Mensen zonder geweten.
Het blijft maar malen in mijn hoofd,de hele oplichting.De contactpersoon van de zgn cryptobank werd een soort huisvriend .Dit kon gebeuren omdat ik enorm van slag was in deze periode omdat 1 van mijn kinderen zonder aanleiding had aangegeven geen contact meer te willen voorlopig.Ik. huilde elke dag hierover en zocht afleiding.Iets heel nieuws gaan doen zoals beleggen in crypto en dan de eventuele ;winst aan goede doelen schenken..Dat leek mij wel wat..De contactpersoon belde mij vaak ,te vaak,toch liet ik het toe.Ik belde hem zelf toen ik steeds gebeld werd door nensen die in slecht engels mij vertelden dat ik met een malafide bank in zee was gegaan en dat zij me zouden helpen m'n investering terug te krijgen.Hij reageerde daar zo overtuigend positief op dat ik dacht dat ik hem kon vertrouwen;Wat een vergissing.En toen ik zogenaamd door nieuwe Europese regels grote bedragen vooraf moest betalen die ik uiteindelijk weer terug zou krijgen,zo was het verhaal,geloofde ik dat.Door grote drukte op mijn werk kwam ik er ook niet toe om het cryptogebeuren nog eens critisch te bekijken..Een winst van 1100 procent,dat is natuurlijk fake geweest.Door mooie praatjes kwam ik in een tunnelvisie terecht Toen werd de hele inhoud van mijn Atomic Wallet waar volgens de contactpersoon de winst en alle fees naar toe moesten gestolen.De contactpersoon van de bank,wist raad Een Britse advocaat kon mogelijk de gestolen bitcoins terug halen .Ik kreeg zijn mailadres.En inderdaad werd ik gebeld door de zogenaamde advocaat .Hij kon de gestolen.bitcoins lokaliseren en er beslag op.leggen.Als ik 6000 euro betaalde vooraf zou het goed komen..Ik kon niet meer logisch denken,was in paniek en maakte aanstalten deze betaling te doen.De contactpersoon verzekerde mij dat dit de juiste beslissing was.Gelukkig maakte de Revolutbank bezwaren tegen de overschrijving.Het zou een scam zijn..Ik ben ze dankbaar.Ik moest allerlei vragen beantwoorden van de Revolutbank.De contactpersoon instrueerde mij wat te antwoorden zodat de transactie kon doorgaan.Ik ben nu ik mezelf bevrijd heb uit de tunnelvisie verbijsterd over mijn volgzame gedrag. De transactie kwam niet rond ,gelukkig.Ik moest naar een kerstviering.Tijdens de kersdagen en het weekend daarna kwam.ik tot mezelf.Ik ging eens wat meer lezen over oplichting ,kwam erachter dat oproepen tot betaling door Atomic Wallet van valse emailadressen afkomstig waren.Ik wist throretisch dat er mensen zijn zonder geweten .Nu jk er er een aantal heb meegemaakt ben ik. steeds maar verbijsterd hierover en voel ik me besmeurd .Ik begrijp niet dat ik toegelaten heb dat de contactpersoon bij overschrijvingen in mijn bank meekeek met hulp van Anydesk zogenaamd om erop te letten dat alles goed verliep. Ik heb me laten inpalmen.Hoe ga ik mezelf dit vergeven ?
8 Reacties
Hoi Pietsje, wat je schrijft klinkt heel bekend en wat je voelt ook, de ontzetting achteraf hoe je dit zo maar hebt kunnen toelaten. Je bent niet de enige die dit overkomt, het overkomt velen met jou, het is mij ook overkomen. Wat mij geholpen heeft is me af te vragen wat het is in mij, in mijn onderbewuste, wat mijn gedrag heeft gestuurd. Ik kwam er achter dat het bij mij een angst was voor tekort. Je schrijft dat je net een hele nare situatie had met je zoon. Zo'n situatie doet iets met je, het ontregelt je autonome zenuwstelsel, en zoals je schrijft, je zoekt afleiding, je zoekt troost. Dat is normaal menselijk gedrag en niet iets om je voor te schamen of je schuldig over te voelen. Gelukkig is er dit platform waarin er ruimte is om te delen en te steunen. Ik wens je veel sterkte maar vooral wens ik je veel liefde toe voor jezelf, niet een beetje maar bakken vol. Dat hebben we nodig.
Wat dapper dat je je verhaal hier zo openhartig deelt, Pietsje-69. Ik kan me voorstellen dat het een enorme stap voor je is geweest om dit allemaal op te schrijven, maar het is vaak de eerste stap naar herstel.
Het is ontzettend aangrijpend om te lezen in wat voor een moeilijke periode je zat toen dit begon. Het gemis van het contact met je kind is een groot verdriet; dat je op zo’n moment afleiding zoekt en iets goeds wilt doen voor de wereld, laat zien dat je het hart op de juiste plek hebt zitten. Juist die kwetsbaarheid en je goede intenties zijn door deze mensen misbruikt.
