Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Apple cadeaubonnen fraude werk

Hoi Lezers,

Gisteren ben ik met een Gmail adres door directe collega benaderd op mijn werkmail. Deze persoon is als o.a. directeur en hoofd van de PV vereniging. Ik werd met mijn voornaam in de mail benaderd en op een manier hoe mijn directe collega al vaker mij had benaderd. (Onze werk mailadressen bevatten geen voornamen.)

Mijn collega vroeg of ik dringend klusje voor hem wilde doen en of ik mijn Whatsapp nummer wilde toevoegen in een reply op zijn mail. Eerder had ik ook al collega's toegevoegd en dus ook in die zelfde week. Bij het toevoegen van collega, zag ook het profiel er zo uit van het werkprofiel en op social media. Hij zei dat hij in een Directie vergadering zat en niet kon bellen. Of ik om Apple cadeaubonnen wilde gaan bij winkel in de buurt. Uiteraard moest dit gebaar stil gehouden worden. Ik zag mijn collega op teams nog met vakantie staan en ook status dat hij online was. Als ik bonnen had gekocht, volgde er nieuwe instructies.

Ik stuur een Teams bericht naar HR dat ik een dienstreis had voor de directeur. HR hield mij nog tegen dat die persoon van niks wist. Ik voelde mij meteen schuldig, want mocht nog niks verklappen. 

Toen ik de bonnen had gekocht, liet ik dat weten. Ik wilde al terug rijden naar mijn werk en vroeg waar of aan wie ik de bonnen moest bezorgen. Mijn gedachte was aan HR afgeven, want eegisteren had ik ook cadeaubonnen voor hem gekocht. Ik moest bonnetje goed bewaren. Het was belangrijk of ik al foto kon maken, want dan kon hij gelijk al naar de personeelsleden sturen. Hij zou dan er voor zorgen dat de nummers aan de desbetreffende persoon gekoppeld werden en de verdere administratie hiervan. Netjes maakte ik in opdracht de bonnen open en stuurde foto. Leek logisch dat hij in de mail enkel de bon zelf wilde doorsturen met de opwaardeer code.

Terug op het werk benaderd mijn collega mij met de printscreen van HR welke dienstreis ik voor hem moest doen, daar wist hij niks van. Ik dacht dat dit opmerking was dat hij boos was omdat ik het stil moest houden.

Later vroeg hij weer om bonnen, die ik ook weer netjes had doorgestuurd. In totaal ben ik 29x100 euro kwijt. Pas toen hij het woord "bonus" noemde en dat einde van de dag hij mij het bedrag zou terug betalen, wist ik dat ik met een oplichter te maken had. Ik heb meteen HR gebeld en gevraagd naar laatste vier cijfers van zijn gsmnummer. Toen dit niet overeenkwam, was het duidelijk dat ik was opgelicht.

Nu spoken allerlei vragen in mijn hoofd, waarom heb ik niet gevraagd of hij dat was? Waarom heb ik die binnen niet aan HR gegeven, wat mijn bedoeling was, hoe kom ik erbij om weer bonnen te gaan halen? Waarom zei winkel niet dat er met Apple cadeaubonnen fraude wordt gepleegd en dat ik een hoog aankoopbedrag heb?

Dit voelde alsof ik dat niet was, voelde ik mij zo speciaal doordat ik een klusje voor de directeur moest doen? Normaal check ik dingen, was ik oververmoeid van vriendin, waarmee ik 3 dagen achter elkaar haar sores heb aangehoord tot 00:00 uur? Die zegt ook dat ik dom ben dat ik hier in ben getrapt en dat ik onzeker en naïef persoon ben. Nu vraagt ze ook hoe het met mij gaat, zegt dat ik onzeker ben en het gaat weer over haar problemen. Ik weet al langer dat het geen echte vriendin is, maar toch weer terug contact gekregen. 

In mijn eerdere werk ben ik weggepest door manipulatief persoon die mijn werk heeft "gestolen". Meerdere collega's begonnen de klagen over mijn pestgedrag, waardoor HR mij uiteindelijk heeft ontslagen. Toen was ik ook al slachtoffer en nog beetje herstellende van. Ik weet dat ik teveel van mezelf weg geef en dit blijkt nu wel te kloppen. Ik had gemakkelijk nee tegen een collega kunnen zeggen, maar niet gedaan.

Ik maak mij het meeste zorgen om mijn baan of ik dat kan behouden. Een inkoper hoort te weten over oplichting, ook volgens vriendin.  Eerder hebben we op bedrijf al over integriteit gehad en als ik terug kijk heb ik mij daar ook nu niet aangehouden door geen mede collega in te schakelen.  

Moet ik nu op een cursus om beter mijn grenzen aan te geven of is dit letterlijk domme pech door meerdere gebeurtenissen rondom? 

Bedankt voor het lezen.

Bezig met laden...

