Afscheid van het ambassadeurschap
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan…Eind van deze maand stop ik ermee. Ik heb zes jaar geleden gekozen voor het ambassadeurschap voor datingfraudeslachtoffers. Later kwam daar nog de online fraude bij, toen ik ontdekte dat ik ook met mijn belegging in tropisch hardhout was opgelicht. Wat een wereld! Die datingfraude heeft me erg veel ellende opgeleverd. Ik was zó verdrietig en geschokt, en naar later bleek zelfs getraumatiseerd. Ik was er dan ook helemaal voor gegaan, voor ‘mijn’ Amerikaan die voor goudhandel in Maleisië zat. Dat klonk toch zó avontuurlijk! Hij schetste ook een leuk plaatje: samen over de wereld reizen voor zijn handel! Ik trapte er met open ogen in. Toen hij om geld ging vragen, na twee maanden, schrok ik eerst. Maar hij overtuigde me van zijn liefde voor mij. En dáár ging een substantieel bedrag de halve wereld over.
Ik heb als ambassadeur op verhalen gereageerd in de community en verder veel interviews gegeven aan journalisten van verschillende kranten en tijdschriften. Ook ben ik twee keer op televisie geweest en heb ik studenten geholpen met hun scriptie door mijn verhaal te delen. Maar heeft het geholpen?! Anno 2025 worden er meer mensen opgelicht dan ooit. Een van mijn doelstellingen was zoveel mogelijk mensen waarschuwen voor deze vorm van criminaliteit. Door open mijn verhaal te vertellen, wilde ik datingfraude een gezicht geven. Landgenoten laten weten dat het iedereen kan overkomen, want die oplichting zit zo sluw in elkaar. Een eenzame alleenstaande is gevoelig voor AANDACHT. En dat krijg je volop van de manipulerende oplichter!
Een ander doel van mij was een luisterend oor bieden aan recente slachtoffers; gedupeerden een hart onder de riem steken. Ik hoop dat zij zich gehoord voelden en dat ze na het verwerken van hun pijn, hun leven weer konden oppakken. En uit ervaring weet ik dat dat niet makkelijk is. Je moet jezelf als het ware aan je haren het moeras uittrekken. Dat heeft mijzelf ook wel enige jaren gekost. Ik wilde aanvankelijk een boek schrijven over mijn datingfraudeverhaal, maar de herbeleving zorgde voor te veel stress. En op een gegeven moment wil je weer verder met je leven.
Wat nu? De afgelopen drie jaren heb ik een Biodanza opleiding gevolgd en binnenkort ga ik aan de slag als Biodanza facilitator. Voor mij was dansen een goede expressievorm om te helen. Verder ben ik oma geworden, dus daar geniet ik ook erg van. En ‘last but not least’ heb ik een lieve partner gevonden die me trouwens helemaal niks heeft gekost! We hebben het goed samen. Sowieso kan ik genieten van alles wat er is. En er is veel om dankbaar voor te zijn!
Ik wens alle slachtoffers toe dat zij na de oplichting goed voor zichzelf zorgen, de tijd nemen voor zelfreflectie (want hoe ben je ertoe gekomen dit te doen???) en vervolgens hun leven weer op te kunnen pakken na die harde levensles. Het ga jullie goed!
We nemen de tijd,
om weer te ontdekken
wat het ware leven biedt.
Misschien vinden we terug
wat we lang vergeten waren.
Als een vriend
die trouw blijft tot het eind
zal het ons verder helpen.
3 Reacties
Dus je. Het verhaal zo langzamerhand ook
Ben van all die rotzooi zat tinder doet ook niks aan rapporteren van de kwestie.
Dus geen datingapp meer 80 procent is nep. Ik wens jouw alle geluk.
Eens gaat voor mij ook de zon schijnen hoop ik.
Dus je. Het verhaal zo langzamerhand ook
Ben van all die rotzooi zat tinder doet ook niks aan rapporteren van de kwestie.
Dus geen datingapp meer 80 procent is nep. Ik wens jouw alle geluk.
Eens gaat voor mij ook de zon schijnen hoop ik.
Het ga je goed, geniet van wat je hebt, vergeet wat je kwijtraakte.
Je eind deze maand ex-collega,
Henk