hebben. Dat is echt een belangrijk concreet spoor. De politie is tegenwoordig gelukkig steeds beter bekend met dit soort digitale overschrijdingen en cybercrime, dus laat je niet direct ontmoedigen door de gedachte dat je zelf de telefoon hebt overhandigd. Wat die ex-kennis daarna heeft gedaan, is simpelweg strafbaar.

Het is inderdaad doodeng om te merken hoe makkelijk het blijkbaar is om dat soort apps te vinden en te installeren om een telefoon te ontregelen. Dat geeft je een ontzettend onveilig gevoel, alsof je eigen vertrouwde spullen niet eens meer veilig zijn.

Neem er gerust even de tijd voor om dit te laten bezinken. Als je behoefte hebt om hier verder over te praten, of als je samen eens wilt kijken naar hoe je zo'n gesprek met de politie kunt aanpakken zonder dat je je daar bezwaard over hoeft te voelen, laat het dan gerust weten. We denken hier op de community graag met je mee. Hou je taai!

Je kan er zeker in ieder geval melding van doen bij de politie. Die kunnen je dan adviseren wat verder te doen.

Henk,
SHN community ambassadeur