8 Reacties

30 juli 2024
Ik lees hieronder al veel bemoedigde en wijze woorden. Hou daaraan vast; ik kan er niks meer aan toevoegen. Wel wens ik je enorm veel kracht om je belevenis te verwerken en een plekje te geven. Door naar de toekomst!
28 juli 2024
Hoi, Ik dacht eerst ook, hoe kunnen anderen erin trappen tot ik er zelf ook slachtoffer van werd. Sindsdien oordeel ik niet meer over anderen. Ze bedenken steeds weer nieuwe trucs en wanneer ze je eenmaal te pakken hebben met hun praatjes dan is het toch moeilijk om daar weer uit te komen. Neem het jezelf niet kwalijk en laten we leren van elkaars verhalen om steeds meer varianten te herkennen als oplichting. Vee steun om dit te verwerken.
28 juli 2024
Hoi Abdelhalim-61, . Bedankt voor je bericht. Slachtoffers worden slimmer, maar de oplichters ook. We leren idd van elkaars verhalen, maar nu is het onder slachtoffers onder elkaar. We moeten juist zorgen dat het bekender wordt waarmee oplichters te werk gaan. Ik wist niks over Apple bon fraude. Kennelijk bestaat het al jaren, volgens hun site Verkopers konden ook actie op mijn aankopen ondernemen, maar die hebben mentaliteit dat ze willen verkopen. Protocollen op het werk is ook wenselijk. Van een vriend hoor ik dat hij regelmatig mails krijgt en ook als directeur om iets vraagt, dat hun daar niet in mee mogen gaan. Hij vond raar dat er op mijn huidig bedrijf weinig mails geblokkeerd werden die buitenom het bedrijf werden gestuurd. Dat zelfs de politie de gegevens moeilijk kan herleiden hoe de weg van oplichting verloopt, is ook een bevestiging hoe geniepig oplichters zijn. Een digitale wereld, waarin niks meer persoonlijks verloopt en de AI techniek ook steeds slimmer wordt.
28 juli 2024
Hoi Andrees, Inkoper is een divers beroep, maar cadeaubonnen bestellen, kan tot die taken behoren. De dag voor mijn oplichting heb ik ook cadeaubonnen moeten bestellen. Een mens leert iedere dag weer bij, uitleren zijn wij nooit. Ik zal het intern ook laten uitzoeken. De oplichter heeft idd dan wel vrij geluk gehad met mijn mailadres of heeft veel aandacht hieraan besteed. Tijdens de oplichting dit ik en geloof ook ieder ander in een soort vertrouwen trance. Alles doe je verder op automatische piloot. Mijn trigger woord was ook "bonus" om uit deze trance te komen.
28 juli 2024
Zo te lezen doe je iets met inkoop en ben je bereid om uit eigen zak bijna drieduizend euro voor te schieten als je meent dat een directeur / voorzitter personeelsvereniging daarom vraagt. Het lijkt er op dat deze scam opgezet is door iemand die zowel de betrokken directeur kent en jouw werkmail heeft. Reden te meer om het toch ook intern aan te kaarten. Dan kan een conclusie ook zijn dat je het een en ander moet bijleren, want zomaar cadeaukaarten aanschaffen zou geen normale praktijk moeten zijn. Je wordt er altijd beter van!
27 juli 2024
Het is moeilijk achteraf objectief te zien wat je gedaan hebt. Je bent, zoals wij allemaal hier, te goeder trouw geweest. We zijn niet geoefend om fraude meteen te verwachten of te herkennen. Sterkte met de verwerking, daar moeten we doorheen, maar met de tijd lukt het wel. Ga niet aan jezelf twijfelen, dat is niet productief. Heb wel me je te doen, goed dat je hier je verhaal hebt gedaan, goed voor jezelf.
27 juli 2024
Hoi Lubertus-10, Bedankt voor je berichtje!; Dat doet mij goed. Ja, te goed van vertrouwen. Ik moest stiekem lachen, want ik doe ook iets objectief uitpluizen, als ik het niet vertrouw. Ik krijg dan te horen dat ik niet overal iets achter moet zoeken. Er zijn verschillende soorten manipulators. Ik heb vernomen dat iemand sneller hierin kan trappen, wanneer we ons niet lekker in ons vel voelen omdat we op dat moment minder sterker in ons schoenen staan. Teveel in emoties door prive zaken. Manipulaties denken weer juist alleen zichzelf en hebben totaal geen emotie. Manipulators zijn juist van binnenuit enorm onzeker en spelen iemand die ze willen zijn. Mijn oud collega was een tijdelijke kracht voor slechts een paar weken en was heel onzeker dat ze binnenkwam. Ik nam haar onder mijn hoede. Met anderen te manipuleren en horizontaal werk is ze steeds hogerop geklommen. Mede door haar andere slachtoffers hebben hun bij de directie hun beklaag over mij gedaan. Ik doorzag haar vrij snel, maar stond machteloos doordat mijn leidinggevende ook voor haar "andere" kwaliteiten viel. Ik heb zeer kundige mails gezien, waarbij ze mijn werk bij de leidinggevende in twijfel kon brengen en ik dacht alleen maar "zie je dat nu niet hoe je behandeld wordt?" Ik heb meerdere keren in het bedrijf aan getoond dat ik gepestnwerd, sinds zij er was. Maar van de grote pestgroep kreeg HR juist bericht dat ik pestte. Toen ik non actief gezet werd, hoefde ik de mails niet te laten zien omdat dit prive zou zijn. Toen ik mijn verhaal deed bij advocaat, zei die meteen dat ze mij eruit aan het werken zijn. Het werk deed ik dolgraag, maar duidelijk dat er geen gerespecteerd van het bedrijf was naar.mij toe. Nu ben ik tevreden dat ik daar weg ben. Dat pestgedrag was ook niet goed voor mijn gemoedsrust.
28 juli 2024
Dank voor het reageren. Dat is een goede waarneming, je trapt eerder in zoiets als je mentaal zwak bent. Ik ben bipolair, dus ik heb vaker depressies en toen was het bij mij ook raak. Daarom: probeer er overheen te komen, dat maakt je sterker. Succes op de weg naar boven.