Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Moeite met intimiteit

Hey allemaal,

ik ben een tijdje offline geweest op dit platform. Maar ik heb nog steeds erg veel moeite met intimiteit vooral het stukje seks. Het is nu bij. 2 jaar geleden dat ik heb verteld over mijn misbruik verleden tegen mijn vriend. Nog steeds gaat hij hier erg begripvol mee om! Waar ik super blij mee ben. 
 

maar nu loopt hij er tegen aan dat we nu 1 maand geleden seks hebben gehad. Hij zegt als we het helemaal niet meer doen lopen we langs elkaar heen. Ik begrijp dat wel. Alleen ik voel dus totaal geen behoefte…. Ook vind ik het erg moeilijk en soms zelfs vies als hij mij bevredigd. Zoenen vind ik soms al iets lastigs… ik heb tips van jullie gekregen zoals begin opnieuw met intimiteit. Zoals kleine aanrakingen, masseren, door de haren. Dat doe ik ook. Alleen seks lijkt een erg hoge drempel geworden… misschien komt dat ook omdat ik het wil uitstellen ofzo? Om er niet mee in aanraking te komen?

 

maar begrijp zeker vanaf de kant van mijm vriend dat hij ook “behoeftes” heeft en hij spreekt ze ook uit alleen resulteerd dat naar mij op schuldgevoel en vaak ben ik intiem om zijn behoeftes te vervullen..

 

hoe gaan jullie hier verder mee om?

Bezig met laden...

