iedereen die in fraude trapt is dom. makkelijk toch?
Ik ben dus ook dom en ik voel me verschrikkelijk. Ik wilde op mijn etsy shop nieuwe items uploaden ik was dus bezig in het dashboard. In een ander venster ook van etsy zag ik een melding. Er kan gechat worden via etsy. Ik dacht dat ik van doen had met een medewerker van etsy die mij vertelde dat ik mijn account opnieuw moest bevestigen. De laatste keer dat ik het gebruikt had was in 2015 dus ik dacht daar niets van. Ik moest mijn creditcard gegevens verifiëren. Ik moest een bedrag overmaken maar dat zou direct terug gestort worden.. Dat lukte niet, zei de "medewerker" en omdat dat niet werkte moest het via een bank app opnieuw geprobeerd worden ( ondertussen blijkt achteraf dat er toen al 400 euro van mijn creditcard afgeschreven is maar dat had ik niet gezien en ook niet gecontroleerd slim van mij he?) Ik dacht ondertussen echt dat ik met iemand vam etsy in de etsy chat zat. Maar iedereen kan via die chat met je praten. OOk niet bij stil gestaan 2x dom dus. En dan heb ik ook , terwijl ik al twijfelde nog een keer geld, dat "meteen" "teruggestort" zou worden over gemaakt. Nu ben ik dus bijna 1000 euro kwijt, terwijl ik me er al doende al niet helemaal zeker bij voelde. Ik zelf vind dit heel veel geld. Ik heb namelijk zelf vanwege chronische ziekte geen inkomen meer want ik was zzp-er voor ik ziek werd. En ik wilde ook eens een steentje bijdragen aan het gezinsinkomen. Nou leuk zo voor de feestdagen. Ik voel me extreem dom en jank me de ogen uit de kop.
12 Reacties
Ik verkeerde in de veronderstelling dat een creditcardmaatschappij geld terugstort, indien blijkt dat sprake is van oplichting.
Op 23 november 2024 heb ik, onder verwijzing naar jouw verhaal, contact opgenomen met International Card Services (ICS) om te vragen of mijn veronderstelling klopt (of dat ik naïef ben...) en of ze jou (alsnog) willen helpen.
Het Customer Contact Center van ICS zond mij deze reactie:
"Bedankt voor uw e-mail.
Wij waarderen uw reactie op het door u doorgestuurde verhaal.
Helaas kunnen we hier niet inhoudelijk op reageren.
Het is wel fijn om te lezen dat er mensen zijn die andere mensen willen helpen.
We vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.".
ICS heeft mijn vraag dus niet beantwoord, zodat ik nu nog steeds niet weet of mijn veronderstelling klopt.
Ik hoop van harte dat je alsnog hulp zult krijgen en wens je veel sterkte.
Ik heb heel bewust het woordje dom weggelaten voor je aan. Want je bent alles behalve dom als je in dit soort praktijken trapt. Je bent wel een slachtoffer, je bent opgelicht, verdrietig en misschien ook wel boos op jezelf maar zeker niet dom.
De wereld van online fraude is zo geraffineerd dat het heel lastig is om echt van fraude te onderscheiden.
Mischien heb je het al gedaan maar check je bank of ze iets voor je kunnen doen. Afschrijvingen van een creditcard kunnen, afhankelijk van hoelang het geleden is, stop worden gezet. En doe ook zeker aangifte bij de politie.
In tegenstelling dat je jezelf dom vindt ben je juist enorm stoer en knap dat je hier je verhaal doet. Je waarschuwt en helpt hier ook anderen weer mee.
Groetjes Sylvia
Slachtoffer I ambassadeur