Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Schaamte schuld gevoel

Hallo allemaal. 
ik wil ook graag een klein stukje van mijn verhaal delen in de hoop dat dit me gaat helpen. 

ik was bij een vriendin van dansen thuis om daar gezellig de avond door te brengen haar vriend en 2 vrienden van hem waren daar ook. Na wat drankjes gingen die andere 2 vrienden van hem weg en bleven we nog met zijn 3en over toen de avond was afgelopen ging ik beneden op de bank slapen en die van vriendin van mij en haar vriend boven op hun kamer. Tijdje later is die vriend terug gekomen beneden terwijl ik sliep en ging dingen doen waardoor ik wakker ben geworden. Ik ben helemaal verstijft door de angst en kon niks uitbrengen en heb de rest van de tijd gedaan dat ik sliep. 
Ik heb hier nog steeds veel moeite ‘ schuld en schaamte voor ik ben toch die militair die is getraind om te kunnen vechten als het moet in oorlogs gebied maar kan niet eens voor der zelf opkomen in zo’n situatie. 
Ik heb gelukkig nu een hele goeie therapeut die me hier bij helpt maar blijft toch in me hoofd zweven. 
 

Bezig met laden...

5 Reacties *

29 januari 2023
Hey! Ja wat lastig zijn die gevoelens. Daar heb ik ook elke dag moeite mee. Ook hier, zoals ik bij meer mensen lees, ben ik meerdere keren misbruikt. Ik voelde weinig schuld over de keren toen ik erg jong was. Maar helaas is het later gebeurd toen ik 20 was, en ik had me voorgenomen dat als het ooit weer zou gebeuren, ik zou vechten en schreeuwen. Maar in plaats daarvan, bevroor ik weer. Nog steeds vind ik dat heel erg. Maar wat anderen ook schrijven, het is echt iets waar je geen invloed op hebt. De overlevingsstrategie zit heel diep. Daar leer ik over en dat probeer ik mezelf te vertellen. Misschien helpt het jou ook om erover te lezen en ik hoop, voor ons beiden, dat er dan meer acceptatie en zelfbegrip in plaats van schuld en schaamte komt. En wat goed dat je een therapeut hebt gezocht! Dat is echt ontzettend knap. Veel succes en sterkte, en als je herkenning nodig hebt helpt posten op dit forum misschien. Liefs!
24 januari 2023
Hey, Wat naar dat dit gebeurd is. Ik herken het gevoel van schuld en schaamte. Maar jij bent nergens schuldig aan en hij is degene die zich zou moeten schamen. Ik heb veel aan het boek van Agnes van Minnen gehad. Verlamd door angst heet het boek. Door dat boek maar ook mijn therapeut ben ik milder richting mezelf geworden. Ik ben ook blij om te lezen dat jij een goede therapeut hebt. Take care!
23 januari 2023
Hallo MichaeljacksonFan, Wat vreselijk wat je is overkomen! Ik herken wat je zegt. Schuld en schaamte had ik ook heel lang en vond ook dat ik voor mezelf had moeten opkomen. Helaas werkt ons brein en lichaam niet altijd mee. “Bevriezen” is ook een overlevingsstrategie en daar hebben we dus geen controle over. Helaas ben je niet de enige die dit overkomen is die herkenning vind in wat je is overkomen. Goed om te horen dat je een goede therapeut hebt gevonden die je kan helpen. Hou je taai!
23 januari 2023
Heel herkenbaar. Mensen verwachten van mij ook een pittige reactie vanwege mijn alternatieve uiterlijk, maar ook ik bleek te bevriezen en tot mijn eigen verbazing ondernam ik geen actie. Zelfs meermaals. Inmiddels zie ik in dat de 'freeze-reactie' ook ergens door komt, bij mij was het angst voor de gevolgen van uitspreken. Ik heb mezelf heel lang stom gevonden, totdat ik kon zien dat ook het zwijgen erover een oorzaak had. En ik herken me erg in jouw stukje waarbij je stelt dat je 'als militair' anders had moeten reageren. Ik voelde me ook zo, maar zo eenvoudig ligt het dus niet als je het mij vraagt. Ik vind het echt goed dat je zo eerlijk bent over wat je meemaakt. Dat is alvast een goede eerste stap op weg naar herstel. Sterkte!
22 januari 2023
Ik snap het zeker!!!