Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Douane onderschept pakket

Een vriend online heeft mij $ 600000 gegeven via een onbekende bank in Engeland, dit om mijn kosten te dekken die ik heb gemaakt dankzij hem.

Zoveel heb ik natuurlijk zelf nooit uitgegeven, maar ach, hij gebruikte het zelf toch niet, hij had het bedrag via een sponsor gekregen en vond het wel een goed idee om het aan mij te geven. Ik kreeg de bank gegevens en kon zomaar inloggen. Heb even een poging gedaan om in te loggen en een klein bedrag over te schrijven. Maar ik was nog niet officieel klant bij die bank, dus werd de rekening geblokkeerd met als reden: "Je account is geblokkeerd vanwege een verdachte transactie. Neem contact op met de klantenservice om dit te verhelpen."

Ik kon de rekening deblokkeren met een enorm bedrag. Gelukkig hielp mijn vriend me ook met 2/3 van het bedrag. Maar de rekening werd niet vrij gegeven. Ik moest naar Engeland zelf komen om vingerafrukken te laten maken. Daar had ik al geen geld meer voor, dus kon ik een bedrag betalen om dat te omzeilen. Dat mislukte, dus een gezichtsherkenning werd gevraagd. Ook dat betaalde ik en mijn vriend gedeeltelijk.Maar de rekening werd nog niet vrijgegeven. Vreemd! Ik had al een naar voorgevoel.

Er werd een kluis met geld naar een transportbedrijf gebracht, de kluis zou in een kartonnen doos worden gestopt en via de douane naar mij worden vervoerd. Wat? Contant geld naar mij toe sturen? Dat nooit. Maar de douane had het al onderschept.(Ik sloeg hier een heel stuk over, want de reden dat het account van de bank is opgeheven is mij nooit verteld, dus moest het contant. Maar dát is mij nooit gevraagd)

Ik kreeg een email van de douane om geld te betalen voor douaneaangifteformulieren $560.  En "Om escalatie te voorkomen, kan een nalevingsboete van € 2.680 worden kwijtgescholden om deze kwestie administratief af te handelen en de vrijgave van uw pakket te garanderen".  Inmiddels zat ik al zonder geld en heb het pakket ook geweigerd. Ik was nooit van plan geweest om contant geld te accepteren.

Ik mocht geen politie of een advocaat hiervan melding doen, want dat zou mijn zaak alleen maar kwaad doen.

De douanier bleef mij maar lastig vallen met emails, de toon hierin werd ook steeds dreigender tot ik vandaag 5 of 6 emails kreeg waarin werd gemeld dat de zaak juridisch wordt aangepakt en ik kon vandaag nog een brief van de rechter verwachten en a.s. maandag zou ik worden opgepakt voor arrestatie en mogelijk een gevangenisstraf moeten uitzitten wegens witwassen. Die vriend van wie het "geld" afkomstig was, is mijn vriend niet meer. Hij was heel lief en aardig als ik weer geld kon betalen, maar werd agressief als ik weer zonder zat.

De douanebeambte mailde mij altijd via een persoonljk emailadres zijnnaam@aol.com 

Dit is een aantal van zijn laatste berichten: "Oké mevrouw, u kunt onze officiële brief vóór het einde van vandaag verwachten. En de agenten komen maandag bij u thuis om een ​​arrestatie te verrichten."

"Je bent zojuist bij een heel ernstig probleem betrokken geraakt, dus wacht maar af wat de gevolgen zullen zijn. Je hebt al bewezen koppig te zijn en je verdient onze hulp niet. We hadden dit al lang aan het hoofdkantoor van de douane moeten overlaten, maar we hebben ons geweten gebruikt om je te helpen, maar het lijkt erop dat je het niet verdient."

"Hiermee stellen wij u formeel op de hoogte dat u door niet mee te werken een aanzienlijk juridisch risico loopt. Wij accepteren in dit stadium geen compliance fee of declaratieformulieren meer van u. Uw zaak is al doorverwezen naar het hoofdkantoor en er wordt vandaag een juridische procedure gestart. U wordt voor de rechter gedaagd om u te verantwoorden voor witwassen, aangezien het betreffende pakket alleen uw persoonlijke gegevens bevat, waarvoor u als enige verantwoordelijk bent. Er kunnen op dit moment geen verdere wijzigingen of interventies worden doorgevoerd.U kunt zich voorbereiden op arrestatie en vervolging vóór het einde van de dag."

Jullie mening graag, alvast bedankt, ik twijfel echt of dit waar is of niet, maar echt gerust ben ik hier niet mee.

