Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Triggers

dag allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik vaak het gevoel gehad niet gehoord te worden, vooral als het gaat om de ervaringen die ik deel in verschillende gemeenschappen, waarin ik hoopte steun te vinden. Het voelt alsof ik keer op keer tegen muren aan loop, alsof mijn emoties en mijn pijn niet serieus worden genomen. De situatie werd alleen maar erger toen ik hoorde over de verkrachtingszaak in België, waarbij de verkrachter, een jonge en getalenteerde student, werd vrijgesproken. De zaak bracht voor mij een enorme trigger teweeg. Het voelde als een vreselijke bevestiging van iets wat ik altijd al had gevreesd: dat als je jong, getalenteerd en in een machtspositie zit, je wellicht boven de wet staat.

Dit gevoel van onrecht werd nog versterkt door mijn eigen ervaring, waarin de leraar die mij dit heeft aangedaan, in een machtspositie verkeert. Hij heeft een broer die officier van justitie is, wat me het gevoel geeft dat hij wellicht beschermd wordt door zijn connecties en positie. Dit voedde mijn angst en verdriet over het feit dat mijn stem niet gehoord werd, en ik me niet beschermd voel.

Wat mijn emoties nog ingewikkelder maakt, is dat ik vaak voel dat ik volledig overspoeld word door wat er in mijn leven is gebeurd. Soms voel ik me zo overweldigd dat ik het gevoel heb dat ik gek word, dat de pijn me te veel wordt en dat ik niet meer weet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik heb momenten waarop ik mezelf bijna verlies in gedachten over het niet aankunnen van al het onrecht dat me is aangedaan. Ik voel me verward en verdrietig, vooral wanneer ik word afgeschilderd als iemand die lastigvalt of een slechte reputatie heeft door laster en smaad. Het is een afschuwelijke ervaring, omdat ik me niet in die beelden herken. Ik probeer altijd mijn waarheid te spreken, maar het lijkt alsof mijn woorden en mijn pijn niet worden gerespecteerd.

De frustratie is soms zo intens dat ik zelfs twijfel aan mijn eigen kracht en veerkracht. Het is moeilijk om te blijven geloven in het proces als het lijkt alsof alles tegen je werkt. Ik wil gehoord worden, ik wil gerechtigheid, en ik wil dat mijn ervaringen serieus worden genomen, maar dat lijkt soms een te ver weg verlangen.

Bezig met laden...

1 Reactie

03 april 2025
Lieve Rim,

Het is ook heel onrechtvaardig zat dit soort mensen beschermd worden en jij als slachtoffer niet gehoord wordt! Ik vind het ook ongelofelijk dat dit zomaar kan gebeuren door macht en geld, dus de mens die wat aangedaan wordt is totaal niet belangrijk en mag zitten met een mega trauma waar je een heel leven mee moet leren omgaan en leven , je moet gehoord worden en daders moeten gestraft worden!! Dit onrecht is haast ondraaglijk gewoon, en niemand geen hogere macht die je bij staat!! Ja deze dingen moet je dan ook nog meedragen het onrecht het niet gezien en gehoord worden terwijl de dader vrijuitgaat, in en in triest