Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Op zoek naar ouders van een kind welke via internet contact heeft gehad met een 40+ jarige buurtbewoner

Het is nu 3 weken geleden dat ik mijn dochter van 10 jaar op bed maakte en zij me begon te vertellen dat een buurman van 2 huizen verderop haar vervelende berichten, foto's en filmpjes stuurt. Ik heb een lange tijd met haar gepraat en kwam erechter dat deze gesprekken allemaal via snapchat en tiktok waren gegaan. We hadden ouderlijk toezicht en daarnaast controleerden we haar tablet ook nog gewoon maar we zagen geen vreemden in haar lijst of iets dergelijks. Uiteraard gingen we meteen op onderzoek uit en kwamen inderdaad gesprekken tegen. Dan draait je maag als ouder om. De boosheid slaat toe en wij zijn daarna uit gaan zoeken of het echt de buurman was die dit deed. Die donderdag werd ons dit bevestigd dat onze buurman het echt was. Wij groette hem altijd en maakte zo af en toe een babbel enzo. Onze dochter speelde eerder zelfs met zijn zoon. Zijn zoon en onze dochter zitten bij eklaar in de klas. We moesten erachter komen of zijn chatnaam ook echt bij hem hoorde. Mijn man heeft een nieuwe snapchat aangemaakt en nodigde de persoon uit waar onze dochter contact mee had. Hij kwam binnen met, eindelijk daar ben je weer. Toen we schreven, ik moet zo douchen en huiswerk maken en vroegen of zijn zoon het huiswerk ook nog moest maken reageerde hij dat de zoon daar al klaar mee was. Er volgende nog een aantal zinnen met uiteindelijk dat hij wel samen dingen wilde doen en ook wel samen met het vriendinnetje. Haar naam werd ook genoemd en helaas wisten we nu dat hij het echt was. Onze grond zakte onder onze voeten vandaan en werden woest. We bleven ons inhouden want niemand zit erop te wachten in zo'n situatie dat je ook nog 1 van de ouders moet missen. Mijn man heeft toen het bericht gestuurd dat we ervan wisten en dat de buurman nu beter heel snel kon stoppen met dit soort berichten. Daarna konden we geen berichten meer sturen en had hij door dat wij als ouders dit profiel hadden aangemaakt om erachter te komen. Hij heeft ons geblokkeerd. Helaas kon mijn man zich niet inhouden op de chat en daardoor heeft de buurman ons geblokt. 

Die week heb ik zelf ook een nieuwe tiktok aangemaakt. Ik nodigde de persoon uit en hij accepteerde mij op tiktok. Ik keek naar zijn vriendenlijst en toen ik zag hoeveel jonge meisjes tussen de 8 en 16 jaar met hem bevriend waren schrok ik behoorlijk. 

We kwamen erachter dat er nog een meisje in 1 van de chatberichten werd genoemd en daarom heb ik de moeder van dat meisje meteen op de hoogte gesteld. De ouders vonden alle gesprekken, foto's en filmpes. Ook hun dochter kwam eerder bij de man thuis om te spelen. Een nachtmerrie werd werkelijkheid en we gingen de volgende dag naar de politie. Dezelfde dag hadden wij als moeder alle 2 een informatie gesprek bij de politie. 

Die middag zag ik bij de buurman dat daar een vreemde auto stond. Er werden verschillende dingen in de kofferbak gedaan en de telefoon werd ook meegegeven. We zaten in angst want had de buurman nu aan het doen was. Probeerde hij nu echt spullen te laten verdwijnen? De angst sloeg toe. De moed zakte mij in de schoenen.   

De dagen erna werd er aangifte gedaan en ook de kinderen werden in een speciale ruimte gehoord. Maandag deed ik aangifte en vertelde dat we vreemden bij de bewuste buurman zagen en spullen mee gaf. Ze maakten duidelijk dat dit collega's waren die spullen in beslag namen. Ik heb nog nooit zo'n opluchting gevoeld. Ze waren er dus zo snel mee bezig gegaan. 

De angst dat hij of vrienden of bekenden ons iets aan zouden doen omdat hij wist dat wij het wisten was zwaar. Hij liep nog wel vrij en dat maakte ons onrustig, bang en wanhopig.  

De donderdag dat mijn dochter gehoord werd kwam de agente voordat mij dochter terug kwam naar mij toe. Ze vertelde dat de dader al sinds afgelopen dinsdag vast zat. Hij was aangehouden voor een andere zaak werd erbij vermeld. We hadden geen idee waarvoor maar de opluchting was groot. Hij zat in ieder geval voor die 2 dagen nog vast. Vrijdag zou er overleg zijj met de rechter commissaris om te kijken of hij nog 2 weken langer in voor arrest zou moeten zitten. We werden vrijdag al gebelt om te horen dat hij zo ie zo nog 2 weken vast bleef zitten. We zijn nu een week verder en we leven nog steeds in een film. Ik zou heel graag in contact komen met moeders en andere ouders die dit ook meemaken op dit moment, of dit ook hebben meegemaakt. En iedereen mag weten dat ik een super trotse mama ben met het geluk dat mijn dochter alles met mij bespreekt. Ik heb haar altijd duidelijk gemaakt dat ze alles met mij kan bespreken en heb haar ook over dit onderwerp gewaarschuwd. Gelukkig durft ze me alles te vertellen. En ja,iedereen in haar klas heeft tiktok en snapchat. Daarvoor mocht zij het na lang zeuren ook van ons. 

Bezig met laden...

2 Reacties

10 juni 2024 (bewerkt)
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt met mijn kind. Het is zo zwaar, maar je doet het juiste door de politie erbij te betrekken en de communicatie met je dochter open te houden. Blijf waakzaam en zorg goed voor jezelf.
10 juni 2024
Zoals je begrijpt is het inderdaad erg zwaar. Alles is nu geregeld gelukkig. Politie is volop met de zaak bezig en doet heel veel onderzoek. Er komt in ieder geval een rechtzaak en ook de advocaat is geregeld. Hoe is het bij jullie gegaan? En hoe oud was het kind in jullie geval? Ik heb met jullie te doen. Jullie hebben vast een zware tijd gehad.