Ik wil je graag een paar dingen meegeven die hopelijk helpen bij het verwerken:
Dit zijn professionals: Je hebt niet te maken gehad met een simpele oplichter, maar met getrainde criminelen die psychologische manipulatie als hun vak beschouwen. Ze weten precies hoe ze iemands vertrouwen moeten winnen, zeker wanneer diegene het emotioneel zwaar heeft.
De 'tunnelvisie' is een overlevingsmechanisme: Dat je achteraf verbijsterd bent over je eigen gedrag, is een heel normale reactie. In de psychologie noemen we dit vaak een 'fuik'. Door de constante druk, de mooie praatjes en de angst om je inleg te verliezen, schakelt je kritische denkvermogen tijdelijk uit. Dat is menselijk en geen teken van zwakte.
Je treft geen enkele blaam: Het voelt nu misschien alsof je jezelf hebt laten inpalmen, maar vergeet niet: jij bent het slachtoffer van een misdaad. De schuld ligt volledig bij de daders die misbruik hebben gemaakt van jouw goedheid en je situatie. Dat zij zelfs via Anydesk meekeken, laat zien hoe ver zij gingen om de controle over te nemen.
Je spreekt over jezelf "besmeurd" voelen en de vraag hoe je jezelf kunt vergeven. Dat proces kost tijd. Het feit dat je nu weer helder kunt kijken en de transactie door de bank is tegengehouden, is een begin. Je bent sterker dan de situatie waarin zij je hebben geprobeerd te dwingen.
Heb je behoefte aan een gesprek met een van onze medewerkers om deze emotionele last wat verder te bespreken? Bel dan naar 0900 0101
Henk
SHN Community ambassadeur
Veel dank Henk voor je begripvolle reactie.Toen ik aangifte ging doen moest de agent mij nog overtuigen dat het allemaal.oplichters waren.Het wilde in eerste instantie nog niet tot mij doordringen dat de contactpersoon van de cryptobank daar ook toe behoorde.Toen ik hem daarmee confronteerde zei hij alleen maar "what do you expect"en ik ging weer twijfelen. Niet lang gelukkig maar toch.
Veel dank Henk voor je begripvolle reactie.Toen ik aangifte ging doen moest de agent mij nog overtuigen dat het allemaal.oplichters waren.Het wilde in eerste instantie nog niet tot mij doordringen dat de contactpersoon van de cryptobank daar ook toe behoorde.Toen ik hem daarmee confronteerde zei hij alleen maar "what do you expect"en ik ging weer twijfelen. Niet lang gelukkig maar toch.
Ja, het ongeloof over je eigen gedrag is bij allen die hier hun verhaal hebben gedaan het gevoel. Maar het zijn omstandigheden, je hebt andere dingen aan je hoofd en dat aanbod lijkt de weg eruit, iets positiefs, dat je jezelf gunt. Hoop dat je jezelf nog onder ogen kan komen, dat het beter gaat, op een stabiele manier. Het is heel goed dat je hier dit verhaal doet, goed voor jezelf. Ieder heeft een oor nodig, hier heb je dat oor, al zijn het letters. Sterkte met het verwerken, met het oplossen van de problemen.
Vreselijk voor je. Ik herken het en maakte het ook mee. Het is een ontmoeting met het duister. En met je eigen onvolmaaktheid. Daarmee leven, jezelf omarmen, liefde voor jezelf omarmen,, lichtpuntjes zien, vertellen aan anderen wat je meemaakte, leef met het verlies, stp de pijn niet weg , doe aangifte. Een mevtouw van slachtofferhulp belde mij regelmatig en ik kon elke keer mijn verhaal aan haar kwijt. Zomaar, ze vond niks, ze luisterde. Dat gun ik jou ook.
Overigens doe alstjeblieft aangifte… ze doen er niets mee, maar hoe meer aangiftes er zijn hoe meer kans dat de poilitie wat moet gaan doen… zeker via die atomic en exodus wallets verdwijnt veel geld naar de criminelen…sterkte!
Mooi gezegd Liduin. Ik heb dit proces ook doorleefd.
Warme groet,
Lydia
Hallo Liduin,Ik dank je voor je reactie en heb lang gemijmerd over je woorden.Ontmoeting met het duister en de eigen onvolmaaktheid.Het helpt mij om er zo over te denken.De duisternis,het kwaad,theoretisch wist ik dat er mensen zonder geweten bestaan ;ik huiver nu ik er een aantal on line/per telefoon ontmoet heb en het niet door had. De eigen onvolmaaktheid,het zesde zintuig dat het niet deed ,het blijft verbijsterend maar het zal mij nooit meer overkomen. Wat ik ook verbijsterend vind is dat ik nog zovaak gebeld wordt door onbekende nummers.Uiteraard neem ik niet op.Volgens de Fraudehelpdesk kan dit nog lang duren ,pff.Ik heb geprobeerd mijn telefoon zo in te stellen dat deze direct op voicemail gaat bij onbekende nummers .Helaas nog niet gelukt.De contactpersoon van de zgn bank heeft mij zelfs nog geappt,hoe het gaat.Waarom?Hij weet dat er niets meer te halen valt.Ongehoord brutaal vind ik dit.