Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

recovery van het gestolen geld van mijn partner

Tussen september en november verleden jaar heb ik al mijn spaargeld verloren aan een recoveryscam. Terugkijken was het een paar maanden leven in de hel en een ontmoeting met een uiterst charmante en beleefde duivel.
Intussen begrijp ik dat de scammers gebruik weten te maken van de lekken in je eigen energetisch systeem. Althans bij mij was dat zo.
Ik had zo genoeg van de telefoontjes die mijn partner kreeg van allerlei mensen:recovery-agents die hem geld beloofden. Mijn partner geloofde daarin, omdat hij zijn geld verloren had aan een grote boilerroom scam. Hij zei steeds. 'Ik ben stinkend rijk en straatarm. Er moet nog geld van mij zijn ergens en er zijn mensen tussen die betrouwbaar zijn of lijken'.
Ik had er zo genoeg van, was het spuugzat en toen kwam RABrunner op ons pad. Die vertelde dat hij mijn partner zijn naam zou zuiveren. Dat hij van de anti monney laundering was en dat de naam van mijn partner bezoedeld was. Dat hij daarom zoveel telefoontjes kreeg. Hem werd gezegd geen telefoontjes meer aan te nemen en voorlopig niets meer te willen doen met crypto, eerst zijn naam schoon maken. Hoewel mijn partner geinformeerd heeft bij de Nederlandse aml en de naam opzocht van de man, die in Ohio leek te werken, was dit mistig, toch, door de betrouwbare toon en de uitleg: 'aml moet niet in het openbaar, het is iets dat achter de deuren gebeurt, mensen geven hun naam niet prijs, we hebben contact met criminelen dus we moeten voorzichtig zijn'. Al deze argumenten waren genoeg om de rode vlaggen te negeren.
Ik dacht: 'ha fijn iemand die me gaat helpen zijn naam te zuiveren' en de 1,5 miljoen ach die hoefde ik niet, dat was voor mij bijzaak.
Dus ik ging er in mee. Maar eerst 15K  en toen 16 K omdat mijn partner een fout maakte. En dat, die fouten werd later steeds weer in het 'spel' gegooid. Afijn na ik denk  15K en nog een belasting reserve zou het geld naar OKX gaan, waar mijn partner een account had. Maar het stond niet op zijn naam, nee het stond op een soort neven-account, want eerst moest er nog verzekering, 25 K en toen nog belasting en toen nog een licensie en toen nog...en alles zou terug komen. En hoewel de RA Brunner zijn werk erop zat, want het was nu bij OKX, bleef hij bij ons met vragen hoe het ging en hij zei niet te rusten voor het geld op de fiat rekening zou staan. Hij zei ons ook te willen helpen met de overboeking, maar dat kon ik inmiddels zelf heel goed.
In die tussentijd had ik accounts bij Paybis en Revoluut gemaakt, maar daar werd ik na een tijdje uitgegooid, toen naar Coinbase en van Coinbase naar een anoniene Exodus wallet, vanwaar de gelden opgenomen werden en naar, naar wij dachten, de OKX wallet van mijn partner werden overgeboekt. En steeds krijg hij keurige brieven van OKX met dank je wel, je hebt nu zoveel staan en dat bedrag krijg je terug, maar nu nog...
Tot op een bepaald moment, mijn partner toch weer met een van de ander recovery-agents aan de slag ging en 900 euro overboekte naar een rekening in Cyprus van OKX. Op een of andere manier hebben de fraudeurs dat gezien en toen krijg hij een penalty van 80k.(ze noemden dat 'weer een fout'...en ze deden of hij elke keer beschermd moest worden tegen zijn eigen fouten). In onze nood hebben we toen geld geleend ... en toen dat geld eenmaal bij de fraudeurs was vroegen ze nog 20K wat we niet hadden. Elke keer vroegen wij RA Brunner ons te bellen als er weer wat was en hij stelde gerust en 'hielp' ons verder ...naar we nu weten verder in de put...
Afijn, ik ben 4 ton armer, heb geen spaargeld meer en een schuld bij familie en vrienden. Mijn relatie staat onder druk en ik ben elke ochtend vroeg wakker en dan popt het weer op.
Dat is het verhaal en het trauma.
Nu drie maanden later, ben ik ook dankbaar. Ik heb de overvloed kunnen ervaren van goede vrienden en vriendinnen. De schoonheid van het kleine. De overvloed in wat we nog hebben en kunnen, met een Good to Go abonnement, worden we verrast met maaltijden redden van verspilling. Ik ben mijn werk weer aan het opbouwen, iets dat toch al wachtte, maar door het comfort van de spaargelden maar bleef liggen. Ik herstel door meditatie en door me te verbinden met goede teksten. Ik teken en schilder en verkoop mijn kleine werkjes. 
Het is niet gemakkelijk en soms vliegt het me aan, en andere dagen zijn weer goed en vredig en is er wat er is.
Mijn inzicht is, dat ik het voor mijn partner wilde oplossen. Zoals onze vrienden en familie, tegen hun intuitie in, dat het niet klopte, toch ons wilde helpen.
Mijn inzicht is, dat we niet iets voor een ander moeten oplossen of fixen. En zeker niet 'oplossen'. Beter is het om een duidelijk 'nee' te zeggen en daarnaast wel bij die persoon te blijven, . Haar of hem er niet uit te gooien en veroordelen. Maar nee zeggen en tegelijk naast en bij je te blijven. Ik wilde dat ik dat eerder had begrepen. Dat anderen dat ook bij mij hadden gedaan. Het is een grote les, die ik kennelijk te leren had en heb. Ik ben er nog niet uit. Af en toe belt een heel aardige mevrouw van slachtofferhulp me en dan kan ik bij een neutraal iemand mijn verhaal kwijt.
Verder word ik erg goed geholpen door Data-Expert die een quick scan voor me maakten. Maar ik kan helaas hen en advokaat Hupkes niet betalen, want de gelden zijn getraceerd. Nu maar hopen en bidden dat de politie haar werk doet en de fraudeurs weet op te sporen. Ik geloof niet dat het geld terug komt, maar het zou mooi zijn als er weer een netwerk wordt opgerold. 
Ik leer leven in het moment en met wat er is..
Tot zover mijn verhaal...

