Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Preventie!?

Van de week hoorde ik een mooi interview op de radio. 

Dit was naar aanleiding van de vele verkeersongevallen die er de laatste tijd gebeurde. Mooi dat er zoveel aandacht is voor preventie. In dat gesprek werd er ook gezegd, dat eigenlijk preventie op de manier waarop de geïnterviewde het deden meer effect zou kunnen hebben dan hogere straffen.

En als ik eerlijk ben, ben ik het daar wel mee eens. Bewust wording van wat er kan gebeuren is vaak een eye-opener. 

Zo is ook 112-Vandaag van Rtl5 bezig om een special te maken over de gevolgen van verkeersongevallen.

Maar op de interview terug te komen. Zij brachten het als cabarettheater op scholen. Laten leerlingen eerst lachen om hun grappen, dan hebben ze de aandacht en vervolgens vertellen ze op een mooie manier zonder omhaal wat de gevolgen van fout gedrag in het verkeer kunnen zijn. Kijk maar eens op onderstaande link.

https://www.theatermens.nl/projecten/zeven-sloten/

Geloof jij dat met preventie op de goede manier, het aantal verkeersslachtoffers kan afnemen?

Lieve groet,

Nel

Bezig met laden...

2 Reacties

29 september 2025
Hallo nel.

Vind zeker goed dat ze het laten zien. Er stukje bewust van laten maken. En ja, dat is vaak eerst een lolletje en grap maken. En dan laten zien wat erna komt. Dat hakt er vaak wel in.

Toch ben ik ook van mening dat er een deel is die het niets doet. Die van " mij overkomt het niet". Zijn vaak wat hardleers, moeten het eerst zelf keer mee maken echt onder ogen zien. Of toch wat meer straffen.

Daarbij blijf ik wel zeggen. Hoe meer je het laat zien hoe beter het is natuurlijk.

01 oktober 2025
Bedankt voor je reactie.

Ja, inderdaad, het liefst zou je hebben dat je met preventie iedereen bereikt. Maar degene die blijven roepen "mij overkomt het niet", zijn inderdaad eigenlijk alleen maar te bereiken door eigen ervaring. En dan komt soms de spijt van "had ik maar ..."
Maar als er één schaap over de dam is ............ daar probeer ik me dan maar aan vast te houden.

Ik heb het idee als je die groep die "het toch niet zal overkomen" strenger straft ze nog in een slachtofferrol gaan zitten ook, zo van iedereen heeft de pik op me.

Misschien zwart wit, maar ik ben benieuwd naar andere reactie.
Zou een mooie discussie kunnen worden.

Liefs, Nel