Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

En dan ga je bijna sympathie voelen voor zo'n oplichter...

Ik heb lang geaarzeld of ik mijn verhaal wel zou vertellen, want de geringe schade die ik geleden heb (250 euro) valt in het niet bij de enorme bedragen die sommige mensen in deze groep zijn kwijtgeraakt door beleggingsfraude. 
Dat voelt net alsof je met een zere vinger binnenstapt in een wachtkamer vol doodzieke mensen: dan ga je toch niet zeuren over een zere vinger? 

Ook ik had een advertentie gezien van een bekende Nederlander die in een TV-programma zogenaamd 'per ongeluk' de naam had laten vallen van een beleggings-platform waarmee je grote winsten kon behalen.
Ik was nogal skeptisch want ik kon het niet echt geloven, maar uit nieuwsgierigheid besloot ik me te registreren en die 250 euro over te maken. 
Prompt kreeg ik een mail van Cardgifters uit Londen: mijn giftcard was bezorgd aan ene Manuel Neumeyer. Met dank! 
Huh? Had ik iemand een cadeaubon gestuurd? Was dat meteen al het eind van mijn beleggingsavontuur?

Maar nee, per mail werd me een link toegestuurd waarmee ik toegang kreeg tot mijn account. 
En daar verscheen het scherm met dansende beurskoersen die mijn beginsaldo van 250 euro eerst lieten dalen en vervolgens geleidelijk lieten stijgen. Het leek nét echt.
De koersstijging was duizelingwekkend. Binnen een paar dagen was mijn saldo gestegen naar 485 euro. 
Nu begon ik er wél in te geloven en kreeg bijna spijt dat ik niet meteen 1000 euro had overgemaakt. Dan was de winst nog hoger geweest...
Maar daarna stopten de koerswisselingen en bleef het bedrag vastgepind op 485 euro.

En toen kwam het eerste telefoontje uit Londen van een zekere Jonathan die zich voorstelde als mijn 'personal account-manager'. 
Zeker een uur lang bleef hij mij allerlei mooie winsten voorschilderen die ik in korte tijd zou kunnen behalen. 
Hij zou mij leren hoe ik moest investeren. Daarvoor moest ik om te beginnen een rekening openen bij een cryptobank.
Nou, daar peinsde ik niet over. Ik verweet hem dat ze dit op hun website niet hadden vermeld. 
Maar volgens hem was het algemeen bekend en wist iedereen dat. Met andere woorden: ik was een dummy ("you don't know a lot of things"). 
Ja, ja.
Maar, geen nood. Hij ging mij helpen met het aanmaken van een beleggingsaccount. Ik moest het programma AnyDesk op mijn PC  installeren.
Oké. Ik kreeg een getallenreeks te zien die ik hem doorgaf, maar daarna verscheen er een waarschuwing op mijn scherm dat ik met dit programma andere mensen toegang gaf tot mijn PC.
Nou, dat ging ik dus niet doen. Ik mag dan 'a lot of things' niet weten, maar zo'n dummy was ik nou ook weer niet.

Hij probeerde van alles om mij ervan te overtuigen dat ik geen enkel gevaar liep, ook al kon hij in mijn PC meekijken, dat was alleen om mij te helpen met het openen van een cryptorekening. Hij kon echt niet bij mijn privé-documenten en al helemaal niet bij mijn bankgegevens. 
("I am not a magician, I don't have superpowers.")
Maar ik hield voet bij stuk, zei dat ik erover na wilde denken. 
"Okay, take all the time you need." Hij zou me nog wel eens terugbellen.

Daarna mailde ik de Fraudehelpdesk met de vraag of zij bekend waren met dit soort praktijken, waarop ik van hen zeer uitgebreide informatie ontving. Ik had nog nooit van boilerroom-fraude gehoord, maar dankzij die informatie en alles wat ik er daarna op Google over ging lezen was ik een heel stuk wijzer geworden.
Toen Jonathan een paar dagen later weer belde wist ik dus dat ik een oplichter aan de lijn had.