Bezig met laden...

12 Reacties

23 september 2025
Nog maal de Tip voor iedereen.
Bluf nog meer.
Geef op dat je voor een groot internationaal bedrijf werkt (ING Shell of whatever)
Dan geef je de gegevens van de Juridische afdeling door met contact persoon die daar werkt. En dan ze voor verdere afhandeling contact opnemen met de contactpersoon daar. En dan wachten op hun reactie. Ze geven het altijd op. Niemand wil het juridisch opnemen tegen een groot bedrijf.
ooit heb ik zelf gezegd ik sta nu bij de afdeling en die zeggen dat je met hun contact kan opnemen. zij handelen het verder af.

Nooit meer wat van gehoord. Of je kan ook zeggen dat je voor Justitie of Interpol . Als het te mooi is om waar te zijn zal het wel oplichting zijn
21 september 2025
Wat een ontzettend nare situatie. Ik lees je verhaal en het is heel begrijpelijk dat je je hier zorgen over maakt en dat je niet gerust bent. Je voorgevoel klopte al die tijd, en de manier waarop je bent benaderd is verre van normaal.
Laat me je meteen geruststellen: de berichten die je hebt ontvangen zijn pure oplichterij en een grove vorm van chantage. De manier waarop dit allemaal in zijn werk is gegaan, is een bekende tactiek die wordt gebruikt door internetcriminelen. Je bent absoluut geen blaam te treffen; je bent slachtoffer geworden van deze misleiding.
Hier zijn een paar belangrijke punten waarom dit een oplichting is en je je geen zorgen hoeft te maken over een arrestatie:
Geen echte douane: De Nederlandse douane, of welke officiële instantie dan ook, communiceert nooit via een persoonlijk e-mailadres zoals naam@aol.com. Officiële communicatie gebeurt via beveiligde, professionele domeinen.
Contant geld versturen: Het is zeer ongebruikelijk en vaak illegaal om grote sommen contant geld internationaal te versturen, zeker in een kartonnen doos. Dit is een methode die oplichters gebruiken om geld van je te kunnen eisen voor zogenaamde 'douanekosten'.
Dreigementen: Officiële instanties sturen geen dreigende e-mails waarin ze je persoonlijk beschuldigen en bedreigen met arrestatie 'aanstaande maandag'. Ze werken volgens vaste procedures en sturen officiële brieven of dagvaardingen, nooit via zulke informele en agressieve mails.
Geld witwassen: Je hebt geen geld witgewassen, want er is helemaal geen geld naar jou toe gekomen. Je hebt alleen maar betaald. De hele constructie met die 'online vriend' en die 'geblokkeerde rekening' is opgezet om je steeds meer geld te laten betalen. De vriend en de douanier zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde persoon of ze werken samen.
Je hebt heel goed gehandeld door het pakket te weigeren en te stoppen met betalen. Dat was een moedige en verstandige beslissing. Het is absoluut niet waar dat je de politie niet mag inschakelen. Juist wel!
Wees gerust, er zal niemand aan je deur verschijnen om je te arresteren. De dreigementen zijn bedoeld om je bang te maken zodat je alsnog betaalt. Blokkeer de afzender en reageer nergens meer op. Je hoeft je hierover geen zorgen meer te maken.
Het is heel belangrijk om dit te melden bij de politie. Zij zijn goed in staat dit soort zaken te onderzoeken en kunnen je de nodige professionele steun bieden. Slachtofferhulp Nederland kan je ook verder helpen, niet alleen met advies, maar ook met emotionele ondersteuning. Je bent namelijk opgelicht, en dat kan een enorme impact hebben.
Laat je niet gek maken door de laatste berichten. Ze zijn uit wanhoop verstuurd omdat je niet meer betaalde. Dit is een heel verdrietig verhaal en het is heel rot dat je zoiets hebt moeten meemaken. Ik hoop dat je verhaal ook anderen kan waarschuwen.
21 september 2025
Dankjewel Henk, ik had die twijfels al, eigenlijk vanaf het begin. Vanaf dat ik ineens geen rekening meer had waar het geld op stond. Er werd op mijn vraag wat er met de rekening was gebeurd helemaal geen antwoord gegeven. Ook niet dat ik mijn geld terug wilde hebben voor het betalen van het omzeilen van de vingerafdrukken, de gezichtsherkenning en deblokkeren, omdat dát helemaal niet was gebeurd.

