Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Feestdagen

Hoe gaan jullie om met de feestdagen?

Zelf heb ik een heel eigen manier gevonden wat niet iedereen begrijpt, maar ook niet hoeft. Eerst ging ik nog wel eens naar anderen of werd soms uitgenodigd,  waar ik me nog beroerder door voelde,  omdat het gevoel van gemis versterkt werd en voor mij ondraaglijk. 

Al jaren ga ik eerste kerstdag met een boek mee, met de tram naar het strand, loop naar gelang het weer langs de vloedlijn, drink/eet ergens wat en keer weer naar huis. Daar nestel ik me op de bank, met tegenwoordig een alcoholvrij drankje, omdat mijn schildklierproblemen mijn lichaam totaal van slag raakt. Tweede kerstdag blijf ik lekker binnen, kook wat voor mezelf, wat ik overigens altijd heb gedaan. Niets bijzonders maar met wat meer aandacht en liefde voor mezelf. Ik kijk wat tv. Of lees een boek en zo heb ik het voor mezelf draaglijk gemaakt. Mensen hoeven het niet zielig te vinden. Er zijn dagen waarop eenzaamheid veel meer  een rol speelt. 

Wel mijd ik wat de winkels, waar alles is gericht op familie/samenzijn. Dat sta ik mezelf toe. Het is zorg voor mezelf dwars tegen al het gebruikelijke en wenselijke in, of verwachtingen die anderen hebben. Waar ze ja, ook door bezorgdheid en goed bedoeld er willen zijn. Maar ik red me wel, maar wel op mijn manier. Dat geeft ruimte en een gevoel van vrijheid. 

Bezig met laden...