En toch verbrak ik toen niet meteen het contact, zoals de Fraudehelpdesk me geadviseerd had. En ik zei hem ook niet ronduit dat ik wist dat hij een scammer was.
Ik zei wel dat ik op mijn standpunt bleef staan, geen AnyDesk ging installeren en geen crypto-rekening ging openen. 
Hij bleef aardig en geduldig. Kwam met andere oplossingen aan waarbij ik wel in euro's kon beleggen, maar dat wees ik van de hand. 
Tja, nu werd het wel een probleem.
Als ik dan niet wilde gaan beleggen en geen crypto-rekening wilde openen, hoe zouden zij dan mijn investering terug kunnen storten? Dat kon alleen maar in crypto's.
Sterker nog: "It will be a problem for us!" 
Want zolang het saldo erop bleef staan konden ze mijn account ook niet opheffen en dat zou hen geld gaan kosten, want "the maintenance of the account will cost us more than there is already on the balance."
Hier moest ik echt heel hard om lachen. "Sorry hoor, Jonathan, dat ik jullie met een probleem heb opgezadeld. In plaats dat IK geld verlies, verliezen JULLIE nu geld aan dat account van mij. Is dat niet de wereld op zijn kop?"
Ik zei dat-ie het geld dan maar in eigen zak moest steken.
Dat kon helemaal niet! Hij mocht niet aan mijn geld komen... (ja, ja).
Ik vroeg of hij kinderen had. Ja, hij had two kids.
"Two kids? Then you can give the money to the kids," zei ik. 
Vanaf dat moment veranderde zijn stem. Als hij eerst zakelijk had geklonken, als iemand die uit het hoofd geleerde lesjes op zei, werd zijn stem ineens warmer, zachter.  
Nee, hij kon het geld ook niet aan zijn kinderen geven, maar hij vond het zo'n aardige geste van me dat hij mij ook wel iets terug had willen geven. Maar ja, dat kon niet. 
Hij zei dat hij het spijtig vond. "I really feel bad." 
In elk geval zou hij proberen een manier te vinden om mij het geld terug te betalen.  (Dat is uiteraard nooit gebeurd.)

Je zou bijna sympathie gaan voelen voor zo'n man die toch niet anders is dan een gemene oplichter. En het scheelde niet veel of hij had mijn vertrouwen gewonnen. Dan had ik AnyDesk geïnstalleerd en was ik misschien wel met hem in zee gegaan met een eerste belegging. Wie weet met wat voor gevolgen.
Hij zou me nog een keer terugbellen. 
Dit is nu twee maanden geleden, maar hij heeft niets meer van zich laten horen. 

 

Bezig met laden...

13 Reacties

15 augustus 2024

Fijn dat je je verhaal deelt, Angeliek-48. Hoe meer er verteld wordt over de wijze van oplichting, hoe meer mensen zich kunnen wapenen. Maar let wel, het zijn en blijven professionals die steeds weer nieuwe manieren vinden of bestaande verhalen aanpassen.

Gelukkig gaat het nu om een klein bedrag. Hoewel, elk bedrag dat je op deze wijze kwijt raakt is zonde natuurlijk. Wanneer ik de tijd en zin heb, ga ik soms ook in op de verhalen van oplichters, wetende dat het oplichters zijn.
Eén keer heb ik meegemaakt dat ik het zo ver kreeg dat de beste man op dat moment berouw toonde en toegaf dat het om een scam ging. Hoe het verder met hem vergaan is, weet ik niet.

Veel van de mensen die in een boilerroom werkzaam zijn, zijn geronseld door mensenhandelaren. In dat geval zijn het wel oplichters, maar helaas zelf ook slachtoffer. Er zitten dus veel kanten aan online oplichting. Daarom moeten we elkaar blijven informeren.

16 augustus 2024

Henk, ik schreef dat ik mijn verhaal eigenlijk niet had willen vertellen, vanwege dat kleine verlies. Nu ben ik blij dat ik het wel gedaan heb, want het krijgt alweer een staartje.
Toen ik mijn verhaal begon te schrijven heb ik, na lange tijd, weer even ingelogd op mijn account om te kijken of het nog niet opgeheven was en om het openstaande saldo te checken. Dat stond nog steeds op 485 euro.
Dat inloggen is niet onopgemerkt gebleven, want de dagen daarop kreeg ik ineens weer een paar telefoontjes. Twee van zogenaamde collega's van mijn 'account-manager' Jonathan, en iemand die beweerde namens Blockchain te bellen.
Het lijkt erop dat dat inloggen ergens een wekker heeft doen afgaan.
Wat deze drie mannen mij weer probeerden wijs te maken, dat ga ik ook nog even beschrijven.
Want je hebt gelijk: we moeten elkaar blijven informeren.

16 augustus 2024

Beste Angeliek-48, je schrijft terecht 'Het lijkt erop dat dat inloggen ergens een wekker heeft doen afgaan.'

