Mark B. gepakt rechtzaak 11 slachtoffers datingfraude
Afgelopen maandag was de rechtszaak van Mark B. Ook wel bekend onder zijn aliassen James R. en Lion van E. Ik was 1 van zijn slachtoffers, komt dit verhaal je bekend voor. Je kunt alsnog aangifte doen. Maandag 9 mei is de uitspraak. Het AD was aanwezig bij de zitting en schreef het volgende artikel:
Mark zamelt zogenaamd geld in voor zijn zieke nichtje via datingapps, maar licht slachtoffers op voor 150.000 euro
Zijn slachtoffers vinden hem een lieverd, omdat hij onder meer geld wil inzamelen voor zijn zieke nichtje. Althans, dat zegt Mark. Maar ondertussen is het één grote poppenkast. De Amersfoorter liegt, bedriegt en manipuleert en weet veel vrouwelijke slachtoffers te maken, van wie hij ruim 150.000 euro afhandig maakt. „Ik zat in een web van leugens. Je gaat het zelf geloven.”
Jeroen van der Veer
Schrijft over misdaad en Amersfoort
23 februari 2026, 17:31
•Laatste update: 17:35
Werkloos zit Mark thuis als hij een profiel aanmaakt op diverse datingapps. In plaats van zijn echte naam te gebruiken, doet hij zich voor als James R.. Er ontstaan matches, die voor de vrouwen het begin van een nachtmerrie vormen.
Niet alleen op datingapps wordt gepraat: Mark weet ook hun 06-nummers te krijgen en zo nog meer hun vertrouwen te winnen. Hij speelt in op hun gevoel en doet alsof hij verliefd is, maar later bedreigt hij hen en betrekt daarbij zelfs een familielid in zijn leugens.
Nichtje naar Amerika
Zo blijkt Mark – maar voor sommige dames James – bij vrijwel alle vrouwen een zielig verhaal op te hangen. Hij vertelt dat zijn nichtje een chromosoomafwijking heeft en voor behandeling naar Amerika moet.
„Dat klopt niet”, bekent de nu 35-jarige maandag in de rechtbank, terwijl enkele slachtoffers achter hem zitten. „Ja, ze heeft een afwijking, maar ze wordt geholpen in Nijmegen.”
Gokverslaving
Mark weet op slinkse wijze ruim 150.000 euro van elf vrouwen te krijgen. Dit gaat niet naar zijn nichtje, maar naar zijn verslaving. „Ik ben blij dat de politie mij heeft aangehouden”, zegt hij. „Hierdoor is mijn verslaving aan gokken op sportwedstrijden gestopt.”
Ik was werkloos vanwege een depressie. Omdat ik mij verveelde, begon ik met gokken
Mark,Verdachte
Want die verslaving heeft hij, zo bekent hij tegenover de rechter. Dat is volgens hem ook de reden dat hij contact zocht met de vrouwen. „Ik was werkloos vanwege een depressie. Omdat ik mij verveelde, begon ik met gokken. In plaats van winnen en mij blij voelen, werd het verliezen en een rotgevoel.”
„Om dit te herstellen had ik geld nodig en maakte ik weer slachtoffers”, gaat hij verder. „Ook dáár voelde ik mij dan rot over en wilde ik geld winnen om ze terug te betalen.”
Schuldgevoel
Hoewel hij zelf weet dat hij verkeerd bezig is, blijft hij doorgaan. De welbespraakte inwoner van Amersfoort weet meer meiden in te palmen en te manipuleren. Bij sommigen ontstaat zelfs meer dan een vriendschap. Zij krijgen gevoelens voor Mark, zijn bereid ver te gaan en geloven alles wat hij zegt.
Maar soms leren ze ook de andere kant van Mark kennen. Dan wordt hij agressief en dwingend. Zo appt hij naar een van de slachtoffers: ‘Spoed: nu 300 euro nodig. Ik weet dat je problemen hebt met je huurbaas, maar ik heb het nu echt nodig.’
Elkaar zien
Een enkeling van hen ziet Mark – of is het nou James? – maandag voor het eerst. In de rechtbank wordt duidelijk dat weinig van de slachtoffers hem in de periode van februari 2022 tot maart 2025 persoonlijk hebben ontmoet; vrijwel alles ging digitaal.
Het gokken werd meer en meer. Daardoor had ik steeds vaker geld nodig en ging ik door met wat ik deed
Mark,Verdachte
Niet alleen het praatje over zijn nichtje gebruikte Mark om geld te stelen. Ook zei hij dat hij goedkoop producten kon regelen. Sommigen geloven dat, zelfs als de verdachte meermaals zegt dat de transacties niet zijn gelukt. „Het gokken werd meer en meer. Daardoor had ik steeds vaker geld nodig en ging ik door met wat ik deed.”
Slachtoffers
Doordat Mark – zo blijkt ook maandag – een vlotte babbel heeft en zeer manipulatief is, trappen meer vrouwen in al zijn praatjes. Tot de politie een aangifte ontvangt, lang onderzoek doet en hem van zijn bed licht.
Mark geeft huilend aan dat hij zijn lesje heeft geleerd en meeleeft met zijn slachtoffers, van wie sommigen niet meer kunnen werken, grote psychische problemen hebben en niemand meer vertrouwen.
Strafeis
Eerder had hij al bekend dat er meer slachtoffers zijn dan deze vrouwen. „Maar hen heb ik terugbetaald”, sprak hij toen wat hakkelig.
De officier van justitie eist een gevangenisstraf van 27 maanden, waarvan 6 voorwaardelijk. Ook mag hij niet meer op datingapps en mag hij geen contact opnemen met zijn slachtoffers. De uitspraak is over twee weken.
1 Reactie
Beste MarV, wat goed dat je dit deelt.
Bij fraude en met name datingfraude is het de schaamte die overheerst. Vaak houden slachtoffers hun mond over het gebeuren. Dat is niet alleen slecht voor hun herstel maar ook dat daders soms niet hun gepaste straf krijgen.
Hopelijk komen er nog reacties van slachtoffers zodat ook zij erkenning krijgen.
Veel sterkte.
Henk
SHN community ambassadeur