Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor jongeren die seksueel misbruik hebben meegemaakt

Triggers door zaken in de media (zoals nu met Ali B)

Je kunt er deze week nauwelijks omheen: de rechtzaak van Ali B. 

Meestal probeer ik zelf zo min mogelijk het nieuws te volgen, omdat het me vaak verdrietig maakt en veel (negatieve) energie kost. Maar toch merkte ik dat ik er deze week weer helemaal in werd gezogen. Ik zag het op social media, op TV, mensen hebben het er over etc. kortom: je kunt er bijna niet omheen!

Kotsmisselijk werd ik vooral van alle super onterechte 'victim blaming' reacties. Slachtoffers die al hun moed bij elkaar rapen om super knap hun verhaal te doen in de rechtbank (en sowieso super moedig aangifte hebben gedaan), en vervolgens (naast gelukkig ook positieve) veel onterechte negatieve reacties krijgen. 

Als ik die reacties lees komen ze zo erg binnen. Omdat ik ook zoiets heb meegemaakt, voel ik me ook aangesproken. Het voelt dan alsof ze het ook rechtstreeks tegen mij hebben. Ik hoop dat, als jij dit leest en je je ook aangesproken voelt, je beseft dat dit absoluut onterecht is en het never nooit jouw schuld is! 

De uitzending van #BOOS een aantal jaar geleden over The Voice of Holland, en alle reacties daaromheen, was bij mij zo'n trigger dat ik PTSS klachten kreeg en na 14 jaar zwijgen in therapie ben gegaan. Ik weet dus hoe het is om zo ontzettend geraakt te worden door dingen in de media. 

Inmiddels probeer ik het bij de feitelijke info te houden. Dus alleen einde dag via NOS lezen wat de uitkomst van de zaak is, minder op social media zitten deze week en vooral in mijn gedachte extra aandacht en liefde naar alle slachtoffers sturen i.p.v. te focussen op de woede en haat voor de dader en de mensen die zo naar reageren. Vandaar ook deze post, om in ieder geval een klein beetje liefde en zachtheid te verspreiden op het internet!

Hoe ervaren jullie dat deze week? En hoe gaan jullie om met dit soort berichten in de media?

Ook als je er nog nooit met iemand over hebt gepraat, kunnen dit soort berichten in de media heel triggerend en confronterend werken. Dus ook als je hier nog niet onder durft te reageren: I see you and I feel you! 

Sterkte voor iedereen deze week. En weet: je bent niet alleen!

Bezig met laden...

3 Reacties

09 oktober 2024
Dag Iris, Wat een krachtige en belangrijke boodschap deel je hier iris. Echt heel fijn dat je dit ter sprake brengt betreft de incident met Ali B. Het is inderdaad erg vreselijk om te zien hoe snel mensen oordelen en slachtoffers onterecht beschuldigen, zelf heb ik er af en toe ook last van, wat bij mij ook voor triggers veroorzaakt. De nare beelden als gedachtes komen dat ook weer bij me omhoog. Het is begrijpelijk dat dit soort berichten en reacties diepe emoties kunnen oproepen bij je, en ik weet zeker dat het heel herkenbaar is bij meerdere die in een soortgelijke positie gezeten hebben. Ik vind het sterk en knap hoe je bewust kiest voor positiviteit en liefde in plaats van haat en woede, dat is echt inspirerend. Sterkte voor iedereen die zich geraakt voelt door deze situatie, en bedankt dat je dit deelt met ons ❤️
18 juni 2024
Hoi Iris, Poehhh wat een erkenning. Ook al wil ik de negatieve reacties van mensen over de zaak niet lezen toch betrap ik mezelf erop dat ik het toch doe. En wat wordt ik dan boos. Het voelt voor mij alsof ik terug gezogen wordt in de tijd. Naar toen mijn verhaal naar buiten kwam en ik ook heel veel negatieve reacties kreeg. En poehhh wat is dat verschrikkelijk om weer te voelen. Gelukkig weten dat mensen om mij heen dat dat voor mij geen fijne tijd is door de rechtzaak met ali b en kan ik het hier met mensen over hebben. Ik denk dat je hiermee een belangrijk onderwerp het licht toen schijnt. Dankjewel voor het delen!
17 juni 2024
Dag Iris! Wat sla jij de spijker op de kop bij mij, en wat fijn om te lezen dat ik hierin niet alleen ben. Elke keer als ik sociale media open word ik ermee geconfronteerd. Mensen die het hebben over de rechtzaak van Ali B. Op het begin kon ik het best snel af wimpelen, maar er werd zoveel aandacht aan besteed dat je er bijna niet meer om heen kunt. Ook lijkt het net zoals jij aangeeft alsof ik erin gezogen wordt om het maar te blijven volgen en erover te blijven lezen. De verhalen van de slachtoffers raken mij heel erg, de reacties die van mensen komen onder de posts op sociale media raken mij al helemaal. Ik voel me er erg getriggert door, de victim blaming die door de mensen wordt gedaan raakt me diep en spreekt me zelfs aan. Het voelt voor mij heel erg alsof de reacties ook op mij slaan. Je gaat erg nadenken over je eigen situatie, vreselijk hoe het met je gevoelens gaat spelen om zulke dingen te lezen. De mensen die zulke reacties plaatsen zijn vaak mensen die niet verder vooruitdenken, vaak hebben ze zo iets niet meegemaakt, en een stomme reactie op sociale media is natuurlijk altijd lekker anoniem snel geplaatst. Ik probeer het erg van me af te zetten, vaak als ik ook maar een foto voorbij zie komen scroll ik al door. En vaak helpt het mij om mezelf tegen te houden om niet naar de reacties te kijken, maar alleen naar de feiten over de zaak zelf. Het doet me erg goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich er toch wel een beetje vervelend om is gaan voelen.. Dankjewel voor het delen Iris!