Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Online lotgenotencontact

Afgelopen dinsdag heb ik deelgenomen aan de online lotgenotenbijeenkomst voor nabestaanden zelfdoding van een vriend/vriendin. Het was een bijzondere ervaring om verhalen te horen van anderen die ook een goede vriend of vriendin zijn verloren. Zelf ken ik namelijk niemand in mijn eigen omgeving die net als ik een vriend(in) zijn verloren door zelfdoding. Voor mij persoonlijk was het fijn om erkenning en herkenning te voelen bij de verhalen van anderen. Bijvoorbeeld over de impact van het overlijden, maar ook de periode vooraf en daarna. Mijn positie als vriendin ten opzichte van de familie en de verwarrende gevoelens die hierbij horen. 

Waar ik me eerst afvroeg of ik iets zou halen uit een online bijeenkomst, kan ik achteraf echt zeggen dat het juist heel fijn was. De begeleiding vanuit Slachtofferhulp vooraf- en tijdens de bijeenkomst liet me veilig voelen en zorgde ervoor dat iedereen de ruimte kreeg om zijn verhaal te delen. In de week vooraf aan de bijeenkomst was er telefonisch contact met een medewerker van slachtofferhulp waarbij ik mijn verhaal kon doen en zij mij vertelde hoe de bijeenkomst zou verlopen. Het voelde persoonlijk, ondanks dat we niet fysiek bij elkaar zaten. 

Slachtofferhulp organiseert meer online- en live lotgenotenbijeenkomsten. Wil je hier meer over weten, kijk dan op https://www.slachtofferhulp.nl/emotionele-hulp/contact-met-lotgenoten/. Heb je vragen, stel ze ook hier gerust. 

Bezig met laden...