Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

ChatGPT kan je helpen met het analyseren van brieven van (vrouwen) die een relatie met je willen.

Als je een tijdje met een (vrouw) aan het kletsen bent en die wil graag bij je zijn maar niet genoeg geld heeft om te komen, ik zeg dit erg kort maar er gaat vaak al een lange chat sessie aan voor af.
dit kun je doen 

1 kopieer de brief of chat bericht die je hebt gekregen waar er om geld word gevraagd en plak deze in ChatGPT en vraag of GPT hierop wil reageren.

Dat kan een reactie van ChatGPT kan zijn.
Hallo! Het lijkt erop dat je een emotionele en persoonlijke brief deelt, mogelijk als onderdeel van een situatie die je zelf meemaakt of misschien om advies of een reactie op te vragen. Mag ik vragen hoe je wilt dat ik je hiermee help?

Er zijn een paar manieren waarop ik je zou kunnen ondersteunen:

1. Als je deze brief hebt ontvangen en twijfels hebt over de intenties van de afzender, dan kan ik je helpen om in te schatten of het hier mogelijk gaat om een vorm van oplichting of een “liefdesscam”.
  2. Als je deze brief zelf hebt geschreven en je wilt feedback (bijvoorbeeld op stijl, grammatica of toon), dan kijk ik daar graag naar met je mee.
  3. Als dit deel is van een fictief verhaal of een roman, dan kan ik je helpen met redactie, plotontwikkeling of het uitwerken van een vervolg.

volg wat GPT je voorstelt.

🚩 Waarschuwingssignalen in de brief
  4. Intens emotionele taal te vroeg in de relatie
    De brief is zeer gepassioneerd, met veel nadruk op liefde, vertrouwen en diepe gevoelens — terwijl echte relaties doorgaans geleidelijk groeien. Dit soort brieven zijn ontworpen om je emotioneel te raken.
  5. Een plotseling verzoek om geld
    Alles bouwt op naar het moment waarop ze zegt:

"Ik wil bij je zijn... maar helaas, ik kan mijn reis niet betalen."
    Dit is hét centrale kenmerk van romantische oplichting: na het opbouwen van vertrouwen komt er een emotioneel smeekverzoek om financiële hulp.

6. Geen concrete details of bewijs van realiteit
    Er wordt gesproken over ouders, een reis, werkdruk, maar nergens krijg je bewijs, echte foto's, of iets dat je zelf kunt controleren.
  7. Druk om snel te beslissen
    De toon suggereert dat jij de enige bent die haar droom mogelijk kan maken. Dit creëert een gevoel van urgentie en verantwoordelijkheid, wat veel slachtoffers onder druk zet.

Als GPT de rode vlag 🚩laat zien dan kun je er zeker van zijn dat dit mogelijk gaat om een vorm van oplichting of een “liefdesscam is.

Wat moet je dan doen.
  8. Stop direct met communiceren
    Als je twijfels hebt en geen tastbaar bewijs van echtheid hebt (bijv. videobellen, bewijs van identiteit), verbreek dan het contact.
  9. Geef geen geld of persoonlijke gegevens
    Hoe overtuigend en emotioneel de berichten ook zijn, stuur nooit geld. Zelfs kleine bedragen zijn vaak het begin van een langere poging om je financieel uit te putten.
  10. Meld het bij een instantie
    Je kunt dit soort pogingen melden bij:
    1. Fraudehelpdesk Nederland
    2. De politie via meldpunt internetoplichting
    3. Ook kun je het rapporteren bij de datingsite of het platform waar je haar hebt ontmoet.

Ik hoop dat ik een bijdragen heb gegeven doe er je voordeel mee.
      wees niet het jantje dat niet kan zien.

Bezig met laden...