Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Op zoek naar herkenning na verkrachting / PTSS

Hoi allemaal,

Ik vind het heel spannend om dit te delen, maar ik merk dat ik me vaak erg alleen voel en hoop hier herkenning en begrip te vinden.

Eind november ben ik thuis verkracht door iemand met wie ik 1x eerder gedate had. Hij stond ineens voor m’n deur en ik heb hem binnen gelaten ondanks dat ik me onveilig voelde en onrustig. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik het niet wilde, maar dat werd genegeerd. Ik merk dat ik het nog steeds moeilijk vind om dit zo te benoemen, en ik voel me vaak schuldig, ook al weet ik ergens dat het niet mijn schuld is.

Sindsdien heb ik PTSS en ben ik gestart met EMDR. Toch voelt mijn herstel langzaam en zwaar. Het is nu ongeveer 5 maanden geleden en ik had gehoopt dat ik al verder zou zijn. Ik werk momenteel 50%, maar dat kost me al veel energie.

Ik merk dat het me op veel vlakken raakt:
- mijn lichaam staat vaak in een soort constante alertheid  
- ik ben erg moe en slaap slecht  
- ik raak soms “afwezig” of check een beetje uit  
- ik heb lichamelijke klachten zoals vaker moeten plassen en regelmatig diarree  
- in mijn slaap krab ik mezelf soms open aan mijn vagina, zonder dat ik het doorheb  

Ook merk ik dat mijn gevoelens en seksualiteit veranderd zijn, wat ik verwarrend vind.

Wat ik ook moeilijk vind, is dat ik niet boos kan zijn op hem. Ik zou willen dat ik dat kon, maar in plaats daarvan voel ik vooral verdriet en verwarring.

Ik denk dat ik vooral op zoek ben naar:
- herkenning (zijn er mensen die dit ook zo ervaren?)  
- hoe jullie omgaan met het gevoel dat herstel zo langzaam gaat  
- tips voor behandelingen naast EMDR, vooral voor de lichamelijke spanning en onrust  
- en hoe jullie omgaan met schuldgevoelens en het niet boos kunnen zijn  

Ik voel me hier vaak heel alleen in, dus het zou me helpen om iets van anderen te horen.

Liefs

Bezig met laden...