15 Reacties

06 april 2023
Als je naar een seksuoloog gaat moet je wel vragen of die ervaring heeft met mensen met een trauma, want anders kan je totaal verkeerde adviezen krijgen. Het is niet dat je niet genoeg van elkaar houdt, maar je negatieve ervaring blokkeert je. Ik heb psychosomatische fysiotherapie om te leren voelen. Het nadeel is dat fysiotherapie niet uit de basisverzekering vergoed wordt en 1 behandeling duurt 1 uur. Dus 2x fysio behandelingen. Dat helpt wel bij mij. Wij zijn uiteindelijk dichter naar elkaar toe gegroeid. Sterkte
06 april 2023
Ja precies! Daar ben ik het zeker mee eens. Wij houden erg veel van elkaar en kan me zeker geen betere vriend wensen. Ik heb namelijk een hele erge toxische relatie gehad in het verleden en dit zit er ver van!! Heb je een verwijzing nodig voor psychomatische fysiotherapie? Fijn dat dat geholpen heeft voor jullie!!
06 april 2023
dag bowie, ik raad je aan te lezen; het geheim van de zeven sluiers en geef dat ook aan je vriend en praat over dat boek
06 april 2023
Hallo Bowie19, Wanneer je er geen behoefte hebt, heb je geen behoefte, je bent niemand iets verschuldigd. Ja, in een relatie zou het fijn zijn wanneer je fijne seks kan hebben met je partner, maar het zou geen verplichting horen te zijn. Je hebt niet voor niets een speciale relatie met een persoon, anders kan het net zo goed platonisch zijn. Maar, als je vriend echt een goedzak is, dan begrijpt die dit ook en kan die zich "inhouden". Je zou je niet hoeven te verontschuldigen tegenover niemand vanwege je bepaalde seksualiteit of bepaalde behoeftes! Je kan meerdere dingen doen, maar ten eerste zou ik eerst goed bij je zelf nadenken of je deze partner nog wel in je leven wilt hebben. Wanneer iemand al moeite heeft met 1 maand geen seks en je daar een beetje de schuld van probeert te geven dan is dat al een enorme rode vlag!!! Wanneer iemand echt van je houdt zou die genoeg liefde en geduld moeten hebben, klinkt in dit geval van niet. Zou me niet verbazen dat je partner ook nog eens vreemd zou gaan, omdat je hem niet kan bevredigen, en jou uiteindelijk er nog de schuld van geeft ook nog omdat je "onthoudend" bent. Hoop dat je rust en geluk kan vinden Bowie19
06 april 2023
Hey dankjewel voor je reactie, Zeker! Ik heb het er nog met hem over gehad hoe ik er over denk. Hij geeft me zeker de ruimte en hij heeft geen hoge libido. Maar ik denk dat het er door vrienden een beetje ingepamperd is dat het heeel belangrijk zou moeten zijn… Ik ben heel blij met hem aan mijn zijde! Ik ben nu 3,5 jaar met hem samen en hij heeft heel veel geduld met mij en is erg zacht aardig naar mij toe. Hij respecteerd me zoals ik ben, ik kan ook zeker grenzen aangeven aan hem. Alleen wat het probleem hier is denk ik ook erg de communicatie. Ik laat niet altijd goed merken wat ik wel of niet wil en daar ben ik zelf dus ook nog erg zoekende naar. Ik zit te denken om met hem naar een seksuoloog te gaan. Ook voor mezelf maar ook voor ons. Niet zozeer om de seks meteen terug te halen. Maar wel hoe wij samen als personen dichter bij elkaar kunnen komen. Want ik merk dat ik behoeftes heb zoals knuffels en aandacht. Alleen vind ik dit vaak moeilijk om aan te geven. Dit zal veel verwarring brengen.
06 april 2023 (bewerkt)
Nog Vergeten te zeggen... In een relatie draait het niet alleen om seks.. Maar om liefde en elkaar steunen door dik en dun!.. Alleen zo jammer dat de meeste mensen tegenwoordig alleen maar aan seks denken.. En niet aan liefde en er voor elkaar zijn..??
06 april 2023
"In een relatie draait het niet alleen om seks.." Wat een verschrikkelijke zin. Respect, Vertrouwen en Eer, en dan seks!!!!
06 april 2023 (bewerkt)
Sjoerd Pardon!? DAN SEKS!? Hier dit bedoel ik nou.. Alles draait tegenwoordig alleen maar om seks seks seks... Wat ik al zeg liefde draait om elkaar steunen door dik en dun en enz! En seks is maar een pleziertje maar hoort niet persee in je leven! ?
06 april 2023
ik vind dat seks er wel bij hoort in een goede relatie, echt het kan denk ik toch
06 april 2023 (bewerkt)
Jongens jullie snappen het niet he.. Liefde draait niet om seks... x-x Echt waar gaat deze wereld heen tegenwoordig?... Seks maakt niet gelukkig nee liefde geven en krijgen en er voor elkaar zijn door dik en dun dat maakt gelukkig. Seks is maar een pleziertje om kinderen op de wereld te zetten.. Maar niet het aller belangrijkste van heel je leven.
06 april 2023
"Sjoerd Pardon!? DAN SEKS!? Hier dit bedoel ik nou.. Alles draait tegenwoordig alleen maar om seks seks seks... Wat ik al zeg liefde draait om elkaar steunen door dik en dun en enz! En seks is maar een pleziertje maar hoort niet persee in je leven! ?" Daar ben ik het zeker mee eens. Maar blijkbaar begrijp je mij totaal verkeerd. In mijn optiek is seks wel belangrijk in een relatie maar komt niet op de 1e plek! Elkaar respecteren, Elkaar eren, waarderen en elkaar kunnen vertrouwen dat is de basis, daar kan een gezonde relatie op gebouwd worden. Er zijn andere aspecten en waardes die ik veel belangrijker vind wanneer ik van iemand houdt. Jammer dat u denkt dat ik "1 van die personen bent". Niet iedereen is hetzelfde. Hoop dat je vrede kan vinden in met hetgeen wat je meemaakt.
06 april 2023 (bewerkt)
Beste Bowie, Toen ik seksueel werd gebruikt had ik een relatie met een jongen.. Wij zijn stap voor stap begonnen uit eindelijk met soms paniekaanvallen.. Maar uit eindelijk heb ik een knopje omgezet van hij is me vriend.. ik vertrouw hem hij gaat me niks aan doen. Maar je vriend moet ook jou keuzes accepteren als jij niet wilt jammer dan! Als hij echt van je houd accepteert hij jou keuzes en dat jij het stap voor stap wilt doen en wanneer jij er klaar voor bent! Ik heb nu een nieuwe relatie van 2 weken en 5 dagen.. Hij weet van alles.. en hij accepteert mijn keuzes dat ik nog niet wil en mag roepen als ik er klaar voor ben! En zo hoort het ook in een relatie! Dan pech voor de jongen moet hij maar ff harder zijn ! Maar als hij echt van jou houd accepteert hij je keuze.
06 april 2023
Hey, Bedankt voor je reactie. Ja ik vind het erg moeilijk. Want stel ik zeg nu ik neem de regie in handen en we doen het pas als ik het zie zitten. Ik ben bang dat dit lang gaat duren… hij zegt ook dan van ja misschien gaat onze relatie er dan onderdoor…. Zijn dit dingen waarbij een seksuoloog mee kan helpen?
06 april 2023
Hoi Bowie, Wat een lastige situatie voor jullie allbei. Jij wilt niet over je grenzen gaan en je vriend voelt zich wellicht regelmatig “afgewezen”. Ik denk dat het aller belangrijkst is dat je hierover met elkaar in gesprek gaat en telkens blijft gaan, ook al kost dat erg veel energie. Dit proces kent geen tijd en jullie hebben allebei recht op je eigen gevoelens en verlangens. Alleen door dit te bespreken kun je misschien elkaar beter begrijpen en aanvoelen. Ik heb zelf laatst mijn man een boek van Ivonne Meeuwsen -Partners in beeld gegeven. Dit omdat hij het ook eeg lastig heeft met onze situatie en ook op zoek is naar tips hoe partners kunnen omgaan met het feit dat hun geliefde is misbruikt. Ik heb het boek zelf ook gelezen om meer begrip op te kunnen brengen voor zijn positie. Ik hoop dat jullie hier samen uitkomen en dat hij jouw genoeg tijd en ruimte kan geven om uit te vinden hoe je hiermee samen verder wilt gaan.. Sterkte x
06 april 2023
Hoi Bowie, Vervelend om te horen dat dit zo verloopt. Wanneer je tegen je grenzen aan loopt en je deze voorbij gaat vanwege externe redenen dan ga je tegen je zin in. Dit triggert dan weer andere gevoelens van tegen je zin in gaan waardoor verkrampingen en triggers en dissociatie kan plaatsvinden. Het is dan ook heel vervelend om te zeggen dat de regie echt bij jou moet liggen tot je dit punt voorbij bent. Hoe lang dat duurt kan per persoon enorm variëren. Heel vervelend voor je partner dan ook aangezien deze zich dan aan jouw tempo moet aanpassen. Forceren betekent namelijk veelal dat het erger wordt. Dit zal enorm veel geduld aan je partner vragen. Misschien is het een optie om relatie therapie te volgen of een seksuoloog te bezoeken?