Bezig met laden...

5 Reacties

08 maart 2025
Heel veel sterkte, ik denk aan je
08 maart 2025
Hallo Liduin,

Wat een heftig verhaal! Ik herken meerdere overeenkomsten met hoe ik was opgelicht en daarna bij mijn partner had aangeklopt of ze ook kon bijdragen, hoe meer geld je al verloren had des te meer hoop je dat er dan toch nog iets van terugkomt door maar weer in te gaan op het volgende verzoek nadat je zogenaamd iets fout had gedaan. Ik schaamde me ook erg ten opzichte van mijn vrouw en heb haar inmiddels kunnen terugbetalen voor haar bijdrage, maar heb ook erg spijt gehad dat ik toen niet naar haar twijfels luisterde. Het heeft ons wel dichter bij elkaar gebracht dat je na zo een heftige gebeurtenis weet dat je partner er voor je is daar was ik wel erg blij mee. Ik probeer dan ook de positieve kanten zoveel mogelijk te zien en merk nu dat het al beter gaat met de gemoedstoestand naarmate het langer geleden is dat het gebeurde. De eerste tijd is het zwaarst maar het wordt beter. Ik wens jou en je partner heel veel steun aan elkaar toe en om met een nieuwe start de positieve dingen in het leven te waarderen en daarvan te genieten.
07 maart 2025
Wat een aangrijpend verhaal, en wat een bedragen. Voel met je mee voor het vertrouwen van schurken. Heb ik ook gedaan. Ben er intussen wel overheen en wijzer geworden. Er gaat wel tijd overheen, Sterkte.
07 maart 2025
Wat een heftig verhaal, Liduin. Ik kan me voorstellen dat je door een hel bent gegaan. Het is begrijpelijk dat je partner, na al zoveel geld verloren te hebben aan oplichting, hoopte dat er nog een kans was om zijn geld terug te krijgen en dat dit je zo onder druk zette dat je erin mee ging. Je wilde hem helpen. Het klinkt alsof de oplichters jullie vertrouwen gewonnen hebben en dit misbruikt hebben.
Het is fijn dat je inziet dat je niet de problemen van een ander hoeft op te lossen en dat je grenzen mag stellen. Dat is een waardevolle les. Ook mooi dat je de kracht vindt om te herstellen en te focussen op de positieve dingen in je leven, zoals je werk en creativiteit. Het is heel belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen in deze moeilijke tijd.
Je bent al bij Slachtofferhulp Nederland geweest en je wordt geholpen door Data-Expert. Het is begrijpelijk dat je de kosten voor verdere juridische hulp nu niet kunt betalen. Het is goed dat je aangifte hebt gedaan bij de politie. Hopelijk leidt dit tot het oprollen van het netwerk.
Tips voor nu:
* Praat erover: Blijf praten met je dierbaren, de Slachtofferhulp en eventueel een psycholoog of therapeut. Het delen van je verhaal kan helpen bij de verwerking.
* Wees lief voor jezelf: Gun jezelf de tijd om te herstellen. Doe dingen waar je energie van krijgt en die je helpen ontspannen.
* Zoek steun bij lotgenoten: Misschien kun je contact zoeken met andere slachtoffers van oplichting. Het delen van ervaringen kan steun en herkenning bieden.
Mocht je nog vragen hebben of behoefte hebben aan een luisterend oor, schroom dan niet om weer contact op te nemen.
07 maart 2025
Dank voor het delen Liduin. Ook ik ben slachtoffer of misschien wel overwinnaar 😊
Ik herken jouw gevoelens en emoties.
We zijn door een hel gegaan maar de sleutelwoorden helpen ons: vergeving van onszelf, acceptatie met wat er is, zelfliefde, vertrouwen dat rijkdom terug vloeit op een andere manier.
Na ruim 2 jaar ben ik in mijn kracht aan het komen. Ik heb wel PTSS opgelopen en ik ben er nog niet, maar ik ben aan het helen.
Ik wens dat voor iedereen.
Lieve groet, Lydia