Van onzekerheid naar Onafhankelijkheid: Mijn ZZP-verhaal”
Waarom ik heb gekozen om als zzp’er te werken
Er was een tijd dat ik vertrouwen had in de mensen om me heen, vooral degenen met een bepaalde autoriteit. Maar die veiligheid werd me op jonge leeftijd ontnomen door iemand (mijn mentor) die zijn positie misbruikte. Iemand die ik hoorde te kunnen vertrouwen, veranderde in een bron van pijn en machteloosheid. Die ervaringen hebben diepe sporen achtergelaten, vooral in hoe ik nu kijk naar autoriteit en afhankelijkheid.
Tijdens het incident werd ik gedwongen om me onderdanig op te stellen tegenover mijn mentor zelfs voor de eenvoudigste verzoeken. Als ik iets wilde vragen, zoals of ik naar de wc mocht of iets uit de klas kon halen, werd van mij verwacht dat ik het op een ‘liefe’ manier deed. Hij zei dingen als: “Vraag het eens lief aan me” of zelfs “Smeek me.” Dit maakte me niet alleen onzeker, maar ook kwetsbaar. Het voelde alsof ik niet de waardigheid had om simpelweg een normaal verzoek te doen zonder dat daar een onderdanige houding tegenover stond.
Die verplichting om ‘lief’ te vragen was voor mij meer dan alleen een ongemakkelijke situatie; en het feit dat alle andere leerlingen het wel “normaal” konden vragen, en toestemming voor kregen.
het was een machtsdynamiek die me in een hoek duwde en me deed afvragen waarom hij dat van mij vroeg. Dit soort gedrag droeg bij aan mijn angst voor autoriteit en versterkte het gevoel dat ik minderwaardig was. Het was pas veel later dat ik me realiseerde dat deze onderwerping niet normaal was, en dat ik het recht heb om op een eerlijke en respectvolle manier behandeld te worden.
De angst dat ik weer onrechtvaardig behandeld zou worden, is sindsdien een constante in mijn leven. Diep van binnen voel ik nog steeds de kwetsbaarheid van dat kind dat zich niet kon verweren. Het idee dat iemand opnieuw controle over me zou hebben, maakt me soms verdrietig en gespannen. Vooral nu ik ouder ben, besef ik hoeveel kracht het kost om voor mezelf op te komen en trouw te blijven aan mijn grenzen, juist omdat ik heb ervaren hoe snel die kunnen worden overschreden door iemand met macht.
Het was daarom dat ik besloot als zzp’er aan de slag te gaan. Niet alleen om mijn eigen keuzes te kunnen maken, maar ook om de vrijheid en veiligheid te voelen die ik nodig heb. Als zzp’er bepaal ik zelf wie ik toelaat in mijn professionele omgeving, welke opdrachten ik aanneem, en hoe ik met situaties omga. Het geeft me de ruimte om voor mezelf te staan, zonder constant die angst te voelen dat iemand misbruik maakt van hun positie.
Mijn keuze om zelfstandig te werken is niet alleen een bescherming, maar ook een overwinning. Het is mijn manier om te laten zien dat ik, ondanks alles, sterker ben geworden. Dat ik de controle terug heb genomen over mijn eigen leven en dat ik voortaan de veiligheid voor mezelf kan creëren die ik ooit niet had.
Aan iedereen die zich weleens onzeker heeft gevoeld door onrecht of machtsmisbruik: weet dat je niet alleen bent. We hebben het recht om grenzen te stellen en voor onszelf te kiezen, ook als dat betekent dat we andere, soms moeilijke, keuzes moeten maken. Dit pad is misschien anders, maar het is het mijne – en dat maakt het waardevol.