Alles kwijt
Hallo allemaal,
Eergisteren ben ik in spoofing getrapt. Het zat zo gehaaid in elkaar, en alles wat ze aangaven klopte ook. Werd gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Alle alarmbellen gingen af. Naam gevraagd en opgehangen. Naam op google gecheckt en de naam klopte want was medewerker van de fraude hulp desk van de bank.
Heb het nummer teruggebeld want er stond ook de bank naam in het venster. Hier werd ik geattendeerd op het feit dat ik waarschijnlijk mijn gegevens had achtergelaten op een dak website. Allemaal in scene gezet want het was gewoon een link van hen zelf geweest waarbij ik wel daadwerkelijk op de anwb website kwam (al onze gegevens klopte etc).
Kortom werd ik volledig om de tuin geleid en kwam er een kluisverhaal. Heb wel 20 keer gezegd dat ik het niet vertrouwde en dat ik het niet zou doen. Ze zijn zo professioneel en weten je zo gerust te stellen dat je er uiteindelijk intuint.
Binnen 1 minuut de echt fraude desk van de bank gebeld maar was al te laat. Hierna aangifte bij de politie gedaan.
Nu ben ik al mijn geld kwijt maar dan ook alles. Hierbij heb ik momenteel amper inkomen omdat ik begonnen ben een nieuw bedrijfje op te starten waar ik het verdwenen geld ook voor had gereserveerd.
We zijn van alles aan het proberen om ons nekje boven water te houden. Heb het gehele verhaal op social media geplaats om anderen te waarschuwen.
Persoonlijk vind ik het moeilijk dat er zo weinig warmte, lees nazorg, vanuit de bank komt. Je hebt hen ingelicht, zij starten een procedure op, sturen nog een e-mail en daar houdt op voor de komende 3 à 4 weken op. Dat je niet op de hoogte wordt gehouden, de onzekerheid, is af en toe killing (al heb ik geen hoop dat er ooit nog geld terugkomt).
Is dit herkenbaar?
3 Reacties
heel herkenbaar verhaal wat je schrijft. Ik ben 3 maanden geleden al mijn geld (40.000 euro) kwijt geraakt door online oplichting (vacature fraude) Ook dat was alleemaal zo goed in elkaar gezet. Ik heb altijd gedacht: mij gebeurd zoiets niet. En binnen een week is alles weg. Jaren lang voor dit geld, heel hard moeten werken. Ook ik heb mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) En werk hard voor mijn centen. Het meeste pijn doet mij, dat dit soort mensen bestaan, en er weinig tegen gedaan kan worden. De bank heb ik gebeld, het voelde voor mij als een gesprek van : het is je eigen schuld. Heel kil, en koud...ze zouden e een formulier sturen, nooit gekregen. Een week later weer gebeld, andere medewerker en ik moest het volgens haar via de bank app doen. En vervolgens krijg ik 3 weken later een berichtje in mijn inbox: zaak gesloten. Geen geld terug. Ze konden niks meer doen omdat ik zelf toestemming had gegeven. De wereld zakt echt onder je voeten weg. Ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Nu 3 maanden later, komen er mooie opdrachten op mijn pad, verdien ik langzaam weer geld, en kan ik igg eten, de huur en vaste lasten betalen met heel veel steun van mijn partner en lieve vrienden. En dat onze kinderen er zo min mogelijk van mee krijgen. De heftige pijn is eraf, maar dit is een dure en harde levensles. Waar ik wel tegen mezelf heb gezegd: ik laat me niet kapot krijgen door dit soort lui. Ik haal er mijn kracht uit, en mijn leven wordt beter dan ooit. Ik wens je heel veel liefde en kracht.
Jouw verhaal is helaas heel herkenbaar voor veel slachtoffers van online fraude. Het is verschrikkelijk hoe professioneel en geraffineerd deze oplichters te werk gaan. Je deed alles wat je moest doen: je checkte de naam, je belde zelfs terug omdat alles zo overtuigend leek – inclusief de banknaam in je scherm. De manier waarop ze valse geruststelling bieden en druk uitoefenen, is puur psychologisch spel. Het is absoluut niet jouw schuld dat je hierin getrapt bent; je had te maken met doorgewinterde criminelen.
Het is extra pijnlijk dat dit gebeurde op zo'n cruciaal moment, nu je al je spaargeld voor je nieuwe onderneming kwijt bent. Dat is een dubbele klap, zowel financieel als emotioneel. Het feit dat je nu moet vechten om financieel overeind te blijven, maakt de stress en onzekerheid alleen maar groter.
Wat je beschrijft over de nazorg van de bank is ook een punt dat we vaak horen. Hoewel banken onmiddellijk een interne procedure starten, ervaren slachtoffers de communicatie daarna vaak als koud, traag en afstandelijk, juist op het moment dat je behoefte hebt aan duidelijkheid en een menselijke aanpak. Die onzekerheid is inderdaad "killing," zoals je zegt. Ze zijn bezig met hun protocollen, maar vergeten soms de enorme impact die dit op jouw leven heeft.
Het is heel dapper dat je dit deelt en anderen wilt waarschuwen. Dat getuigt van enorme veerkracht.
Weet dat je er niet alleen voor staat. De mensen die dit soort fraude plegen, doen dit dagelijks en zijn experts in manipulatie. Je hebt gedaan wat je kon, en nu is het tijd om even adem te halen en hulp te aanvaarden.
Henk