#informatief - Irritatie of veilig voelen?
Feestdagen, Black Friday aanbiedingen, je ontkomt er deze tijd van het jaar niet aan. Als je dan, net als wij, in een klein dorp zonder winkels woont, is online bestellen een uitkomst.
Gisteren doe ik twee bestellingen en betaal per iDeal. Dan gebeurd er iets vreemds. De eerste bestelling betreft hondevoer en tikt net niet de 100 euro aan. Zonder problemen voldoe ik de rekening via iDeal. Maar dan...
Zoonlief heeft binnenkort een nieuwe woning en moet alles opnieuw aanschaffen. Als liefhebbende ouders willen we daar graag aan bijdragen en besluiten ze te verrassen met een IKEA cadeaukaart. Handig, je hoeft niet naar een filiaal van IKEA, de kaarten worden onder andere ook verkocht bij Primera, zelfs online. Gemak dient de mens dus ik vul online de aanvraag in voor een cadeaukaart. Dan gebeurd er iets vreemds. Waar zojuist de hondebrokken zonder problemen via iDeal werden voldaan verschijnt er bij deze transactie ineens een melding op het scherm.
"Veiligheidscontrole: Deze betaling wordt tijdelijk opgeschort voor een veiligheidscontrole. De betaling zal over ongeveer 15 minuten worden uitgevoerd, mits er geen onregelmatigheden worden geconstateerd. U hoeft op dit moment niets te doen. Mocht de betaling verdacht blijven, dan nemen wij contact met u op."
De melding verschijnt weliswaar in iDeal maar in combinatie met de ING. Ik besluit via de ING app contact te zoeken via de chat. Terwijl ik daarmee bezig ben gaat de telefoon. Een vriendelijke dame van de Fraudehelpdesk van de ING. Heel netjes wijst ze me op de mogelijkheid om via de ING app te controleren of het inderdaad de ING is die me nu belt. Haar naam verschijnt in het venster.
Nu is het haar beurt om me een aantal controle vragen te stellen. Dan vraagt ze me informatie te geven over de op handen zijnde transactie. Ook legt ze vriendelijk uit waarom deze transactie werd getriggerd.
Veel scams vinden momenteel plaats via cadeaukaarten. Omdat ik er een via Primera bestel, gingen de alarmbellen bij de ING af. Ze bedankt me voor de uitleg, gerustgesteld dat het om een normale transactie gaat. Ze deblokkeerd mijn rekening en vijf minuten later kan ik de cadeaukaart voldoen.
ING is dus heel alert en acteert professioneel op signalen die op een scam kunnen wijzen. Deze controle kan misschien op sommigen intimiderend of zelfs irritant overkomen, maar ik was er blij mee. Had dit standaard geweest in 2021 toen ik slachtoffer werd van een scam die me veel geld heeft gekost, had het me misschien behoed voor dat verlies. Chapeau ING.
Hoe staan jullie hier in? Irritant of schenkt het een gevoel van veiligheid?
Henk
1 Reactie
American Express heeft iets soortgelijks gedaan, mijn card geblokkeerd, als eerste en me dan gebeld. Ongebruikelijke transactie. Dat was ook zo, dus die draaiden ze terug. Voor alle zekerheid stuurden ze me een nieuwe card.