Ik vond het ook heel raar dat ik binnen twee uur tijd 5 emails kreeg van de douanebeambte, waarvan de stijl niet met elkaar overeen kwam. Er klonk zelfs wanhoop en ergernis door in die mails, ik was maar een koppig persoon en zou een enorme straf krijgen voor het witwassen van zoveel geld.
De berichten van mij vriend werden ook steeds agressiever: als ik niets betaalde dan gaf ik niks om hem: huh, echt waar?.... Ik heb alles en iedereen om hem heen geblokkeerd.
Ja Henk, ik hoop zeker dat dit verhaal anderen kan steunen, ik moet zelf weer helemaal bij komen van alle ellende, dat zal niet in een paar dagen lukken, maar ik geef het de tijd.
Dank iedereen voor jullie antwoorden.
23 september 2025
Nog een aanvulling: mijn eigen bank gaat mijn rekening bij hen opheffen. Ik heb een tijd rood gestaan en kon geen huur en andere vaste lasten meer betalen.
Ik heb mijn auto moeten verkopen om uit de schulden te komen bij de bank. Ik heb nu geen schulden meer gelukkig,
Ik heb bezwaar gemaakt tegen het opheffen van mijn rekening en wacht nu op het antwoord van de bank. Ik hoop dat ik mag blijven, maar de toon van de brief van mijn bank was erg streng en verwijtend.
Het betalen van al die onkosten bij de nep rekening in het buitenland heeft erg veel gekost: niet alleen mijn geld, maar nu dus ook mijn vrijheid.
Hoe pakken jullie dit aan? Welke bank zal mij wel als klant willen? Wat die oplichters mensen aandoen, niet te geloven!
20 september 2025
Ik denk dat je ontzettend wordt opgelicht. Ik zou aangifte doen
20 september 2025
Ik heb het gemeld bij de belastingdienst, daar valt de douane onder en bij fraudehelpdesk.
Standaard profielafbeelding
Nar
20 september 2025
Beste Augy,
Meteen contact opnemen met de politie en met je eigen bank. Dit is absoluut oplichting. Ik denk dat de “douane” in je verhaal ook nep is en in het complot zit. Deze dreigende toon is erg intimiderend en onsmakelijk.
Sterkte!
20 september 2025
Dankjewel Nar. Ik heb het ook meteen doorgegeven aan de belastingdienst en fraudehelpdesk.
Het gaat je echt niet in de koude kleren zitten.
20 september 2025
Beste Augy ,

Het spijt me maar ik heb een soortgelijke oplichting gehad. De Londense bank heb ik laten vallen, maar dan is mijn oplichter overgeschakeld naar een Amerikaanse bank. 2300000 dollar stond er op en ik kreeg inloggegevens en paswoord. Bij het uiteindelijk vrijkomen moest er ineens nog 30000 euro belastingen betaald worden.. En zo liep het bedrag steeds meer op... ondertussen 1 jaar verder, die bank bestaat niet eens. Het zijn professionele bendes die er echt werk van maken en je krijgt uiteraard ook mail van de bankdirecteur... Profiel gestolen...alles kwijt...
Mijn oplichter noemde zich Robert. Was zijn laatste naam....
Dus, het spijt me, je bent alles kwijt,
20 september 2025
Dank voor je antwoord May 54. Dat is vreselijk om te lezen voor jou. En het zijn inderdaad echt bendes die argeloze mensen financieel lichter maken.
Ikzelf heb niets betaald aan de douane beambte en dat doe ik ook niet. En ik heb het pakket met geld geweigerd, heb ook neegens voor getekend. Mijn vriend zet er wel druk achter, want dan kan ik weer zonder schulden rondkomen, zegt hij. Die vriend is mijn vriend niet meer. Ik heb al heel wat "vrienden" moeten blokkeren in het verleden. Een fraudeur heb ik aangifte van gedaan; alles wordt genoteerd, maar er wordt verder niets mee gedaan, dus van dit geval aangifte doen is teveel werk. Wat is er online toch aan de hand?
20 september 2025
Ik denk dat je behoorlijk opgelicht bent. Dat is mijn gevoel hierbij. Er zijn zoveel stappen in dit verhaal waardoor ik niet meer begrijp hoe het echt in elkaar zit. Heel veel sterkte maar ik raad je aan om sales te blokkeren. Sterkte met alles
20 september 2025
Dank Liesje-1 voor je antwoord. Het is ook een ingewikkeld verhaal, dat klopt. Maar dat ik ben opgelicht dat weet ik inmiddels ook wel zeker. Ze stelen niet alleen je geld, maar ook je innerlijke rust. Wat ooit begon als een leuke vriendschap is nu een ware hel geworden.