Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Mijn verhaal?

Hee leden,

Om eerlijk te zijn vind ik het enorm lastig om "mijn verhaal" te delen, maar voel ik ergens ook wel enorm de behoefte het kwijt te kunnen en er eventueel over te kunnen praten? Het voelt kwetsbaar, beangstigend maar ook heel nodig.

Mijn jeugd was moeilijk en ik heb in mijn leven meerdere nare (seksuele) ervaringen meegemaakt. Momenteel woon ik al bijna 10 jaar op mezelf, spreek ik mijn moeder helemaal niet meer en mijn vader amper. Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om het leven te leven in plaats van te overleven. Na allerlei manieren te hebben gevonden en uitgeprobeerd om verdoving te zoeken van alle nare gevoelens en gedachten heb ik er sinds jaren een eetstoornis aan overgehouden. Daarvoor sta ik nu op de wachtlijst. Verder ben ik op en af ook al zo'n 12 jaar in behandeling bij therapeuten.

Maar goed, mijn verhaal.. Alvast mijn excuses, het wordt geen kort verhaal.

De eerste nare seksuele ervaring (voor zover ik mij kan herinneren) is geweest toen ik 11 jaar oud was. De toenmalige vriend van mijn moeder heeft mij misbruikt, waar mijn moeder bij was en toekeek. Je kan je dus voorstellen dat mijn thuis situatie of de band met mijn moeder niet goed was. Want hoe kan een moeder haar eigen dochter op zo'n moment niet beschermen? Haar eigenlijk het gevoel geven hier mee in te stemmen. Ik kan er na al die jaren nog steeds met mijn hoofd niet bij, ik gok dat dit lang zal duren en misschien nooit gaat gebeuren. Tot een paar jaar geleden heb ik dit eigenlijk als "normaal" gezien, het hoorde erbij? Er werd namelijk ook niet op gereageerd en het leven ging gewoon door. Nou ja, in ieder geval ging mijn leven op een heel andere manier door dan dat van een ander kind. Voor mijn gevoel werd ik door mijn achtergrond, (gescheiden ouders, overal tussenin staan, problemen van anderen moeten oplossen, altijd maar moeten aanpassen en op mijn hoede leven) en het daarop volgende misbruik, met een 10-0 achterstand, enorm kwetsbaar in het leven gezet. Ik heb mezelf altijd moeten redden en er werd amper naar mij omgekeken. Hierdoor ging ik op iets latere leeftijd op onderzoekingstocht met drugs en alcohol, niet thuiskomen, mijn dagen/nachten bij anderen besteden en niet naar school gaan. Waarschijnlijk om op de een of andere manier toch aandacht te krijgen van mijn ouders, of dan in ieder geval van anderen. 

Het is lastig om van die periode te herinneren wat er precies allemaal gebeurd is maar ik weet in eider geval wel dat ál mijn seksuele ervaringen niet fijn waren en ik daar niet achter stond. Of mij het op dat moment boeide is dan de vraag. Ik merk, nu ik erop terugkijk, ik spijt heb van alles wat ik heb gedaan en wat ik anderen met mij heb laten doen. Ik schaam me, ik voel schuld en bovenal voel ik me nog altijd vies. Een viesheid die niet weg te schrobben is onder de douche.

Eén situatie uit die periode kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren. Ik ging samen met een goede vriend, die ik al een hele tijd niet gezien had, ergens op een terras wat drinken. Dit was enorm gezellig. Na een paar uur was ik zo dronken dat ik naar huis wilde. Hij benoemde dat hij wel iets had wat mij minder dronken kon laten voelen, juist wat opgewekter en minder misselijk. Hij gaf me drugs en daar had ik in die periode natuurlijk niets op tegen. Dit werkte inderdaad goed, ik voelde me fijn. Hij bracht me naar huis maar wilde daarna niet meer terug fietsen. "Ik ben helemaal met je meegefietst, dan kan je me niet de deur wijzen". Van het een kwam het ander, ik wilde het niet maar voelde dat ik het maar moest laten gebeuren om er sneller van af te zijn. Voor hem duurde het te lang, hij draaide me om en duwde mijn hoofd in het kussen. Ik kon me niet bewegen en ik kon niet ademen. Dat is het moment dat ik me realiseerde, ik ben een voorwerp. Toen hij klaar was heb ik de rest van de nacht onder de douche gezeten, bloedend en met intens veel pijn. De herinnering hier aan is heftig. Het voelt nog steeds als mijn schuld. 

Deze gebeurtenis heeft mijn roekeloze periode in een klap stilgezet. Ik vertrouw niemand meer en ik kan niemand meer toelaten in mijn leven. Zodra iemand ook maar iets te dicht bij komt, gooi ik de deur dicht. Bij iedere aanraking, verkeerd woord of verkeerde blik verkramp ik en gaat mijn lichaam op slot. De woorden verkrachting, aanranding of misbruik kan ik niet verdragen. Typen is minder lastig. Maar het uitspreken.. Herkenbaar?

Dit is natuurlijk maar een gedeelte maar wel iets wat mij het meest dwarszit. Sorry voor het lange verhaal.

