Controle/geweld in huwelijk, tips gezocht voor aangifte en omgang
We trouwden in 3 jaar terug. Al snel werd hij afstandelijk. De dynamiek was verwarrend: soms warm en charmant, dan weer kil of afwezig. Hij nam beslissingen omdat hij zichzelf zag als het hoofd van het gezin, negeerde afspraken, en draaide situaties zo dat het altijd mijn schuld leek. Mijn grenzen op veel gebieden werden herhaaldelijk overschreden.
We vertrokken naar het buitenland, maar daar werd het erger. Mijn bewegingsvrijheid werd beperkt, hij controleerde mijn telefoon, bepaalde wie ik mocht spreken, en sloot mij en onze dochter meerdere keren in huis op zonder sleutel. Onze paspoorten hield hij verstopt (en was heel boos toen ik ze had teruggevonden). Er was emotionele manupulatie, gaslighting en seksuele misbruik, vernedering en controle tot in kleine dingen: hoe ik me douchte, of ik mijn benen mocht scheren, of ik sieraden mocht dragen, met dreigingen als ik het niet op zijn manier deed. Zelfs onze dochter mocht niet fietsen of naar een zwembad.
Tegen onze dochter gebruikte hij regelmatig dreiging en fysiek geweld. Ze was vaak getuige van zijn gedrag naar mij. Ze begon zichzelf te slaan, herhaalde zijn dreigende woorden, en werd angstig en onrustig. Hij was ook verwaarlozend naar haar en afstandelijk, maar met op momenten opeens wel een leuke vader.
Uiteindelijk is het mij wel gelukt om terug te komen naar Nederland na een hele angstige tijd.
Terug in NL heb ik meteen hulp gezocht en besloten bij hem weg te blijven.
Ik voelde me jarenlang gevangen, maar zat vaak in een overleving modus waardoor veel ook langs mij heen ging.
Mijn grootste angst is de impact op mijn dochter, dat hij haar uiteindelijk wel alleen weer zou mogen zien als ik de rechtszaken niet win..
Heeft iemand tips voor tijdens een aangifte? Dit heb ik al gedaan bij zeden, maar ga ook het stukje rondom mijn dochter en de vrijheidsberoving enz aangifte van doen. Maar ik vind het heel spannend, dus stel iemand heeft een goede tip om dit zo goed mogelijk voor te bereiden, laat het mij weten.
En als er nog stappen zijn om te nemen om zo sterk mogelijk te staan met betrekking tot omgang met vader/dochter..
1 Reactie
I was in a very similar situation.
Sadly emotional/psychological abuse is not a crime here.
What the police suggested me was to send him an email or a track and trace letter preferably for a no contact request. That can later help you get a restraining order against stalking/harassment. But they can't act on it first if you don't tell him yourself you don't want any contact.
Also gather as much evidence as you can, corroborated messages to friends if you confided in someone, document it, build the timeline, and find a lawyer and a police officer that knows the psychology of these people (narcisissits). I was lucky enough to encounter an officer that knew exactly who I'm dealing with. If you learn how they think you can anticipate their steps. I was able to and predicted what will follow and could prepare beforehand.
Get a therapist that's registered here and see if you get diagnosed with PTSD. It's very likely. That could help you in court.
Rethink of how it all started and journal it down. Then back it up by any messages or form of proof that you can find. That's what I did..