Een bekende die je oplicht
Hoi lotgenoten,
Ik wil graag mijn verhaal kwijt. Ik heb een goede vriendin en haar vriend(relatie) doet in beleggen, crypto enzo. Nu heeft hij vorig jaar voor mij ook een potje aangemaakt(ook voor zijn vriendin) zodat hij voor mij een lekker zakcentje kan opbouwen. Hij doet dat met de app plus500 en heeft mensen voor hem die alles in de gaten houden en de boel daar regelen. Zodoende heb ik telkens geld ingelegd. Hij gaf ook aan dat er een soort van maandelijkse kosten zijn omdat dit ook allemaal wordt geregeld. Die kosten kwamen bijna iedere week en de bedragen waren ook verschillend.
Maar ik heb in totaal al bijna 10x gehoord van hem: we gaan binnenkort uitcashen, dit is de laatste betaling en dan is het klaar. Ik heb hem ook toen aangegeven dat ik het gevoel heb dat er telkens verschoven wordt. Ook zei hij eens: deze week schiet het omhoog en daarna als het niet meer zo stijgt dan cashen we.
Enkele weken voor kerst liet hij weten dat er nog een laatste betaling gedaan moest worden en dan waren we klaar en meerdere kosten kwamen niet. Hij wilde er ook vanaf zijn want het kost hem veel tijd en energie, ook voor zijn vriendin, zei hij. Het laatste bedrag was 231. Ik gaf aan dat ik het niet kan betalen. Hij bood aan om de helft te betalen voor me. Om hem tegemoet te komen heb ik toen 50 betaald en de overige 66 eind januari pas.
Op 10 januari stuurde hij mij een bericht over dat er nog wat openstond (66) en als dat betaald wordt (eind januari) dan zijn we klaar. Krijg ik 12 dagen later een bericht van hem. Als ik mijn salaris heb of ik dan 366 kan betalen. Ik ontplofte! Ik vroeg waar dit vandaan kwam. Hij gaf aan omdat het een nieuwe maand is, en als er dan niet betaald wordt, blijft dit open staan. Dus met andere woorden: elke maand zal er dan betaald moeten worden omdat ik het niet dicht kan maken zeg maar.
Hij kan mijn positie gewoon sluiten die open staat op plus500. Ik zei tegen hem ik verwacht volgende week dat er uitbetaald wordt en dan verreken ik het met je. Hij zei dat het niet kan, verrekend worden. Ik verwacht dat hij wel weer appt volgende week omdat het bedrag betaald moet worden. Ik betaal niks meer. Laat al die kosten van mij maar van zijn rekening af halen. Hij had dit opgelost kunnen hebben als hij zijn woord was nagekomen dat hij 116. Ik kan hier ook niet mee bij mijn vriendin terecht, want het is haar vent. Ik heb al eens eerder mijn gevoel geuit naar haar dat ik verdrietig, boos en gefrustreerd was maar ze wil er niet tussenin zitten. Ik ben voor een aantal jaren terug ook slachtoffer geweest, toen van datingfraude en dat iemand dit nu doet die ik ken notabene, dat doet mij het meeste pijn. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal🫶🏼
9 Reacties
Beste Aries,
Dapper van je dat je deze stap zet om je verhaal hier zo openhartig op te schrijven, Aries. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend zwaar voor je is, zeker omdat je dit al eens eerder hebt meegemaakt en de dader nu iemand is uit je eigen kring.
Het is volkomen logisch dat je je boos, verdrietig en gefrustreerd voelt. De situatie die je beschrijft—het steeds verschuiven van de 'laatste betaling' en de vage extra kosten—is helaas een tactiek die we vaker zien. Het is een uitputtingsslag die niet alleen je portemonnee raakt, maar ook je vertrouwen in mensen.
Je treft geen enkele blaam
Het is belangrijk dat je dit goed tot je door laat dringen: dit is niet jouw schuld. Ook al ken je deze persoon, de manier waarop hij te werk gaat is manipulatief. Fraudeurs (of mensen die zich hiermee bezighouden) zijn vaak heel geraffineerd en weten precies hoe ze iemands vertrouwen moeten winnen en behouden. Dat hij je zelfs aanbood om 'de helft mee te betalen' is een bekende methode om je het gevoel te geven dat hij aan jouw kant staat, terwijl het resultaat hetzelfde is: jij legt geld in dat je waarschijnlijk niet meer terugziet.
Het feit dat je nu hebt besloten om niets meer te betalen, is een hele sterke en belangrijke grens die je trekt. Houd hieraan vast, hoe lastig de druk vanuit hem waarschijnlijk ook zal worden.
Een lastige positie
Dat je vriendin er niet tussenin wil zitten, maakt het extra eenzaam voor je. Het is pijnlijk als je omgeving niet de steun kan bieden die je nu zo hard nodig hebt. Juist omdat je eerder slachtoffer bent geweest van datingfraude, komt deze klap extra hard aan. Het is alsof een oude wond weer wordt opengereten door iemand die je juist dacht te kunnen vertrouwen.