Lieve groetjes, Bodhi

 

P.S. Ik las een dag of twee geleden deze tekst in een boek;

"Na een verkrachting is aanraking nooit meer geruststellend of bemoedigend, hoe goed de bedoelingen ook zijn. Na een verkrachting is elke aanraking verdacht totdat het tegendeel in veelvoud is bewezen. Elke hand op je huid rijt de wond die nooit volledig zal genezen weer open. Als slachtoffer van verkrachting word je zwaarder gestraft dan de dader. Als slachtoffer heb je levenslang."

Deze tekst vind ik moeilijk maar ook ontzettend passend. Kunnen jullie je hier ook in vinden?

 

Bezig met laden...

5 Reacties

04 oktober 2024 (bewerkt)
Hallo Bodhi, wat een ontzettend heftig en verdrietig verhaal. (bij mij wel herkenningspunten, ook het douchen en je toch vies blijven voelen herkenbaar, al heb ik ook wel eens juist níet willen douchen zodat ik zo vies zou ruiken dat geen enkele man (hopelijk) nog iets van interesse zou tonen, haha) En heb ook moeite met uitspreken dat ik, ja, verkracht, ben.. (het uitspreken maakt me letterlijk misselijk) Ik ben zelf ook nieuw op dit forum. Heel veel moed en sterkte gewenst! P.S. wanneer start je therapie en heb je een lange wachtlijst? Hopelijk is er daar ook ruimte voor de trauma's die ermee te maken hebben en niet alleen voor je diagnose eetstoornis..
05 oktober 2024
Hee Bluebird, dank je wel voor je reactie. Wat naar dat je herkenning vind in mijn woorden. Fijn dat je dit forum hebt gevonden! Bied het je wat verlichting om te kunnen schrijven over jouw leven en gebeurtenissen? Ik merk zelf dat het me wel iets van rust heeft gebracht. Ik sta nu ongeveer een half jaar op de wachtlijst voor de eetstoornis kliniek en heb eigenlijk nog geen idee wanneer ik daar kan starten met mijn behandeling. Verder zie ik wel wekelijks een psycholoog en sta ik op de wachtlijst voor een groep behandeling. Gelukkig is er ruimte voor de onderliggende trauma's waardoor de eetstoornis is ontstaan. Heb jij behandeling gehad, of zit je momenteel in behandeling?
05 oktober 2024
Voelt het lang de wachtlijst? Het kan vervelend zijn dat je geen idee hebt wanneer je behandeling gaat starten. Momenteel heb ik geen therapie maar heb wel al verschillende therapie-periodes gehad. Ik val nu weer een beetje tussen wal en schip, bij "gewone" therapie ben ik een aantal keer afgewezen omdat er crisis-gevaar is ontstaan de laatste keer maar bij intensievere therapie afgewezen omdat ik niet crisis genoeg ben.. Herkenning heeft 2 kanten vind ik, naar en verdrietig dat de ander ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt of gevoeld maar ook ergens fijn dat je niet de enige bent⁰
04 oktober 2024
Dag Bodhi, niemand kan het beter verwoorden dan het slachtoffer zelf. Je verhaal maakt mij nog steeds bewuster van het feit dat mensen elkaar vanuit egoïsme en onmenselijkheid dingen aandoen, waarvan ze zelf niet beseffen wat dit betekent. Geen sorry voor je lange verhaal, het is vanuit jouzelf geschreven en zoals het jou is overkomen. Jouw schuld is het niet (nooit) en nu je verder in je leven bent is het litteken uit je jeugd weer opengereten. Iedere aanraking, liefdevolle bedoeling, zachte aanspreking, of goede intentie zal je terugbrengen naar de situatie waar je pijn, schaamte en schuld hebt ervaren. Net als het uitspreken van de woorden die dit beschrijven, brengt het je terug. Opschrijven is de kracht die dan overblijft, net als het delen van je situatie en je verdriet. Blijf dit vooral doen, het zijn de eerste stappen op weg naar verlichting van de pijn en het leren omgaan met de situatie. Ik wens je ontzettend veel kracht en liefde toe om de stappen te blijven zetten. Schaam je niet om wat je is aangedaan, hier heb je niet om gevraagd. Laat alsjeblieft weten hoe het verder gaat, maar alleen als jij eraan toe bent om dit te delen. Wij zijn er en gaan niet weg.
05 oktober 2024
Hee Ludwig, dank je wel voor je reactie. Het meest gekke of vervelende aan alles is, is dat het in vlagen constant terugkomt. Een hele periode denk ik er niet meer aan, maar dat zou natuurlijk met de andere manieren van coping om niet te hoeven voelen te maken kunnen hebben. En dan ineens is het er weer. Het boek dat ik las en tekst die ik er van kopieerde bracht me weer helemaal terug naar de situaties. Soms vraag ik me dan af; waarom raakt mij dit nu nog zo? Maar aan de andere kant voel ik ook dat dit iets is wat ik me mijn hele leven met me mee zal dragen. Ik hoop dat door de stappen die ik zet en nog zal zetten, de gebeurtenissen minder invloed op mijn toekomstige leven zullen hebben.