Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

(online) modder gooien..

Soms (misschien soms ook net iets te vaak)  bekijk ik berichten op social media waarvan ik weet dat ze waarschijnlijk wat emotie zullen losmaken, al helemaal als ik daarbij daarna nog het commentaar wat er gegeven word op zo'n bericht ga lezen. Mezelf emotioneel tormenteren.  Vaak lees ik het, om daarna weer heel iets anders te gaan doen. Ik heb geen zin om mee te gaan in online modder gooien. 

Vanmorgen las ik echter commentaar wat me nog bezig blijft houden. Het ging niet specifiek over seksueel misbruik maar wel over de behandeling van trauma/(c)PTSS.     De persoon beweerde min of meer dat als de behandeling niet werkt je dan niet gemotiveerd genoeg bent om ervanaf te komen. Het maakte me zo boos. En ik zou eigenlijk eens commentaar terug willen geven. Wie wel eens een hele reeks van commentaar heeft gelezen weet dat dat er dan soms lelijk aan toe kan gaan.  En heb ik zin in een sneer over en weer?  

Tijdens het doen van wat huishoudklusjes heb ik al bedacht hoe ik verbaal weerwoord zou geven op het commentaar van deze persoon.  Dat die zelf zeker geen weet heeft wat (c)PTSS inhoud.  Alsof je tegen een kanker patient waarbij chemo niet aanslaat zou zeggen; je wil gewoon ziek zijn, je bent niet gemotiveerd om beter te worden.                                    Niet alleen dat ik het enorm lullig vond naar de personen die schreven over een behandeling die niet gehopen had.           Maar ik wist bij mezelf meteen ook al waarom ik zo boos over dat commentaar word.   Want ik hoor zelf bij het groepje bij wie niet alle behandeling helpend is geweest (of misschien soms nog depressiever heeft gemaakt en misschien toch wel gezegd kan dat het een beetje extra zout op de wonden goot)                             De vraag of ik wel 'beter' wilde worden met ondermijnende ondertoon.  In m'n dossier moeten teruglezen dat ik niet gemotiveerd zou zijn.                                                                            Dat ik alleen maar meer en meer aan mezelf ging twijfelen. Waarom kon ik niets met de therapie? Ben ik dan te stom om therapie te volgen?           Iets wat waarschijnlijk nog erger is om te horen dan dat je niet meer helemaal 'beter' word is dat je niet beter word omdat je niet gemotiveerd bent om beter te worden. 

Ik denk erover na of ik commentaar ga schrijven..  enerzijds denk ik, ach het zal waarschijnlijk weinig zin hebben om in discussie te gaan met zo'n persoon. Voor sommige zal het er gewoon om te doen zijn.. anderzijds schuw ik er niet altijd voor om ook eens mijn ongezoute mening voor te schotelen. Misschien doe ik dat dan toch liever niet door met modder te gaan gooien online..

Maar dat bracht me bij m'n morele vraag, zowel in situaties online als eigenlijk ook in een situatie in 'real life';  wanneer laat je commentaar van iemand voor wat het is en wanneer zeg je er iets op terug hoewel je weet dat het voor discussie of modder gooien zal kunnen zorgen? 

Bezig met laden...