De mensen die zich met dit soort praktijken bezig houden zijn vaak onderdeel van soms grote internationale organisaties. Alles maar dan alles wat ze van je te weten komen of tijdens de gesprekken horen, wordt gedocumenteerd.
En ja, zodra je dan weer van je laat horen door in te loggen worden ze weer getriggerd en begint het weer van voren af aan met als enig doel jouw meer geld afhandig te maken.

Wanneer ze met niet afgeschermde telefoonnummers bellen, kan je ze makkelijk blokkeren. Sommige telefoonproviders hebben een functie waarbij de afgeschermde anonieme nummers kunt negeren. Soms kan dat niet altijd. Zeker wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met zorg organisaties of hulpverleners anderzijds die ook anoniem bellen.

Mochten de boefjes je via mail lastig vallen, ook dat kan je blokkeren. Maar het belangrijkste van dit alles is, verbreek het contact. Laat je niet verleiden tot het luisteren naar nieuwe mooie verhalen waarin gepoogd zal worden je te verleiden om nog wat te storten zodat je je verloren geld kunt 'vrijmaken'.
Je leert snel dus trap er niet in Angeliek. Ze zijn het niet waard!

19 augustus 2024

Sorry voor deze late reactie, Henk. Ik lees dit nu pas.
Dank voor je goede adviezen (en ook voor je compliment).
Maar laat ik je geruststellen. Ik kan op mijn tellen passen.
Wat ik al schreef, ik heb inderdaad die drie telefoontjes gehad. Dat zou ik nog even beschrijven, als vervolg op mijn verhaal.
Ga ik nu doen.

15 augustus 2024

Fijn dat je je ervaring deelt. Iedere gedupeerde vindt zichzelf dom, omdat ze achteraf de informatie krijgen en beseffen hoe de scam werkt. Daarom is het belangrijk dat gedupeerden hun ervaring delen en elkaar vertellen dat je over de schaamte heen kan stappen en elkaar bijstaan met medeleven.

Het is ook belangrijk dat slachtoffers praten over hun ervaring om te begrijpen hoe deze scams werken en hoeveel gedupeerden er zijn!

15 augustus 2024

Begrijpen hoe deze scams werken - dat is natuurlijk heel belangrijk.
Maar het is bijna een onmogelijke opgave. Er zijn zo veel verschillende manieren waarop mensen worden opgelicht. En scammers bedenken steeds weer nieuwe methodes.
Ben jij niet degene die hier onderzoek naar doet? Of vergis ik me?

16 augustus 2024

Ja, ik signaleer nieuwe varianten, Zo zijn er nu nieuwe job-scams voor freelancers die dan een opdracht krijgen maar moeten betalen voor x en y. En zijn er andere celebrity-scams, laatst had ik er eentje met Rutten die een investeringsplatform zou aanbevelen. Maar ik waarschuw ook voor populaire dropship-opzetjes.

Daarnaast help ik ondernemers die de dupe worden van stelselmatige lokale scams. Daar ga ik mee naar de rechter, omdat kleine ondernemers vaak geen advocaat kunnen betalen en advocaten dit soort scams niet goed begrijpen. Net zoals de politie geen idee heeft.

Op dit forum doe ik geen actief onderzoek.

16 augustus 2024

Hopelijk zijn er meer mensen zoals jij, Andrees, die onderzoek doen en hun vakkundigheid (ik neem aan dat je advocaat bent) inzetten om slachtoffers bij te staan.

16 augustus 2024

Geen advocaat maar journalist in de zakenwereld.

15 augustus 2024

Ik heb hier ook mijn verhaal neergezet en was ook niet veel kwijt, iets van 600. Maar het hielp mij om te delen, medestanders in hetzelfde, het van je af te schrijven. Ik hoop dat je dat gevoel ook hebt, dat we samen zijn hierin, de gevoelens van frustratie, domheid, een kijkje in het slechte van de mens.

15 augustus 2024

Dat klopt, Lubertus.
Het geeft je inderdaad een kijkje in hoe slecht mensen kunnen zijn.
Ik beschouw het maar als een belangrijke les, en elke levensles kost geld. Helaas.

15 augustus 2024

Mooi geschreven Angeliek. Ondanks dat 250,- veel is vergeleken met niet gefraudeerd zijn, leest dit voor veel mensen hier als een positief verhaal ("had het bij mij maar zo uitgepakt"). Fantastisch dat je er op tijd bij was en goed dat je nog even op 'm hebt ingepraat.

15 augustus 2024

Wat een lieve reactie, Arno-1990, dank je wel!