In een relatie met een narcist.
Zo gemanipuleerd worden dat je je eigen grenzen niet meer kan aangeven. Want wat is jouw grens?
Jouw grens wordt zijn grens. Alles wat hij zegt is waar en jouw gevoelens doen er niet toe.
Wanneer stel je je nou aan, heb ik hem wel uitgelokt, was ik wel duidelijk genoeg toen ik nee zei of dacht hij dat ik het niet meende. Hij wilde iets van mij en ik wilde het niet. Maar ik deed het toch want ik wilde hem nooit boos maken. Hij heeft daar misbruik van gemaakt totdat ik gebroken was. Ik realiseerde me niet wat hij deed totdat hij echt een keer te ver ging.
Hierna begon ik me te realiseren dat dit niet de eerste keer was dat hij misbruik van mij maakte. Ik realiseerde me dat ik al 1,5 misbruikt werd door degene die van mij zou moeten houden. En zijn excuus was, ik kan jou niet verkrachten want je bent mijn vriendin.
6 Reacties
Wat heftig om je verhaal zo te horen. Het is helaas ook zeker herkenbaar voor mij. Mijn ex overtuigde mij er vaak van dat seks bij een relatie hoort. Elke keer als ik geen seks wilde benoemde hij dit, of hij zei dat ik therapie nodig had. Ik wilde niet moeilijk doen en ik dacht dat hij ook wel gelijk had. Uiteindelijk ging ik telkens minder mijn grenzen aangeven en stopte ik met hem vertellen als hij te ver ging omdat hij toch niet luisterde of mij manipuleerde.
Pas nadat ik compleet was gebroken kon ik uit de relatie komen. Nu 1 jaar verder ben ik nog steeds niet helemaal geheeld en kan ik nog steeds af en toe twijfelen aan mezelf en hoe ik heb gereageerd in de situatie. Maar ik ben nu zoveel verder en sterker dan 1 jaar geleden.
Ik wil je dus meegeven dat het echt beter gaat worden maar er gaat tijd overheen en dit gaat met vallen en opstaan. Ik weet uit ervaring dat dat het meest stomme is om te horen, maar het wordt echt beter. Je bent al zo ver door in te zien dat de situatie niet goed is en door hulp te zoeken!
Dankjewel voor het delen van je verhaal, blijf dit ook doen en blijf steun zoeken bij de mensen om je heen.
Liefs,
Seashine
Bedankt voor je bericht. Wat naar dat jij dit ook hebt meegemaakt. Ik ben al een stuk beter geworden in het aangeven van mijn grenzen maar dit ook omdat ik een nieuwe vriend heb die echt super lief is. Hij accepteert alles en hij weet ook alles van mijn rugzakje en wat ik heb meegemaakt. Hij helpt mij al heel erg in het verwerken van mijn trauma’s. Ik zal er niet zomaar overheen komen maar gelukkig heb ik iemand die mij helpt.
Ik ben blij om dit te horen!
Heel veel succes in de toekomst, je kunt het :)
Wat vreselijk dat je dit mee hebt moeten maken en wat knap dat je nu inziet dat dit niet ok is. Of iemand nu je vriendin is of niet, je persoonlijke grenzen doen ertoe.
Ben je nog in deze situatie? Waar heb je behoefte aan?
Heel veel sterkte.
Voor mij is het heel herkenbaar om niet te weten wat kan helpen, vooral als ik er even echt doorheen zit... Er zijn ongetwijfeld mensen op deze community die jouw ervaringen en de dingen waar je nu tegenaan loopt herkennen. Voel je vrij om hier te delen waar je mee zit of om vragen te stellen.