Herdenkingen
Het is weer november, en dat betekent dat er opnieuw allerlei momenten zijn om onze overleden dierbaren te herdenken. Het begint al met Voor wie steek jij een kaarsje aan, de Vereniging Verkeersslachtoffers, de lichtjestoer op de lokale begraafplaats, Eeuwigheidszondag, Wereldlichtjesdag… en er zijn er vast nog veel meer.
Soms heb ik er niet zoveel behoefte aan, maar dit jaar komt er ineens heel veel tegelijk op ons pad en moeten we keuzes maken die veel impact hebben. Ik merk dat het verlies daardoor zoveel meer voelbaar wordt, en dat ik juist meer behoefte heb om onze zoon te herdenken. Ik ben inmiddels al naar een aantal herdenkingen geweest en de komende maand staan er nog een paar gepland.
Hoe gaan jullie om met georganiseerde herdenkingsmomenten? Vinden jullie er troost in, of juist helemaal niet?
Liefs Anja
2 Reacties
Ik snap helemaal dat je zoekt naar momenten van herdenken in tijden dat er veel op je pad komt. Dan voelt ie toch weer even wat dichterbij, he?
Voor mij hangt het ook heel erg af van de periode waar ik in zit. Ik ben door de podcast die ik heb gemaakt de afgelopen tijd, veel met mijn broer bezig geweest. En daardoor heb ik ook weer meer de behoefte om hem te herdenken. Vanwege de tijd kon ik niet naar Lichtjesavond bij de Muur Tegen Geweld dit jaar, maar ik vind dat altijd zo'n mooie en bijna magische herdenking. Maar er zijn ook jaren geweest dat ik er totaal geen behoefte aan had. En dat is ook oke. Lichtjesavond is altijd in november, rond de verjaardag van mijn broertje, en dus vind ik het soms ook wel eens lastig. Ik luister naar mijn gevoel en ik doe vooral waar ik op dat moment behoefte aan heb.
Ik hoop dat je steun haalt uit de herdenkingen deze periode.
Veel liefs
Inderdaad heel herkenbaar dat het aan de periode waarin je zit.
Het maken van de podcast en zijn verjaardag zullen ook zijn impact op je hebben.
Van onze zoon hebben we op 4 december afscheid genomen toen hij op reis ging dus deze tijd is altijd al beladen maar als je niet lekker in je vel zit komt het toch harder binnen.
Ook voor jou heel veel sterkte.
Liefs Anja