Weet dat je hier op de community niet alleen bent. Er zijn hier veel mensen die precies begrijpen hoe die 'ontploffing' vanbinnen voelt wanneer er weer om geld gevraagd wordt.
Hoe nu verder?
Het is goed dat je bent gestopt met betalen. Gezien het patroon is de kans helaas groot dat er altijd weer een 'nieuwe regel' of 'nieuwe maand' zal verschijnen om je tot betalen te dwingen.
Wat ontzettend krachtig van je dat je besluit om de regie weer in eigen handen te nemen en naar concrete oplossingen te zoeken. Het vergt veel moed om, na alles wat er is gebeurd, over de drempel van onzekerheid heen te stappen en te kijken naar wat je nu echt kunt doen.
Het is allereerst belangrijk om te beseffen dat de situatie waarin je zit heel complex is, juist omdat de dader in je directe sociale kring zit. Toch verandert dat niets aan het feit dat dit gedrag simpelweg niet door de beugel kan. Je hebt te maken met een vorm van manipulatie die we helaas dagelijks zien. De mensen die dit soort constructies opzetten, weten precies hoe ze iemands vertrouwen moeten winnen en hoe ze psychologische druk moeten uitoefenen met telkens nieuwe 'spoedbetalingen'. Je bent hierin meegesleurd door iemand die misbruik maakt van de band die jullie hebben, en dat is een professionele tactiek waar jij absoluut geen schuld aan hebt.
Juridisch en financieel advies
Als je juridische stappen wilt overwegen, is het Juridisch Loket een goed startpunt. Zij bieden gratis advies en kunnen je helpen bepalen of dit een civiele zaak is (waarbij je je geld terugvordert) of dat er genoeg grond is voor een strafrechtelijke aangifte van oplichting. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je hen direct inschakelen; zij zijn gewend om dit soort dossiers af te handelen en kunnen namens jou een officiële brief sturen, wat vaak meer indruk maakt dan een persoonlijk bericht.
Daarnaast is het essentieel om een stevig dossier op te bouwen door alle bewijsstukken te verzamelen. Denk hierbij aan screenshots van elk WhatsApp-gesprek waarin hij beloften doet over 'de laatste betaling' of het rendement, en zorg dat je alle bankafschriften van je overboekingen bij de hand hebt. Dit vormt de feitelijke basis van je verhaal. Je kunt deze informatie ook delen met de Fraudehelpdesk. Zij kunnen je niet alleen adviseren over de specifieke werkwijze die hier is gebruikt, maar je melding helpt ook om dit soort praktijken in kaart te brengen en anderen te waarschuwen.
De rol van de politie
Hoewel het confronterend is omdat het om de partner van je vriendin gaat, kun je altijd bij de politie terecht voor een gesprek. Je hoeft niet direct een formele aangifte te doen; je kunt ook eerst om advies vragen over hoe zij tegen deze situatie aankijken. Vaak helpt het om van een officiële instantie te horen dat wat hier gebeurt simpelweg diefstal van je vertrouwen en je geld is. Het kan je de nodige ruggengraat geven om voet bij stuk te houden wanneer hij volgende week waarschijnlijk weer contact met je opneemt.
Het is begrijpelijk dat je dit niet bij je vriendin kwijt kunt, maar onthoud dat jij hier de persoon bent die onrecht is aangedaan. Het beschermen van jezelf en je eigen financiële toekomst is nu je eerste prioriteit. Weet dat we hier op de community achter je staan en dat je hier altijd je hart kunt luchten als de druk je even te veel wordt.
Henk
SHN community ambassadeur
Hoi Henk,
Bedankt voor je reactie!
Het voelt zeker aan alsof er weer een oude wond is geopend. Hoewel ik vèèl minder geld nu kwijt ben dan toen, maakt het er niet minder pijnlijk om. Maar je gaat dan wel patronen herkennen.
Voor zover ik weet kan je bij het juridisch loket terecht tot een bepaald inkomen en ik val buiten de boot.
Over rechtsbijstand, daar zat ik ook aan te denken om die in te schakelen.
En bewijs heb ik al verzameld. Screenshots van onze gesprekken, overzicht van de tikkies, en zelfs ook een schermopname gemaakt van het hele gesprek.
Vandaag had hij mij weer bericht met het volgende: hij kon nu niet verder met zijn eigen belegging omdat ik niet betaald heb. Hij kwam anders met het voorstel om dan mijn geld terug te storten maar dan krijg ik niet de winst die er is, die gaat dan naar hem zei hij.
Ik vond het ook raar, hij kan nu niet verder met zijn belegging omdat ik niet betaal, maar kan dan daar wel weer mee verder als hij mij mijn eigen geld wat ik erin heb gestoken, terug betaald🤔.
