Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Reageren van lichaam op misbruik

Ik weet niet goed hoe te beginnen. Als kind van mijn 8e tot 12e ben ik seksueel misbruikt door mijn vader. Daarna nog door verschillende daders. Hij heeft mij verantwoordelijk gemaakt door te zeggen dat ik het ook wilde en lekker vond. Zo heb ik ook een orgasme gekregen op 9 jarige leeftijd. Nu lees ik er bij vrouwen minder over dat ze een orgasme kregen als kind. Ik vind dat echt vreselijk en beschamend. Zijn er meer vrouwen die dit op jonge leeftijd hebben ervaren? 

Bezig met laden...

7 Reacties

11 augustus 2024
Hoi ik was ook heel jong hoor. Het is niet raar. Je weet het niet als je zo jong bent wat het is. Wat moedig dat je dit verteld. Ik ben ook misbruikt toen ik heel jong was en later ook door anderen. Ook gepest en deze hebben mij ook misbruikt.
12 augustus 2024
Bedankt voor je reactie. Wat naar dat je dit is overkomen allemaal. Heb jij ooit therapie gehad en zo ja in therapie gedeeld dat je een orgasme hebt gekregen?
13 augustus 2024
Hoi, het is hier al gezegd dat een orgasme een normale reactie van je lichaam is. Bij kwam het ook maar mijn verstand en gevoel was bevroren. Was altijd heel bang. Kon me niet verzetten. Ja ik heb het boek ook gelezen en heel veel aan gehad. Ik heb hier trauma therapie voor gehad en nog steeds. De therapie helpt mij. Wel en het is toevallig dat ik het vandaag over schuld en schaamte heb gehad. Dit is bij mij ook niet weg hoor maar ik weet wel dat ik het slachtoffer was. Hij is over mijn grens heen gegaan. Ik ben er ook. Nog niet hoor want ik voel me heel vaak down en geef me dan overal de schuld van. Voel me dan echt hopeloos ook bij sex kan ik zomaar huilen of verlammen. Je staat er niet alleen in. De
08 augustus 2024
Beste Es888, Je vader en andere daders hadden dit nooit mogen doen. Jij hebt daar geen enkele schuld in, wat je vader ook zegt. Een orgasme is een natuurlijke reactie van je lichaam en zegt niets over of je het wilde of lekker vond. Ook kan een kind van 8-12 helemaal geen toestemming geven. De dader probeert misschien zij eigen verantwoordelijkheid van zich af te schuiven, maar dat kan niet. Ik was 4 toen het misbruik begon. Mijn lichaam reageerde soms ook met een orgasme en dat vond ik toen heel eng omdat ik niet wist wat er gebeurde. Mijn dader gebruikte dit ook om te 'bewijzen' dat ik het lekker vond. Ik vind het nog steeds best wel lastig om dat zo specifiek te noemen omdat ik me dan een beetje schaam. Maar de dader zou zich moeten schamen, niet ik of jij. Ik kan me voorstellen dat er bij jou ook veel verwarring was/is omdat je vader ook de dader is. Hoe is dat voor jou?
08 augustus 2024
Dag Laura, Bedankt voor je reactie. Het was toen ook angstig en verwarrend. Verstandelijk weet ik dat ik mij niet hoef te schamen.. maar het is ook lastig omdat het een taboe in een taboe is. Daarom wel fijn om te horen dat meer mensen dit zo jong hebben ervaren.
07 augustus 2024
Hey, allereerst.. wat vreselijk dat je dit op zo'n jonge leeftijd heb moeten meemaken en dat door iemand die jouw veilige haven had moeten zijn. Ik begrijp helemaal waar je vandaan komt wat betreft het orgasme. Ik was dan wel ouder (15 jaar) en werd misbruikt door mijn fysio. Tijdens mijn EMDR behandelingen was dit ook hetgene waar ik maar niet overheen kon komen. Het bleef steken, de schaamte was te overheersend en tw pijnlijk. Ik kreeg een boek aangeraden 'Verlamd van angst' van Agnes van Minnen waarin haarfijn werd uitgelegd waarom zoiets gebeurd. Het is namelijk een overlevingsstrategie van je lichaam. De kans dat de dader stopt of sneller stopt als jij een orgasme krijgt om wat voor reden dat dan ook mag zijn. Het zegt dus niks over of jij het fijn vond of niet. Je lichaam hielp jou om zo snel mogelijk uit die situatie te komen. Ik vind het dapper van je dat je dit zo benoemd. Er heerst een vreselijk taboe op en ik hoop dat dit helpt het te doorbreken!
08 augustus 2024
Bedankt voor je reactie. Wat naar dat je dat toen heb moeten meemaken. Heb je het uiteindelijk meer een plek kunnen geven na het lezen van het boek? Ik heb het idd gelezen. Toch lees ik ook vaker net dat het over orgasme eerder bij de man geplaatst wordt. Het is een taboe in een taboe dat is erg lastig. Ik vind het helpend om te horen als anderen dit ook hebben ervaren.