Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Waarom is mijn leven zo ingewikkeld

Hey allemaal,

Iets waar ik dagelijks in vastloop is dat ik niet weet wat ik wil, waarom ik het wil of hoe ik het wil. Of ik wel de juiste keuze maak? Wanneer ik de juiste keuze maak, of wanneer niet. 

Alles is een vraag bij mij. Ik ben in voortraject bij Trauma centrum nederland. En heb aangegeven dat ik twijfel over of ik de behandeling wil doen. Mijn therapeut zegt dat die twijfel een bescherming is. En zo ziet trauma centrum dat ook. Maar vervolgens word er gezegd dat je wel echt gemotiveerd moet zijn. Wat logisch is. Maar ik begin weer met piekeren. Ben ik wel gemotiveerd, wil ik dit wel echt? IK WEET HET NIET. 

Ik word gek van mijzelf en mijn denken. Het belemmerd me elke dag. Zo ook loop ik vast in mijn eetstoornis (binge eating), depressie, relatie, werk. Het word echt te veel nu zo allemaal bij elkaar. 

En het lastige is de freeze modus. Je voelt diep van binnen dat je iets moet doen. Maar het lukt niet. 

Mijn relatie ligt ook op losse eindjes momenteel. Er hoeft maar iets te gebeuren en ik denk dat het klaar is tussen ons. We hebben serieuze gesprekken over hoe verder. Door het trauma en alles denken we dat onze relatie te veel klappen in een korte tijd gehad hebben. We zijn 5,5 jaar samen waarvan meer dan de helft met alleen maar problemen. Ik heb ook erg veel last van gedesorienteerde hechting. Soms denk ik “gewoon” misschien is het goed om alleen verder te gaan en de basis bij mezelf eerst goed te krijgen. Zonder invoeden van een partner. Mezelf herontdekken. Want heelveel stukken van mijn leven zijn momenteel alleen maar vragen. Ik heb ook altijd in relaties gezeten (waarschijnlijk om te vluchten van de misbruiker). 

Ik weet niet/nooit waar ik nou precies goed aan doe. Ik ben 22 jaar en op deze manier zie ik mijn toekomst echt heel somber in. 

Bezig met laden...

1 Reactie

04 november 2024 (bewerkt)
Daisy, het is veel wat er op je bord ligt. Er spelen vele aspecten en dat leid vaak tot een onoverzichtelijke situatie. Waar moet je beginnen met het ontrafelen van de enorme virtuele knoop in jou zelf. Eigenlijk is het al een positief punt dat je bewust bent geworden van de verschillende aspecten binnen de problemen die jij ervaart. Zoals jij de situatie beschrijft lijkt het mij dat je als ware in een visuele cirkel rond loopt. Van de ene twijfel komt een andere en zo verder tot je rond bent en dan begint het hele circus weer opnieuw, soms met een verschuiving in de beleving. Ik hoop dat je op enig manier de kracht vind om door te gaan met de ptss behandeling. Zie het als het eerste gedeelte van het ontwarren van jou knoop. Een ptss behandeling is niet niks en dat vraagt heel veel van je, maar levert je ook ontzettend veel op. (weet ik uit eigen ervaring). Zie het als een stap in de goede richting ondanks dat je er twijfels over hebt. Ik zelf heb geleerd dat het gaat met vallen en opstaan, maar op den duur ga je steeds minder vallen en krijg je controle over de problemen, die nu in en rond jou spelen. Hulp vragen en accepteren is een kunstje wat heel goed aan te leren is met een vaak positief resultaat. Ik wens je heel veel sterkte toe in de beslissingen die jou verdere pad gaan beïnvloeden.