Ik ben altijd recht voor zijn raap geweest en fair. Ik deed dit omdat jij een goede vriendin bent van mijn vrouwtje. Ik wil ook dat jij er beter van wordt vertelde hij. En ik kan ook bellen om dit te bespreken. Dat gaat precies niet gebeuren, ik wil alles zwart op wit hebben.
Mijn vriendin gaf aan er niet tussenin te willen zitten maar krijgt toch het een en ander mee van hem. Ze liet weten dat het voor nu juist is om mijn inleg terug te nemen dan kunnen we alles loslaten en kan ik verder en zij ook. Ze zegt dat ze denkt dat dit het beste is voor iedereen.
Hij heeft natuurlijk zijn verhaal aan haar opgehangen maar ik wil dat ze mijn kant en voornamelijk hoe ik me voel ook mag horen.
Ik heb hem laten weten dat ik dan al mijn inleg en inclusief alles kosten terug wil. En meneer komt nu ineens de redder uithangen. Dat hij heus wel dingen kan regelen of voorschieten en dat ik veel in de plus sta, het is zonde,en dat zijn insteek is dat ik er financieel beter van wordt zegt hij.
Mijn aangifte staat al gepland. Zou ik wat van mijn geld terug zien, mijn inleg of wat van de winst dan is dat mooi meegenomen. Maar hem nu kunnen aanpakken hierop dat geeft mij meer voldoening. En vooral omdat ik nu weet wie het is en ik over zijn adres en bankgegevens beschik. Want bij de vorige oplichting kon ik die persoon niet pakken, dus nu ik de mogelijkheid heb om dat wel te doen, pak ik die mogelijkheid met beide handen aan.
Ik hoop dat dit snel een einde krijgt want ik wil nu gewoon rust, ook in mijn hoofd.
Hi Aries,
Dit klinkt niet heel betrouwbaar. Als je nog twijfelt zou je aan je vriendin kunnen vragen of zij inmiddels als eens geld heeft ontvangen. En kan ze dat ook aantonen. En vraag aan haar vriend om inzage in het systeem waar staat hoeveel geld je inmiddels hebt 'verdiend' voordat je nogmaals geld gaat overmaken. Als dat wordt geweigerd zegt dat genoeg.
Zoals anderen ook al hebben aangeven ben ik ook erg bang dat je je geld kwijt bent.
En dat is heel zuur als je al een soortgelijke ervaring hebt gehad. Als je daar over wilt 'praten' kijk dan eens in de community van datingfraude.
Aries, maar geen geld meer over tot je echte bewijzen hebt! Krijg je geen inzage ga dan zeker aangifte doen tegen deze man. Misschien ben je dan een vriendin kwijt, maar een vriendin die hier aan meewerkt kan je geen vriendin noemen.
Groeten Sylvia
Slachtoffer Datingfraude I ambassadeur
Hoi Sylvia,
Bedankt voor je reactie. Ik ga zeker stappen ondernemen tegen hem. Hij krijgt van mij volgende week een ultimatum, of de winst uitbetalen of alles wat heb ik betaald aan inleg en kosten terug betalen. Ik ga hem niet wakker maken dat ik verdere stappen dan ga ondernemen. En ik heb alles op de whatsapp staan en screenshots gemaakt, mocht hij berichten gaan verwijderen.
Wat betreft het datingfraude toen, dat is voor mij afgesloten maar als ik anderen kan steunen of advies kan geven dan doe ik het graag.
Vreselijk dit verhaal, je bent gewoon afgeperst en misbruikt ( i know the feeling ) die vriendin van jou is ook net zo goed een oplichtster! Dat is nepvriendschap! Gelijk helemaal mee stoppen! Sterkte!
Dank je! En zij zal toch wel voor hem kiezen want ze zit op een roze wolk.
Ik ben echt bang dat je jouw geld kwijt bent Aries. Ga niets meer betalen en praat met jouw vriendin. Mocht jouw geld niet terugkomen dan zou ik aangifte doen. Naar dat je ook nog slachtoffer bent geweest van datingfraude. Ik wens je echt het allerbeste
Dank je! Ik heb de fraudehelpdesk gemaild(online formulier) hoe ik nu het beste verdere stappen kan ondernemen. En voorzover ik mij kan herinneren heb ik hem toen verteld dat ik duizenden euro's kwijt was geraakt door die datingfraude. Had daar toen een persoonlijke lening voor afgesloten en die is vorig jaar na 4 jaar afbetaald.
Het vertrouwen wat geschaad wordt doet me meer dan het geld kwijt te zijn.
Inderdaad, je laatste zin is het helemaal. Ik ben ook opgelicht, die geldproblemen die ik had, loste mijn broer op, zonder verwijt, zonder vragen. Dat vertrouwen tussen ons is nooit geschaad. Maar van je 'vrienden', ja dat is erg.