Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Fietsen in de zomerdrukte

De zomer lijkt nu echt begonnen, ook al moet deze officieel nog van start gaan. Het is duidelijk drukker op de weg, want mensen pakken bij mooi weer toch liever de fiets.

Wanneer ik ’s ochtends om 07:30 mijn dochter naar de opvang breng, is het heerlijk rustig op straat. Ik fiets overal makkelijk doorheen. Op de terugweg, rond 17:00, is het duidelijk drukker. Logisch ook: veel mensen zijn dan net klaar met werk. Ik raak daar best overprikkeld van, maar nóg meer van het ov, dus kies ik toch voor de fiets.

Ik vind het soms lastig om met de drukte om te gaan, maar ik ben en blijf alert. Ik kijk goed om me heen, stop netjes bij rode verkeerslichten (ook al rijdt er vaak een hele menigte door), en geef voorrang waar dat nodig is. Toch blijft het verkeer onvoorspelbaar, en ik vind het extra lastig met dit mooie weer, dat de drukte alleen maar vergroot.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En hoe gaan jullie ermee om?

Liefs,

Lindsay

Bezig met laden...

2 Reacties

19 juni 2025
Hoi Lindsay,

Herkenbaar, ik merk dat ik nu in deze tijd van het jaar nog beter oplet, ook gezien het toerisme en drukte.
Heb afgelopen week alweer 3x kunnen voorkomen dat er een frontale botsing kwam met een andere fietser, terwijl ik wel voorrang had.
Pfff mijn hart zit dan wel ff ergens anders, maar fiets dan wel weer lekker door, zeker met dit mooie weer.
Het blijft opletten 🚴‍♀️🚴‍♀️

Liefs Ilonka
20 juni 2025
Hi Ilonka,

Ook zeker het toerisme maakt het nóg drukker! Wanneer je weet dat je voorrang hebt, zelfs dan moet je nog voorzichtig zijn. Ik merk het ook tijdens het oversteken op zebrapaden met m’n dochter, sommige boeien het totaal niet! Heb ook wel eens iemand gestopt op de fiets en het flink laten weten, maar het blijft gebeuren…

Kortom, zelf heel voorzichtig ook al heb je niet alles in de hand.

Liefs, Lindsay de