Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Wachten op het OM

Hoii, weet er iemand toevallig of er een termijn is voor een officier wanneer hij uitspraak doet?

Ik las op internet dat hij binnen 6 maanden na ontvangst van de aangifte een beslissing moet nemen….

Weet iemand of dit klopt en of hoe dit zit???

Ik wacht namelijk al sinds begin juli 2022

Bezig met laden...

11 Reacties *

24 januari 2023
Hahaha jaaaaa zielig zijn ze allemaal! ? Helaas, alles wat je zegt is erg herkenbaar… de 6 maanden vh om, zielig gedoe vd verdachte, onduidelijkheid, onwetendheid. Precies zoals Danielle zegt.. probeer niet vast te houden aan “ik kan pas verder als er een uitspraak is”. Voor de gerechtigheid qua straf in NL hoef je het niet te doen. Dat zorgt alleen maar voor teleurstelling.. ?
24 januari 2023

Als antwoord op door 34c37c6bd53247…

Als ik dit zo lees zou ik nooit aangifte durven te doen. Wat knap dat jij die gedaan hebt. Is het moeilijk om aangifte te doen? Succes met wachten
24 januari 2023

Als antwoord op door 34c37c6bd53247…

Echt he….dan zijn hun ineens het ‘slachtoffer’? en dan nog durven zeggen dat het niet aan hem ligt ook! Hij zei; ik had de wil wel om te stoppen maar niet de kracht. Ja, hmmhmm….hij wilde niet eens stoppen. Smoejes!!? Het lastige is wel dat ik er elke minuut van de dag mee bezig ben/ aan denk….waardoor ik het idee heb dat mijn leven ‘stilstaat’ totdat ik iets hoor….ik verwacht ook niks betreft straf maar wil gewoon iets horen, dat is het meer!
24 januari 2023
Ja!! Echt slopend! Die onwetendheid! Jouw verdachte zal ook nog steeds vrolijk fluitend rondlopen ? Maar houdt je doel voor ogen ? Je had het ook allemaal niet kunnen doen.. waar zou je dan nu staan in je leven ?? Dat antwoord is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik denk dat ik dan nog altijd een klein bang vogeltje in een kooi zou zijn. Ik had er niet mee kunnen leven als ik niks had gedaan..
24 januari 2023

Als antwoord op door 34c37c6bd53247…

Ja, de verdachte woont zo’n 8 minuten bij mij vandaan. Hij zegt dat hij een burnout heeft hij doet vooral zielig. Het slachtofferloket van het OM verteld mij elke keer dat ik rekening moet houden met een half jaar tot een jaar tot uitspraak van de officier. Dat half jaar is voorbij vandaar dat ik zo ongeduldig ben.? Wil duidelijkheid en weten waar ik aan toe ben. Zodat ik verder kan.
25 januari 2023

Als antwoord op door 34c37c6bd53247…

Hai Kate, Jij schrijft iets wat heel belangrijk voor mij is. Als je geen aangifte had gedaan was je een klein bang vogeltje in een kooi. Ik sta aan het begin van het hele proces van aangifte en heb nu alle hoop al verloren. Ik verwacht dat er niets uit gaat komen en de dader (niet vermeend, want ik weet de waarheid) ermee weg komt en (nog erger!) het kan blijven doen bij andere slachtoffers. Wat ik er wel uit haal is dat ik voor mijzelf op kom. Hij heeft mij uitgeschakeld, mij machteloos en kapot gemaakt. Door de stap naar de politie te zetten, ook al komt er geen gerechtigheid, kom ik in ieder geval voor mijzelf op. Ik neem mijn kracht terug. Hij heeft mijn lichaam geschonden en geruïneerd, mijn hoofd onbruikbaar gemaakt, mijn vertrouwen verpulverd, maar mijn ziel zal hij nooit krijgen en weg kunnen nemen.
24 januari 2023
Goedemorgen Mel, Mijn hele procedure duurt inmiddels 2 jaar en 5 maanden. Dit is van moment van aangifte tot aan hoger beroep wat is ingesteld. ( mijn zaak loopt nog) . Ik wil je niet ontmoedigen en misschien loopt het anders bij jou het hangt volgens mij ook af van hoe ingewikkeld een zaak is ( getuigen / verhoor/hoger beroep etc) even vanuit mijn eigen situatie hoor, maar zorg dat hoe moeilijk het soms ook echt gaat zijn je verder gaat en niet af wacht van een uitspraak hoe verlossend deze ook kan zijn. Ik wil je behoeden op een fout die ik gemaakt heb. Hoe meer ik op de verlossing ( uitspraak) wachtte hoe groter de teleurstelling werd bij mij hoe meer impact het had. Heb jij een advocaat waar je het eventueel aan kan vragen? Vaak weten zij meer hoe het er voor staat met jouw zaak. Succes en sterkte !
24 januari 2023

Als antwoord op door 347882169a9141…

Ja, ik heb een advocaat, ook al een kennismakingsgesprek gehad met diegene. Ik stel zo af en toe een vraag aan haar maar verder is het gewoon stil.
24 januari 2023
Goedemorgen Mel, Ik kom je helaas geen geruststellend antwoord geven… Het kan enorm lang duren, er is een grote achterstand bij het OM momenteel.. (veel zaken, weinig personeel, zieken etc. …) Vb. Van mijn “verhaal”: gebeurtenissen ‘19, informatief gesprek ‘19, aangifte ‘20, getuigenverklaringen ‘21, arrestatie voor verhoor ‘21, Strafzaak januari ‘23. Deze week uitspraak rechters. Heel veel sterkte tijdens dit rottige wacht proces. Niet makkelijk! Probeer bezig te blijven. Het hielp mij om leuke dingen te plannen en die groot op de kalender te zetten. Momentjes om naar uit te kijken. Bv. Koffie date’s met vriendinnen ofzoiets. Wat Vilija zegt is een goeie. Bel ze, laat ze je niet vergeten. 1x per maand belde ik met slachtofferloket voor een update. Na een paar maanden elke keer het zelfde riedeltje te horen ben ik uit frustratie gestopt met bellen in aug.’22. In december kreeg ik de datum over de zitting. Liefs, ❤️ Kate
24 januari 2023

Als antwoord op door 34c37c6bd53247…

Hoii, bedankt voor je reactie! Mijn aangifte was feb 2022, verhoren van mij en toen verdachte maart 2022, proces aangekomen bij het OM juli 2022….sinds dien aan t wachten op uitspraak van de officier. Ik wil gewoon zo graag weer wat horen en weten! Ik heb al een aantal x gebeld naar het slachtofferloket van het OM maar krijg elke keer hetzelfde bericht te horen. En word daar zo depri van….
24 januari 2023
Hoi Mel, Vervelend dat je zolang moet wachten wat zo belangrijk voor je is! Volgens mij had je deze vraag al eerder gesteld of niet? Jammer dat je het antwoord niet krijgt. Ik vraag me tegelijkertijd af waar je het anders zou kunnen stellen? Het is natuurlijk jammer als je met een brandende vraag blijft zitten. Ik heb helaas geen antwoord voor je, want ik ben nooit bezig geweest met een aangifte en officiële procedure. Maar in jouw plaats zou ik wat instanties proberen te bellen. Dan triggert het wellicht ergens wat en gaat het wat sneller..? Dan ben je in plaats van alleen afwachten, ergens mee bezig en leidt het misschien een beetje af.. :) Maar misschien doe je dit al. Hoe dan ook, sterkte! Warme groet, Vilija