Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Schaamte

Ik zit al jaren in een 'vriendschapsrelatie' met een man. In 5 jaar tijd zijn we misschien 2 keer intiem geweest. Hij bazuint overal rond dat we een relatie hebben (wat niet zo is). Als ik hem hierover bevraag zegt hij dat anderen dit verhaal creëren, en dat hij hier helemaal buiten staat. Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat hij juist degene is die dit rondbazuint. Om even tot de kern te komen, hij liegt tegen mij hierover, het maakt me boos, ik voel me er onmachtig in. Juist ook omdat de mensen denken dat het waar is. Voelt klote, ik leek er niets tegen te kunnen doen. Daarbij gedraagt hij zich jaloers als anderen met me praten, absurd. Hij lijkt te denken dat ik zijn bezit ben. Ik heb hem meerdere malen keihard in zijn gezicht gezegd dat hij en ik geen relatie hebben en ook nooit zullen krijgen. Hij heeft me al eens recht in m’n gezicht geslagen uit jaloezie, loopt agressief en scheldend achter me aan als ik een kroeg uitloop. Kwam op plekken waar hij eerst nooit kwam (waar ik dacht hem dus niet tegen te kunnen komen). Kortom, wat ik ook doe of zeg, hij lijkt geobsedeerd door mij, walgelijk. Ik vermijd plekken sinds 5 maanden, het is de omgedraaide wereld in mijn beleving. Omdat deze man een of ander beeld heeft gecreëerd in zijn hoofd laat hij me niet met rust. Maar nu mijn vraag. Als ik dit vertel aan sommigen anderen voel ik me van mezelf verwijderd, het verhaal is te bizar voor woorden in mijn opinie...ook komt er schaamte bij kijken, alsof ik hem de mogelijkheid heb gegeven dat hij zich zo mag gedragen omdat we (helaas) intiem zijn geweest. Ik weet verstandelijk dat dit onzin is, maar toch voelt het zo. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik heb trouwens al 3 keer melding gedaan bij de politie, maar ze doen er niets tegen. Ik mag dossier opbouwen, me onveilig voelen, en hij kan gewoon doorgaan met zijn zieke gedrag. Wat ik ook erg vervelend vind is dat anderen hem lijken te geloven (die anderen zijn trouwens geen vrienden van mij), en als ik al ergens kom waar hij is, ik me met de nek aangekeken voel. Lang verhaal, en wat ik hier verwacht weet ik zelf ook niet precies, ik denk wel iets van steun en me hier minder alleen in voelen staan. 

Bezig met laden...

4 Reacties *

24 februari 2023
Ik heb dit ook meegemaakt. Op 'n gegeven moment dacht ik zelfs, ik kan de vijand beter dichtbij houden, en begon echt 'n soort relatie met hem! Vreselijk dom van me want ik was zo ongelukkig en toen ik eindelijk de moed had de relatie te eindigen, werd het stalken nog erger! Ik heb uiteindelijk moeten verhuizen! Dus, blijf je verzetten! Sterkte!
24 februari 2023

Als antwoord op door 7d1816c2dc8840…

Ik vind het niet dom hoor, ik herken er in dat je jezelf in allerlei bochten gaat wringen om 'de relatie' zo normaal mogelijk te laten verlopen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat het inderdaad allemaal geen nut heeft, wat je ook wel of juist niet doet. Voor normale sociale contacten heb je twee redelijk normaal denkende mensen nodig. En tja....ik kan me in ieder geval niet inleven in iemand die stalkt, en zijn/haar gedachtegang is dan ook niet te volgen. Wat in en in triest dat je hebt moeten verhuizen...maar ik hoop dat je wel je plekje hebt kunnen vinden en rust hebt.
16 februari 2023
Hoi hoi, Ik geloof je absoluut, herken je woorden en weet dat je in een heel vervelende situatie zit. Zeer herkenbaar. Politie kan idd erg weinig en het enige dat je nu kunt doen is dossier opbouwen. Blijf aangifte doen en wie weet! Heel veel sterkte en ik hoop dat je iemand in je buurt hebt voor steun en een luisterend oor.
14 februari 2023
Carla, ik vind het echt heel rot voor jou en ik geloof je wel hoor. Sommige mannen zijn gewoon harstikke gek. Stalking is een reëel probleem. En ik heb het vermoeden dat "ze" het ook doen omdat "ze" bang zijn dat je de kans krijgt om jouw kant van het verhaal, dat een realiteitsverhaal betreft, te vertellen. En dat willen ze natuurlijk niet omdat ze dan zelf niet meer zo geloofwaardig zijn in de onzin die ze uitkramen. Heel veel sterkte! Gelukkig kunnen we hier wel, hopelijk veilig, ons ei kwijt.