Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Oordeel uit, aandacht aan

Mijn stiefvader zette zijn eigen zelfmoord in scene

Inmiddels 12,5 jaar geleden ben ik getekend voor het leven. De avond waarop ik met mijn familie mijn afstuderen vierde, was mijn moeder van slag en hij de grote afwezige. Mama maakte zich zorgen om mijn stiefvader. Hij was zichzelf niet en was veel afwezig. Ook die avond. Totdat hij laat op de avond toch kwam opdagen. Hij gedroeg zich raar. Alsof een vreemde bezit van hem had genomen.

Een paar dagen later belde mijn moeder compleet overstuur. Hij was bij haar weggegaan en wilde scheiden. Hij had iemand ontmoet. Veel slapeloze nachten en tranen verder, stemd ze in en wilde ze de scheiding in gang zetten. Hij werkte echtdr niet mee, reageerde nergens op en betaalde de hypotheek niet meer. Toen ontving zijn beste vriend een afscheidsbrief en werd zijn auto bij het kanaal gevonden, zonder hem. Zijn lichaam werd gezocht, maar niet gevonden. Tros Vermist werd ingeschakeld. Aanwijzingen van meerdere getuigen werden live op televisie met mijn moeder gedeeld. Hij was met haar in Zuid Europa met een camper. Zij was zwanger.

Jarenlang ben ik alleen maar boos geweest om de schulden waarmee mijn stiefvader mijn moeder achterliet. Deze woede én de redenering dat hij altijd al een eikel is geweest overheerste en hielp mij verder te gaan met mijn leven. Een mooi leven, maar met een emotioneel mijnenveld vanbinnen. 

Mannen die mij in gedrag aan hem doen denken, hebben een ontwrichtend effect op mij en mijn vertrouwen. Ik voel me belazerd en in de steek gelaten door de man die 9 jaar een tweede vader voor me was en mijn zijn dochter noemde. Hij is niet officieel vermist (meer), maar onvindbaar voor mijn familie. Een confrontatie of het stellen van vragen is onmogelijk en het is me de impact op mijn leven niet waard hiernaar te zoeken. Maar de vraagtekens maken het onmogelijk écht te verwerken. Moet ik rouwen om wie ik ben verloren, toen hij besloot dit te doen of aanvaard ik dat ik me in hem heb vergist?

Bezig met laden...

3 Reacties *

03 februari 2023
Jeetje, wat treurig dat je dit hebt moeten meemaken. Ik vind naar om te lezen dat jullie eigenlijk werden afgeschreven. Naar mijn mening is het normaal dat je jarenlang boos bent geweest. Het feit dat jij door bent gegaan met jouw leven en deze , in mijn ogen, traumatische gebeurtenis achter je hebt weten te laten deels laat zien hoe sterk je bent. Dat bepaalde mannen met gedrag jou triggeren doet mij wel realiseren dat het wellicht een goed idee is om langs een professional te gaan die jou hierbij kan helpen. Het verwerken zou middels therapie vorm kunnen worden gedaan. Als iemand overlijdt, dan ga je een proces in. Een rouwproces. In jouw geval ( ook al is deze man niet overleden) voelt dat wel zo. Hij is voor jou vermist en onvindbaar, je bent in de steek gelaten. Zoals ik lees heb je dit nooit kunnen verwerken en zal jij onbewust toch op zoek gaan naar dat stukje voor jezelf om te helen. Door middel van professionele hulp kun je het leren te omarmen en zo op zoek gaan naar rust voor jezelf, dat gun ik je zo! Veel sterkte komende tijd, Liefs, Daniëlle
04 februari 2023

Als antwoord op door 347882169a9141…

Dank je wel, Danielle. Ik heb inderdaad professionele begeleiding gezocht en gevonden.
28 januari 2023
Verschrikkelijk