Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Overval met geweld

Eind oktober ben ik met mijn beste vriendin op vakantie vertrokken naar Kaapverdië. We kennen elkaar al 20 jaar en hebben al behoorlijk wat reizen op de teller staan. Tijdens deze vakantie werden we op dag 3 helaas het slachtoffer van een overval. Tijdens een wandeling werden we bedreigd met een flesje bier dat voor onze ogen kapot geslagen werd. Ik heb het op dat ogenblik op een lopen gezet. Ik ben me gaan verstoppen, heb mijn vriendin nog horen roepen en heb de politie gebeld. Het heeft een uur geduurd alvorens ik wist dat mijn beste vriendin ok was. Tijdens het schuilhouden zag ik mezelf naar huis gaan met een kist maar was ik ook bang dat hij mij ook zou komen spelen. Gelukkig zijn we beiden ongedeerd uit het voorval gekomen. Mijn vriendin is wel haar iPhone en geld kwijt. Hij heeft haar fysiek niets aangedaan gelukkig. Waar ik, naast het beeld van het kapot slagen van het flesje en ons bedreigen, vooral mee zit is het feit dat ik me zo ontzettend schuldig voel! Ik heb gewoon mijn beste vriendin achter gelaten. Ik weet dat er 3 mogelijke reacties zijn: fight, flight, freeze. En ik kan met de hand op het hart zeggen dat het een instinct was. Maar toch ☹️ Vooral ook de reacties van anderen nadien: was ze boos?  oh, je hebt haar achtergelaten?, begreep ze jou reactie? 
ergens besef ik wel dat mijn reactie ook gemaakt heeft dat ik de hulpdiensten kon inschakelen. Het is niet dat ik veel had kunnen betekenen en iets had kunnen doen. Ik ben klein, tenger,... maar toch... ik heb een ontzettend schuldgevoel. Ik heb dit zo nog niet tegen haar uitgesproken. Ik denk uit schrik dat ze zou zeggen dat ze dat ook niet goed begrijpt? 

Bezig met laden...

4 Reacties *

25 november 2019
Je zou het ook kunnen omdraaien. Hoe zou jij het vinden als jou vriendin met dit verhaal naar jou zou komen? Zou je het haar kwalijk nemen? Boos worden? Hoe zou jij het vinden als jij weet dat zij met zo'n verschrikkelijk schuldgevoel rondloopt en blijft rondlopen? Hoe kun je iemand veroordelen op hun eerlijkheid en op hun eigen gevoel? Niet toch? Ik begrijp echt wel dat je dit erg moeilijk vind, om het aan te kaarten. Maar ze is je beste vriendin toch? Geef je vriendschap/vriendin wat meer krediet. En wellicht kwel jij jezelf langer dan nodig is..... Succes!
24 november 2019
Beste Slif, Heel goed dat je hier op dit platform jouw ervaring deelt. De theorie vluchten of vechten is wat in de praktijk uitpakt zoals het is. Zelf heb ik een hele directe ervaring gehad waarbij ik totaal bevroren was en niets kon doen. Alsof ik door de ogen van een ander keek naar wat mij overkwam. Later heb ik mij daarover verbaasd, omdat ik mijzelf meer bij de vechters catagoriseer dan de vluchters. Maar zo werkte het niet in de stressvolle toestand waarin ik mij bevond. Mijn instinct nam het over. Achteraf kan ik mij iedere fase herinneren en plaatsen. Ik begrijp dat het moeilijk is voor jou wanneer je in een soort frozen situatie raakt als een dierbare geconfronteerd wordt met een situatie zoals je hebt beschreven en zelf instinctief niet de confrontatie aangegaan bent. Het schuldgevoel erna is voor jouzelf lastig en misschien onverteerbaar, ondanks naar ik hoop, dat jouw vriendin het begrijpt. Wie niet of nooit met zulk een heftige confrontatie te maken heeft gehad.kan ook nooit begrijpen wat de stress met iemand kan doen. De impact van de adrenaline is zo heftig dat die nog weken zo al niet maanden na kan werken. Rationele overwegingen vinden hierin geen enkele weerklank. Dat geldt voor jou en jouw vriendin. Samen moeten jullie hier elkaar in vinden. Dat betekend samen hierin transparant zijn en indien nodig hulp zoeken. Ik wens jullie beiden heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs
24 november 2019

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dag Thijs, bedankt voor je reactie. Ik probeer de moed bijeen te rapen om het onderwerp eens aan te kaarten maar voorlopig lukt het me nog niet. Ik vind het jammer om te horen dat ook jij hiermee geconfronteerd geweest bent. Het is inderdaad iets dat een mens blijft achtervolgen. Ik heb nog nooit zo hard gelopen in mijn leven. Ik neem je advies ter harte en ga er weldra mee aan de slag! Groetjes silvia
23 november 2019
Dat hij mij zou komen spelen= zoeken