Zoveel gedachten en emoties, is dit normaal?
Hallo allemaal,
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik vind het eerlijk gezegd best wel eng om hier openlijk te praten over wat mij is overkomen.
6 weken geleden is mij namelijk iets vreselijks overkomen. Ik kan het woord ook niet uitspreken, omdat ik het misschien ook niet wil accepteren dat het wel gebeurd is. Ik denk dat als ik het benoem als het V-woord jullie wel begrijpen wat ik bedoel…
Ik wil hier eigenijk gewoon even delen hoe ik mij voel en een stukje erkenning over of dit normaal is.
De eerste 3 weken nadat het gebeurd was voelde als een hel. Ik kon niks meer, ik at niks, kon niet meer werken, ik sliep niet, Ik had heftige herbelevingen en ik huilde gewoon de hele dag door uit het niets. In die 3 weken is er ook meteen zoveel gebeurd, waardoor het voelde als een rollercoaster waar ik in zat. Ik heb aangifte gedaan, er heeft een forensisch onderzoek plaats gevonden, ik moest allemaal medische afspraken nalopen.
Voor mijn gevoel moest ik overal weer opnieuw mijn verhaal delen of deels delen. Het liefst deelde ik het met niemand, want ik schaamde me er zo erg voor, maar tegelijkertijd voelde het ook goed dat ik dit allemaal deed.
Nu 6 weken verder voel ik me raar. Ik voel me heel leeg. Alsof ik niks meer voel. Ik voel geen verdriet en geen boosheid, ik voel me ook niet blij. Ik weet niet hoe ik me voel. Eigenlijk alleen wanneer ik echt weer terug ga naar die gebeurtenis en er over na denk dan komen al die emoties los. Ik voel me een soort van schuldig als ik niks voel. Ik begin dan te twijfelen over alles. Heb ik me aangesteld? Is het wel echt gebeurd? Je moet verdrietig zijn als zoiets je is aangedaan dan kan je je niet oké voelen.
Tegelijkertijd voel ik me zo beperkt in de dingen die ik wil doen op het moment. Ik wil zo graag mijn oude leven terug, ik wil niet dat dit mij is overkomen. En nee natuurlijk, niemand wilt dat. De gedachten “wordt ik ooit weer de persoon die ik was voor de gebeurtenis” houd me veel bezig…
Zijn deze gevoelens en gedachten normaal?
4 Reacties
Je verhaal raakt me.
Jouw gevoelens en gedachtes zijn zo herkenbaar en normaal na zo'n heftige gebeurtenis. Dit heb ik ook allemaal gevoeld. En in het begin is het heel druk met afspraken maar daarna kan je pas echt beginnen met relativeren wat er is gebeurd en dan komt pas de klap. Neem zoveel tijd als je nodig hebt om hiervan te herstellen en niemand hoeft jou te vertellen hoe je je moet voelen. Alleen jij weet hoe je je hierbij voelt en alle emoties en gevoelens mogen er zijn. Ik heb me ook erg leeggevoeld en heel je dagritme is in de war want die is even kwijt. Maar onthoud, dit komt allemaal terug en jij komt hier zoveel sterker uit. Ik raad je aan om erover te blijven praten en deze stap die je gezet heb is al erg dapper. Beetje bij beetje gaat het beter worden. Ik wens je alle steun toe.
Liefs
Om heel eerlijk en direct met je te zijn, geloof ik niet dat wij weer “de oude” worden. Deze gebeurtenis heeft ons een nieuw dieptegang gegeven. Maar dit betekent niet dat we niet net zo zelfverzekerd en net zo vrolijk en net zo gelukkig kunnen zijn als tevoren. We hebben gewoon een nieuwe dieptegang gekregen. We zijn sterke vrouwen en tegelijk ook slachtoffers van V. Ja, dit kan. Allebei. We hoeven niet te kiezen.
Een laatste punt die ook heel belangrijk is om te beseffen, en heel cruciaal was, is dat het eigenlijk niet eens uitmaakt wat ik doe, of hoe ik me voel. De gebeurtenis, die blijft. En de ernst van de gebeurtenis, die blijft. Of ik nou de rest van mijn leven depressief word door de gebeurtenis, of als ik toch genees van de gebeurtenis en vrolijk en gelukkig door het leven ga. Het blijft. We hoeven niet het verdriet met ons mee te dragen. Dat betekent niet dat het niet is gebeurd.
Ik stuur je kracht en liefde toe. Je bent zeker niet alleen.
Het klinkt als een heel normale reactie. Voor iedereen is dit ook anders en hierin zit geen goed of fout. Ik hoop dat je hulp krijgt of gaat krijgen om dit alles te verwerken?
Mijn situatie is anders, maar ik herken het gevoel ergens wel.
Ik heb hierover iets geschreven, misschien vind je er herkenning in.
De woeste wind gaat liggen,
Het bulderende geluid verstomt.
Het vechten, het volharden,
Is niet meer nodig.
Maar als ik naast me kijk,
Zie ik brokstukken op de grond.
Als ik vooruit kijk,
Is er niets meer te zien.
Kil en verslagen,
Achtergebleven in de leegte.
De leegte die besef brengt,
Waar gemis de enige horizon is.
Deze leegte voelt intenser
Dan toen de storm er nog was.
De realiteit dringt tot me door,
Waar de leegte me verdrinkt,
Tot in het niets.
Beschadigd achtergebleven,
Zet het leven rustig voort.
Al lijk ik stil te staan,
Terwijl anderen verder gaan.
Ik kijk achteruit
En verlang naar voor de storm.
Ik denk niet dat je terug kunt naar wie je was.
Er is iets gebeurd waardoor je jezelf opnieuw moet leren kennen.
De littekens verdwijnen niet zomaar.
Maar dat betekent niet dat het hopeloos is.
Zoals in het gedicht: de storm is geweest.
Wat er ook gebeurt, het wordt nooit precies hetzelfde als voorheen.
Maar langzaam kun je weer bouwen.
De brokstukken rapen, stap voor stap je eigen zijn opnieuw vinden.
Het is geen makkelijk proces.
En het is zo oneerlijk dat jij dit moet doorstaan.
Toch gun ik je dat je stukje bij beetje weer jezelf mag vinden.
‘Stap voor stap pak ik op wat brak,
vorm het weer tot iets nieuws,
iets mooier dan het ooit was.’
Schreef ik op een later moment, al zit ik er nog midden in.
Veel liefs!